Zilele trecute am primit la redacţie scrisoarea lui Mircea Badiu, beneficiar de fonduri europene prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), care începe astfel: Vă scriu pentru că mă aflu într-o situaţie disperată!
Acesta prezintă o situaţie cel puţin îngrijorătoare, dacă luăm în calcul toţi factorii implicaţi şi efectele scontate pe termen mediu şi lung. Iată ce ne-a scris Mircea Badiu!
„Bună ziua, vă scriu pentru că mă aflu într-o situaţie disperată. Sunt “beneficiarul” unui proiect PNDR pe Măsura 312, proiect pe care l-am implementat şi finalizat cu mari eforturi în anul 2012. La această dată, în urma unor controale efectuate de către APDRP pe motiv că în localitatea noastră, este "aglomerare de proiecte" (în condiţiile în care sunt 7 proiecte raportat la aprox.10. 000 de locuitori) toate proiectele verificate au primit decizie de restituire a fondurilor europene. Aşa numiţii experţi ai APDRP, au "constatat", după 2 ani de la finalizarea proiectelor, că beneficiarii au "creat condiţii artificiale" ca să poată beneficia de finanţare. Toate proiectele au fost verificate pe toată perioada implementării de către angajaţii APDRP, au fost avizate şi aprobate, fără să se constate în tot acest timp vreo neregulă. În plus, la toate caravanele APDRP şi la toate apariţiile în media a reprezentanţilor APDRP s-a dus o campanie asiduuă în scopul convingerii populaţiei să acceseze fonduri europene, fără a se preciza că nu ai voie să depui cerere de finanţare dacă vecinul, colegul sau oricare altă persoană din localitatea ta a depus. Dezvoltarea satului românesc nu se poate realiza efectiv atât timp cât APDRP-ul aprobă proiecte, situaţie în care beneficiarul se îndatorează la bănci, plăteşte dobânzi şi comisioane, garantează creditele cu locuinţa familiei punând astfel în pericol viitorul şi sănătatea morală a acesteia, apoi, prin voinţa unor experţi se şterge cu buretele toată munca pe care au depus-o în decursul a 4-5 ani şi mai grav, se pune în pericol familia beneficiarului, care riscă să ajungă în stradă, pentru că un OM interpretează legile în mod tendenţios. Situaţia este foarte gravă, oamenii care au făcut proiecte sunt disperaţi, li se cer banii înapoi, deşi au respectat cu sfinţenie ghidul măsurii şi contractul de finanţare, plătesc dobânzi foarte mari la bănci şi la fondul de garantare, au angajaţi pentru care plătesc impozite şi au casele ipotecate la bănci. Proiectul meu a fost finanţat de către CEC Bank. Aprobarea creditului a durat 8 luni de zile, timp în care, în fiecare zi, pe lângă dosarul de câteva sute de pagini, ni s-a mai cerut câte o hârtie. Condiţiile care ni s-au impus de către banca statului au fost INUMANE!!!!!!! Au cerut garanţii uriaşe, am garantat cu casa părinţilor mei, ipoteca s-a extins şi asupra construcţiei finanţate, la fiecare plată pe care o făceam din credit trebuia să contribuim cu 15%, a trebuit să majorăm capitalul social al firmei de la 200 lei la 200.000 lei. Toate astea după ce FGCR-ul a garantat 80% din valoarea proiectului şi căruia îi plătim un comision anual peste puterile noastre. În linii mari, oamenilor li se crează debite în baza unor constări aberante ale experţilor APDRP, respectiv: dacă proiectele au acelaşi cod CAEN, dacă au avut acelaşi consultant, dacă doi vecini sau rude au proiecte similare, dacă se împrumută de la aceeaşi bancă, dacă au depus cererile de finanţare în aceeaşi zi etc. Acest lucru se întâmplă în toată ţara!!! La nivel de centre regionale APDRP se recunoaşte neoficial că se fac abuzuri asupra beneficiarilor şi se susţine că aşa li s-a dat ordin să procedeze, trebuie să aplice retroactiv OUG 66/2011 asupra proiectelor depuse în 2009 şi 2010. Vă rog respectuos, în numele tuturor celor care se află în această situaţie, să ne ajutaţi să mediatizăm şi să stopăm aceste abuzuri. Sunt sute de firme în această situaţie, numai în judeţul Timiş s-au întocmit în ultimele 10 zile în jur de 160 de procese verbale de recuperare de debite, toate contestaţiile depuse la APDRP se RESPING, instanţele fixează nişte cauţiuni enorme, tocmai pentru că aceste firme la început de drum, să nu le poată achita.
Vă mulţumesc că aţi avut răbdare să citiţi acest mesaj şi sunt convins că o să ne ajutaţi să facem cunoscute opiniei publice aceste abuzuri. Am cerut ajutorul mai multor persoane din presă dar am fost ignoraţi. În caz contrar, firma va intra în faliment, angajaţii îşi vor pierde locurile de muncă şi noi vom ajunge în stradă pentru că banca ne va lua casele cu care am garantat creditul. Situaţia este gravă, noi suntem oameni simpli care am crezut în mirajul fondurilor europene, am muncit enorm, ne-am străduit să facem totul ca la carte, facem parte dintr-o comunitate mică şi ne-am sfătuit între noi. De unde să ştim că nu ai voie să ai acelaşi consultant cu alt om din sat? Sau că o rudă a ta nu are voie să ceară fonduri UE dacă tu ai făcut-o?
Sunt sute de oameni în ţară în această situaţie. Le este frică să se revolte pentru că au impresia că ei au greşit cu ceva şi nu vor să li se întâmple ceva mai rău.Vă rugăm, avem mare nevoie de ajutor!!!
Oare factorii cu răspunderi în politica de atragere a fondurilor europene (şi mă refer aici la Preşedintele României, Primul ministru, Ministrul Agriculturii, conducerea Autorităţii de management pentru PNDR) şi Comisarul European pentru Agricultură, ştiu şi sunt informaţi cu privire la acest aspect? Oare rata foarte scăzută de absorbţie a fondurilor europene nu se datorează în primul rând amatorismului, lipsei de profesionalism, superficialităţii, imposibilităţii acestor persoane de a discerne?
Dacă la începutul proiectului, când am obţinut aprobarea fără mită, am crezut că lucrurile se vor derula normal, acum recomand oamenilor de afaceri din jurul meu să nu se încurce cu fonduri europene”, scrie Mircea Badiu.
Dă click pe link-ul de mai jos şi scrie-ne opinia ta!
PRECIZARE: Aceste comentarii reprezintă opinii personale şi nu reflectă în mod necesar poziţia portalului AgroInfo!