INFORMAȚII INTERNE APIA! De astăzi, 1 iulie 2018, Agenția de Plăți și Intervebție pentru Agricultură (APIA) demarează controlul clasic, în teren, al fermelor care solicită subvenții și care sunt în eșantionul de control. Cum procedează APIA la verificările interne? AGROINFO vă pune la dispoziție informații interne APIA despre derularea verificărilor în teren.
Conform termenelor stricte stabilite, prin ordin, de ministrul agriculturii, Petre Daea, APIA a efectuat, până la data de 1 iulie 2018, controlul vizual, administrativ al cererilor unice de plată depuse de fermieri în anul 2018, inclusiv controlul preliminar, și a stabilit eșantionul de control.
"Controlul vizual" înseamnă controlul administrativ privind completitudinea, coerenţa, plauzibilitatea şi corectitudinea datelor din cererea unică de plată, a documentelor ataşate cererii, precum şi a documentelor doveditoare privind utilizarea terenului declarat. Controlul vizual se realizează la primirea cererii unice de plată sau a modificărilor acesteia în prezenţa fermierului.
De astăzi, 1 iulie 2018, Agenția de Plăți demarează controlul în teren.
,,Controlul pe teren” - verificare la faţa locului a conformităţii cu realitatea, a informaţiilor din cererea de plată. Controlul pe teren se face pe baza unui plan de eşantionare a fermierilor, elaborat de APIA. Selectarea cererilor care urmează să fie verificate pe teren se face pe baza analizei de risc şi a elementelor de reprezentativitate a cererilor de plată depuse.
Până la această oră, APIA nu a comunicat numărul fermierilor care fac parte din eșantionul de control pentru anul 2018.
Eşantionul de control conţine fermierii selectaţi pentru controlul pe teren, ale căror solicitări de sprijin urmează a fi verificate din punct de vedere al suprafeţelor declarate, cât şi din punct de vedere al ecocondiţionalităţii şi al condițiilor de eligibilitate generale şi specifice din legislaţia naţională, al cerințelor de bază relevante măsurilor de dezvoltare rurală. Acesta este transmis de la nivel APIA central către APIA judeţean, în vederea pregătirii dosarelor de control şi a realizării graficului de executare a controalelor pe teren.
Controalele la fața locului vizează toate parcelele agricole pentru care se solicită plăți directe și/sau pentru care se solicită sprijin în cadrul măsurilor de dezvoltare rurală care intră în sfera de aplicare a sistemului integrat şi constă, în funcţie de scopul controlului, în măsurarea suprafețelor și verificarea condițiilor de eligibilitate generale, a cerințelor de bază relevante, a cerințelor specifice angajamentelor și altor obligații privind suprafața declarată de beneficiar în cadrul schemei de ajutor și/sau al măsurilor de sprijin solicitat.
În cazul fermierilor care solicită plata subvenției pe hectar pentru pajiștile permanente, dacă la controlul la faţa locului APIA descoperă o neregularitate/neconformitate, fermierii care utilizează suprafaţa de pajişte în comun suportă sancţiunea.
Controalele la fața locului referitoare la practicile de ecologizare (plata pe înverzire) vizează toate obligațiile care trebuie respectate de beneficiar.
ATENȚIE! Diversificarea culturilor constă în existența mai multor culturi pe terenul arabil, în funcție de suprafață, după cum urmează:
- cel puţin două culturi diferite pe suprafețele cuprinse între 10 ha şi 30 ha, iar cultura preponderentă să acopere maximum 75 % din terenul arabil;
- cel puţin trei culturi diferite pe suprafețele de peste 30 ha, iar cultura preponderentă să acopere maximum 75 % din terenul arabil, respectiv două culturi preponderente să acopere împreună maximum 95 % din terenul arabil.
În prezent sunt identificate următoarele tipuri de controale:
- control clasic APIA;
- control prin teledetecţie;
- Supracontrol clasic APIA - pentru dosare controlate clasic cât şi pentru dosare controlate prin teledetectie;
- Supracontrol AFIR;
- Alt tip de control - pentru dosarele selectate în urma sesizărilor, autosesizărilor, contestaţii, supracontroale solicitate de alte organisme de control.
