MODIFICĂRI SUBVENȚII! Potrivit ultimelor modificări la Ordinul subvențiilor, în noul formular pentru adeverința eliberată de primării fermierilor care cer subvenții APIA au fost incluse și informații cadastrale. Fermierii din LAPAR cer Ministerului Agriculturii să rămână valabilă și anul acesta adeverința APIA de anul trecut. Fără informațiile privind cadastrarea terenurilor agricole pentru care se cer subvenții.
AGROINFO v-a informat despre schimbările survenite în Ordinul 619/2015, care privește criteriile de eligibilitate pentru toate schemele de plată din agricultură acordate în agricultură în perioada 2015-2020, la adeverința pe care o eliberează fermierilor registrul agricol al primăriilor și care este atașată la cererea unică de plată pentru subvenții, depusă de fermieri la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). AICI AVEȚI NOUL FORMULAR DE ADEVERINȚĂ!
Reprezentanții LAPAR au participat la o ședință de lucru la Ministerul Agriculturii, pe 13 februarie 2018, și au propus să nu fie modificată această adeverință, să nu se ia în calcul informațiile cadastrale. Să rămână valabilă vechiul formular de adeverință, cel utilizat de primării pentru Campania 2017.
Eliminarea din Anexa 1 propusă ( respectiv - adeverința) a coloanelor 1 ( denumirea parcelei) și coloanei 3 (Număr cadastral sau topografic conform înregistrării sistematice prin Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară instituit potrivit dispoziţiilor art. 9 alin. (23) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare) .
Acceptându-se că, conținutul Anexei 1 din Ordinul 619/2015 ( adeverința) să aibă acelasș conținut ca în anul 2017.
Motivație: într- o parcelă sau tarla sunt chiar zeci sau sute de numere cadastrale, ceea ce ar duce la imposibilitatea eliberării adeverințelor, arată LAPAR, într-un comunicat.
Alte propuneri pentru modificarea criteriilor de eligibilitate a subvențiilor APIA, făcute de LAPAR, sunt:
Eliminarea sintagmei “utilizarea legală a terenurilor ” atât din OUG 3/2015 cât și din Ordinul 619/2015. Astfel că, pe tot conținutul OUG 3/2015 cat si in Ordinul 619/2015, s-a acceptat scoaterea termenului “ legal”.
În OUG 3/2015 (Ordonanța subvențiilor care conține toate schemele de plată din agricultură n.r.)
Art 20 (2) Zonele de interes ecologic prevăzute la alin. (1) sunt situate pe terenul arabil al exploataţiei, cu excepţia celor prevăzute la alin. (1) lit. d), e) și h). Zonele de interes ecologic prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) pot fi adiacente terenului arabil al exploataţiei declarat de fermier.“
Concluzia a fost: necesitatea reformularii de catre departamentul tehnic al MADR, astfel încât să se poata implementa prin gestionarea comună a fermierilor.
S-a hotărât:
- OUG 3/2015 , Ordinul 619 /2015 dar si Anexa 7 de la Ordin ( Lista zonelor de interes ecologic și echivalența acestora în ha) să fie corelate în definirea exactă a zonelor de interes ecologic;
- trebuie declarate zonele de interes ecologic de către toți fermierii;
- la zonele care sunt adiacente parcelei folosite nu trebuie făcută dovada folosirii lor, deoarece sunt adiacente parcelei; fermierul trebuie să facă dovada folosirii terenului pe care îl declară nu a zonelor de interes ecologic
În Ordinul 619/2015, la art 2, alin 11.k :
11.k) «culturi secundare» înseamnă amestecurile de specii de culturi înfiinţate pentru respectarea cerinţelor privind zonele cu strat vegetal, care se înfiinţează după recoltarea culturii principale declarate în anul de cerere curent, în scopul asigurării acoperirii terenului arabil pe perioada iernii.
În urma discuțiilor avute a reieșit necesitatea reformulării astfel :
11.k) «culturi secundare» înseamnă amestecurile de specii de culturi înfiinţate pentru respectarea cerinţelor privind zonele cu strat vegetal, care se înfiinţează după recoltarea culturii principale declarate în anul de cerere curent, în scopul asigurării acoperirii terenului arabil pe o perioada de 8 săptămâni.
De asemenea, pe tot conținutul Ordinului 619/2015, a rămas sintagma “ stratul vegetal de la culturile secundare, trebuie să acopere terenul până la 1 martie și cu derogare până la 15 aprilie “, or la alta poziție este stabilit că “ stratul vegetal trebuie să acopere terenul 8 săptămâni”- problema fiind: de când curge termenul de 8 săptămâni. S-a stabilit ca termenul de 8 săptămâni să curgă de la data la care fermierul notifică APIA că a înființat cultura secundară, iar din acel moment să curgă perioada de 8 săptămâni.
Pentru a realiza practicile agricole benefice pentru climă și mediu, respectiv, diversificarea și 5% zone de interes ecologic, acestea pot fi realizate din elementele ZIE sau strat vegetal care să acopere terenul timp de 8 săptămâni.
Corelarea Anexei 11 din proiectul de Ordin 619/2015 ( Lista categoriilor/culturilor care se iau în calcul pentru excepțiile de la aplicarea practicilor agricole benefice pentru climă și mediu) cu OUG 3/2015 și Ordinul 619 /2015 .
Membrii LAPAR, care au participat la ședință, au propus schimbarea “Ghidului pentru solicitanții de plăți directe și ajutoare naționale tranzitorii” întrucât colegii de la APIA din țară lucrează dupa Ghidul din anul 2015, iar Ordinul 619/2015 cât și OUG 3/2015 au suferit schimbări semnificative.