Pentru a valorifica producţia micilor fermieri şi pentru a promova culturile ecologice şi produsele tradiţionale atât la nivel local cât şi la cel judeţean, este necesară o piaţă a fermierilor „ca la carte".
Astfel, „Piaţa fermierilor” ar trebui să reprezinte un loc special amenajat (iarbă sau pavat, apă, curent, etc.) format din tarabe care comercializează o mare varietate de produse: fructe şi legume de sezon, produse horticole (gemuri, siropuri, băuturi, flori, arbuşti ornamentali), produse lactate, produse de panificaţie, produse de carne, alte produse (miere, ouă, plante medicinale şi aromatice, etc).
Fiecare fermier pentru a putea intra în piaţă ar trebui trebuie să respecte în mod voluntar un standard de norme, care ar fi acelaşi pentru toţi producătorii agricoli. Apoi se poate achita o taxă de înscriere, pentru a primi un certificat şi un banner cu sigla şi numele producătorului.
Piaţa ar trebui să fie gestionată şi supraveghată de o comisie, sau de către un manager local, dacă este mai mică, la nivel local.
Fiecare piaţă ar trebui să aibă o politică scrisă privind funcţionarea ei, care să asigure:
• O proporţie substanţială, în mod ideal, cel putin 50%, de produse alimentare şi horticole care vor fi comercializate ar trebui să fie obţinute de la producătorii locali, din judeţ sau din judeţe vecine. Piaţa trebuie să depună eforturi pentru a oferi o varietate de produse de sezon;
• Conformitate cu legislaţia / regulamentul referitor la siguranţa produselor alimentare;
• Numirea unui manager de piaţă care să fie prezent în scopul de a supraveghea eficient, care să fie în contact permanent cu vanzătorii şi cumpărărtorii şi care să asigure curăţenia pieţei.
• Un sistem de selecţie scris pentru alocarea de standuri, inclusiv cu orientări scrise de aplanare a litigiilor din piaţă;
• Un sistem transparent de comisioane pentru toţi producătorii;
• Stabilirea clară a preţurilor şi etichetarea cu locul / ţara de origine care urmează să fie afişate pentru toate produsele; Produsele ecologice trebuie să fie verificate la punctul de vânzare, pentru a avea şi etichetele de produs ecologic iar cele tradiţionale să prezinte certificatul de atestare.
Pietele ar trebui să fie pregatite pentru a funcţiona cu cel puţin trei luni înainte de deschidere, şi trebuie să funcţioneze cel puţin patru luni pe an. De asemenea, o piaţă ar trebui să se desfăşoare în mod regulat zilnic, de două ori pe săptămână, săptămânal sau lunar.
Sursa: Marketing food