Liga Utilizatorilor de Apă pentru Irigaţii din România (LUAIR) a trimis recent Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o adresă în care sunt semnalate divergenţe la OUG 82.2011, la norme metodologice privind calculul şi plata taxelor IF pentru irigaţii, desecare, şi combaterea eroziunii solului şi a tarifelor pentru irigaţii şi PNDR.
"Către,
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
Situaţia suprafeţelor irigate în anul 2011 a crescut şi chiar s-a triplat fata de 2010 din următoarele motive:
a) Seceta ce s-a instalat începând cu luna aprilie în unele zone cerealiere din ţară, cu preponderenţă în judeţele Brăila, Tulcea, Ialomiţa, Constanţa, Olt, Călăraşi, Dolj.
b) Văzând apariţia Măs. 125- submăs. A1- cu speranţa Modernizării infrastructurii de I.F. Dar lipsa lichidităţilor la unele OUAI-uri şi exploataţii a dus la imposibilitatea de a mai iriga, fenomen ce a generat nerealizarea insămânţărilor din toamna anului 2011. Cu toate acestea unele OUAI-uri au făcut proiecte pe Submas. A1-Mas 125, dar dorinţa noastră s-a spulberat, trezindu-ne cu proiectele neeligibile;
c) Din cauza contestaţiilor.
d) Persoanele care au făcut verificări în teritoriu nu au fost de specialitate şi nu au reuşit să înţeleagă tehnica irigaţiilor.
Vă transmitem rugămintea de a acorda bani pe Submas. A1- Mas 125, pentru OUAI-uri- pentru cei care nu au irigat în 2010 şi nu au putut depune proiecte de Modernizarea Infrastucturii de I.F. neavând bilanţ financiar, contract multianual, contract cu furnizorul de energie electrică; etc dar au irigat în 2011. O parte din OUAI-urile care au irigat în 2011 şi nu au reuşit să depună proiecte - vor să depună în 2012- dar surpriză, nu mai apare sesiune pentru Mas 125-subms. A1.
Rugăm insistent să se adopte o decizie în cadrul Comitetului de Monitorizare - în vederea depunerii de proiecte în cadrul acestei măsuri (Mas.125-submas. A1).
Rugăm totodată ca la submas. A1-Mas 125, să se suplimenteze fondurile de la 1mil. Euro, la 1.5 mil. euro pe proiect, pentru realizarea instalaţiilor de energie regenerabilă -prin panouri solare- ce ne poate asigura sursa de energie necesară consumului pentru irigaţii - colectând 360 de zile şi consumand-o în 90-120 de zile - deoarece partea de energie reprezintă 80-90% din costurile pe 1000 m3 de apă utilizată.
Avem pentru anul de irigaţii 2012 - OUG 82/2011- cu normele acesteia, prin care Administraţia de Îmbunătăţiri Funciare se transforma în Agenţie de Îmbunătăţiri Funciare.
În această ordonanţă nu se regăseşte nici un articol care să încurajeze fermierii să se organizeze în OUAI-uri.
Conform alin. (2) art. 2 din Normele Metodologice - taxele de I.F. şi serviciile de I.F. se stabilesc astfel încât să asigure exploatarea echitabilă a sistemelor de irigaţii, de desecare, drenaj şi combaterea eroziunii solului în vederea protejării intereselor tuturor beneficiarilor, să prevină folosirea ineficientă a apei, excesul de umiditate, poluarea solului şi să promoveze protecţia mediului în conformitate cu standardele de mediu.
Prin aceasta ordonanţă, se alocă Agenţiei de I.F. sume de la bugetul statului pentru a face compensarea debitelor reprezentând T.I Agenţiei de către beneficiarii terenurilor deţinute în baza unui titlu valabil de propietate ori de folosinţă în amenajările de I.F. de utilitate publică ce beneficiază direct sau indirect de lucrările de I.F pentru administrarea, întreţinerea şi repararea amenajărilor de irigaţii precum şi exploatarea în extrasezon.
În conformitate cu Art. 2 (1) solicităm ca ordonanţa să fie completată şi cu FOUAI-urile, OUAI sau părţi din amenajare autonoma funcţională, declarată de utilitate publică cu Agenţia ca şi compensările la T.I şi colectarea de T.I prin convenţie ca şi Agenţia - iar acestea să fie supuse controalelor organelor care supraveghează buna funcţionare a Agenţiei.
