LISTA CU SOLICITĂRILE OIERILOR. Plata în numerar pentru miei şi viţei, preţuri bune la valorificare, sprijin legislativ pentru asociaţii şi cooperative, sunt doar câteva dintre solicitările Federaţiei Oierilor de Munte (FOM).
Iată lista completă a propunerilor oierilor de munte, reprezentaţi de FOM, transmisă ministrului agriculturii Petre Daea şi echipei sale, la întâlnirea din 17 ianuarie 2017!
• Desfiintarea plafonului pentru plata în numerar la vânzarea mieilor si a viteilor, deoarece acest sistem a dus la proliferarea smecherilor si hotilor, in acest moment fiind sute de ciobani care nu au primit plata pentru vanzarea animalelor vandute. Se impune gasirea unei posibilitati de plata in numerar, indiferent de suma, a contravalorii mieilor vanduti, in momentul vanzarii, la livrarea lor din ferma. Schimbarea legislatiei in acest domeniu a dus la situatii greu de controlat, s-a ajuns in multe cazuri la stari conflictuale, s-a ajuns la faliment, la situatii critice care au provocat sinucideri, accidente vasculare sau neurologice care au dus la pierderea vietii, la actiuni disperate din partea ciobanilor care sunt categoria cea mai vulnerabila din Romania. Pentru persoanele fizice care vand animalele in viu pe baza Carnetelor de producator, se impune ca acestea sa fie concepute in asa fel incat sa aiba valoare juridica in instanta, sa constituie titlu executoriu, in cazul in care plata nu se face in timpul convenit.
• Una din problemele majore ale sectorului de crestere a ovinelor și caprinelor privește valorificarea animalelor vii și a produselor animaliere la prețuri care să reflecte cel puțin prețul la care acestea se produc. Un kilogram de carne de miel se produce la 10-11 lei în zona de munte și se vinde la 5-6 lei/ kg în viu. Găsirea unei soluții pentru un preț minim garantat în sectorul ovine și bovine, se impune în regim de urgență. S-a ajuns la situația ca sute de cetățeni străini să fie cei care exportă miei din România, în loc ei să fie importatori. Înființarea unei Autorități, a unei Agenții de export, din care, pe lângă specialiștii din ministere să facă parte și reprezentanții fermierilor, ar putea duce la controlul exportului (și chiar a importurilor la prețuri nejustificat de mici), la evitarea înșelăciunilor, la siguranța încasării contravalorii animalelor vândute și la evitarea fraudelor și ceea ce este mai important la comercializarea animalelor la un preț real, care să asigure menținerea și dezvoltarea în continuare a fermelor.
• OUG nr. 3/2015 și Ordinul MADR nr. 619/2015, cu toate modificarile din 2016, au dus la schimbări nefericite cu privire la neeligibilitatea asociațiilor și cooperativelor ca fermieri active și astfel s-au pierdut sute de contracte de concesiune și arendare, s-au desființat circa 2000 de asociații ale crescătorilor de animale, care au ajuns în imposibilitatea de a-și plăti obligațiile financiare, în imposibilitatea de a întreține investițiile făcute sau de a continua pe cele în curs de executare și pentru peste 1 milion ha de pășuni nu s-au depus cereri de plata la A.P.I.A. pentru 2016, dar răul cel mai mare este că s-a ajuns la fărămițarea suprafețelor de pășune care au fost cu greu comasate și mai ales, fermierii români și-au pierdut aproape total încrederea în IDEEA de ASOCIERE și totul va duce la stoparea din start a procesului de înființare a cooperativelor care sunt vitale pentru procesarea și vânzarea produselor din zootehnie.
Vitalitatea reintroducerii în Ordinul 619/2015 cu modificările și completările ulterioare a art. 79 – 81 a adeverinței cu privire la atestarea statutului de crescător de către asociațiile reprezentative, practică uzitată de către alte state membre, asocierea fiind încurajată și de către Regulamentele U.E. Foarte multe asociații au contracte și investiții în derulare și tot ceea ce timp de 20 de ani s-a făcut, cu foarte multă greutate, pur și simplu a început să se distrugă, membrii asociațiilor își vor pierde iremediabil încrederea în ideea de asociere. Eliminarea acestei adeverințe a dus la suspendarea activității și dezmembrarea asociațiilor, activitate pentru care sau depus eforturi substanțiale. Românul nu are gena asocierii în sânge, încă nu conștientizează că doar în colaborare cu alții va avea mai multe șanse de reușită în desfășurarea unei activități profitabile, iar situația va genera haos și conflicte care nu mai pot fi controlate. Daca au fost asociații/persoane care nu au respectat legea să fie sancționate corespunzător, dar pentru o mică parte sa nu aibă de suferit și majoritatea care sunt corecți. (Pentru alte detalii va stăm la dispoziție).
• Implementarea unui Program national de ameliorare genetica pentru scrapie la ovine, Romania fiind singura tara din UE care nu a implementat un program de aceasta natura si tara cu cel mai mic procent de rezistenta la scrapie.
• Având în vedere specificul sezonier și fluctuant, cu program non-stop și condițiile dificile de muncă din domeniul creșterii animalelor, precum și nevoia de stabilizare a fortei de munca, este necesar sa fie elaborată în regim de urgenta Legea sezonierului, materializată printr-un TIMBRU personalizat cu valabilitate de o lună, în care să fie incluse asigurările sociale și de sănătate.
• Autoritatile care au legatura cu activitatea fermierilor sa aiba si atributii de informare si consiliere, pentru prevenirea incalcarii normelor si evitarea penalizarilor. Sistemul nu trebuie sa prevada doar penalitati pentru fermieri si nici o modalitate de corectie a neconformitatilor, mai ales cand incalcarea normelor nu este din culpa fermierului. De asemenea, sa se instituie un program de control comun, al tuturor autoritatilor, si prin coordonarea comuna a actiunilor sa se evite controalele repetate in aceiasi ferma.