La Art. 3 alin (1) Activitatea de exploatare, întreţinere şi reparaţii a amenajărilor de irigaţii, paza şi conservarea infrastructurii se suportă de către deţinătorii de teren prin:
a) Taxa I.F pentru irigaţii.
b) Tariful de livrare a apei de irigaţii.
c) Tariful sezonier.
Referitor la taxa de I.F Art 4 din normele metodologice considerăm ca aceasta trebuie exclusă, lucrările de conservare care nu interesează pe proprietarii de teren - până la solicitare.
Tot la Art. 4 din norme, alin. (b) la Tariful de livrare- intervin cheltuieli cu personalul de exploatare a infrastructurii de irigaţii, cheltuieli de administrare şi personal propriu ale unităţilor de administrare ale filialelor judeţene şi la sediul central care sunt prinse la acelaşi Art. 4, alin. (b), adică la Taxele de IF.
Nu putem fi de acord cu această prevedere întrucât în România sunt peste 180 de OUAI-uri care nu au primit infrastructura în stare de funcţionare în conformitate cu Legea 138/2004 - anexele 2 - de la celelalte OUAI-uri, bani ce trebuiesc atraşi de la bugetul de stat deoarece la valorile care rezultă din taxa de îmbunătăţiri nu se poate repara infrastructura decât poate la un nivel de 10%.
Solicităm ca taxele de irigaţii să acopere şi o parte din cheltuielile de exploatare a infrastructurii de irigaţii, dându-le o şansă fermierilor şi OUAI-urilor care irigă ca pe lângă această T.I. obligatorie să-şi dozeze eforturile financiare şi cu o sumă mică de bani să completeze costurile cu 1000m3, apa de irigat, în caz contrar dacă toţi banii pleacă pentru realizarea sau modernizarea infrastructurii, într-o perioadă de 3-4 ani, nu vor mai iriga mulţi fermieri.
Secţiunea 1- Art 3,4,5 şi 6 se referă la structura tarifului de I.F. să fie cuprinse şi cheltuieli cu personalul de exploatare şi lucrările de pază, protecţie şi exploatare să se execute şi cu personal propriu.
Secţiunea 2 - Metodologia de calcul a taxei I.F. - să ţină cont de cele menţionate la Secţiunea 1.
Art. 10, alin.2 - Nu suntem de acord cu sintagma "după care se consideră acceptare tacită"
Art. 10 ali. 4 - Se va completa cu " dialog în cadrul Consiliului de Administraţie al filialei, cu conducerea Agenţiei şi reprezentaţii MADR;
Art. 10 alin. 5- Se elimină;
Art. 12- Nu mai are obiect deoarece conform OUG 82/2011 Art. 7, alin 1, taxa este obligatorie.
Art. 14- dispare sintagma " în condiţiile Art. 10, alin. 5 din prezenţele norme".
Anexa 2 - Dispar:
• Cod deviz IR03, ÎI 04, întrucât aceste lucrări sunt cuprinse în cheltuielile generale ale Agenţiei.
• Cod deviz I 07 şi I 08- sunt lucrări care se finanţează de la bugetul de stat conform Art. 19-1 din OUG 82/2011.
LUAIR solicită totodată pe această cale, ca prin OUG 82/2011 sau prin modificarea HG 1872/2005- care reglementează normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătăţirilor funciare nr.138/2004, ca tuturor FOUAI-urilor şi OUAI-urilor ce se înfiinţează începând cu 2012, să li se atribuie tot ce aparţine infrastructurii respective, pe care o preiau (utilaje, aparatura de măsură şi control, ateliere, sedii, autoturisme, echipamente pentru irigat).
Considerăm că, odată predate infrastructurile, o parte din specialişti, electromecanici ce vor fi preluaţi, să aibă întreaga dotare pe care au avut-o în timpul exercitării activităţii în cadrul ANIF-urilor sau SNIF-urilor, aceasta dotare nu trebuie să fie lăsată la îndemâna altora care nu au cunoştinţe despre sistem şi le vor valorifica la fier vechi.", se arătă în adresa semnată de preşedintele LUAIR, Viorel Nica.