Planificarea controalelor constă în întocmirea graficului de control, ce va fi completat pe măsura primirii eșantionului de control.
Graficul controalelor vizează toți fermierii selectați pentru controlul pe teren clasic sau teledetecție. Pentru fermierii controlati prin teledetectie care au şi scop control ecocondiționalitate sau/ și Măsuri compensatorii de Dezvoltare Rurală (Măsura 10, Măsura 214 şi Măsura 11), se face planificarea controalelor în vederea verificării în teren a respectării eligibilității terenului sau a normelor de ecocondiționalitate și a cerințelor specifice şi de bază.
Pentru realizarea în bune condiții a controalelor pe teren, după primirea eșantionului de control la nivel județean, Serviciul Control pe Teren solicită Serviciului MS-IT, în funcție de graficul de control, copiile dosarelor fermierilor selectați pentru control.
Dosarele trebuie să conțină cererea fermierului însoțită, după caz, de documentele de modificare. Transmiterea acestora se va face în tranșe, pe baza unui proces verbal în care se consemnează că ,,au fost finalizate suprapunerile și supradeclarările și nu se va mai interveni pe dosare”.
Şeful Serviciului Control pe Teren întocmeşte graficul de execuţie al controlui pe teren (inclusiv pentru fermierii eşantionaţi la teledetecţie cu scop Măsuri compensatorii de Dezvoltare Rurală - Măsura 10, Măsura 214 şi Măsura 11 şi Ecocondiţionalitate).
În baza listelor cu fermierii eşantionaţi la controlul pe teren se pregătesc dosarele fermierilor ce vor fi controlați astfel încât controlul pe teren să poată începe imediat ce a fost selectat primul eşantion de control.
La planificarea controalelor, se va avea în vedere prioritizarea verificărilor în funcţie de scopul controlului şi cerinţele de management, astfel:
- pentru sprijinul cuplat - diversificarea culturilor, controlul pe teren, trebuie să fie efectuat într-un timp util pentru a se asigura că este posibilă identificarea clară a limitelor parcelor agricole şi a culturii declarate.
Perioada care trebuie luată în considerare privind controlul la fața locului pentru verificarea cerințelor de diversificare este mai-septembrie anul curent. În practică, verificarea culturilor, acolo unde este necesar, trebuie să fie efectuată în perioada corespunzătoare înainte, sau (cel mai târziu) imediat după recoltare pentru a fi eficientă.
Verificarea poate fi efectuată și după recoltare, în anumite condiții chiar după ce s-a arat, pe baza rezidurilor culturii (miriști și alte resturi vegetale ale culturii) cu condiția ca acestea să constitue dovezi vizibile ale culturii.
Pentru fermierii la care au fost executate vizite rapide pe teren, se va continua controlul de eligibilitate a suprafeţei şi a celorlalte cerinţe şi norme, după caz, conform planificării controalelor.
Pentru fiecare scop al controlului pe teren se va avea în vedere perioada optimă de verificare, în funcţie de schema de plată şi măsura de sprijin solicitată la plată.
CALENDAR CONTROL PE TEREN ÎN FUNCȚIE DE SCHEMELE DE PLATĂ!
Controlul pe teren se execută în anul de depunere a cererii unice de plată în perioada 1 iulie- 1 octombrie, iar înregistrarea rezultatelor se va efectua în raportul de vară.
Excepţie de la această perioadă fac verificarea cerinţei GAEC4 (acoperirea minimă a solului), rezultatul controlului fiind înregistrat în raportul de iarnă şi a cerinţei specifice de încorporare a pachetului 4, a pachetului 7 din măsurile de dezvoltare rurală M214/M10, a culturilor secundare – ZIE, care presupune şi un control în primăvară cu înregistrarea rezultatelor în raportul de primăvară.
Pentru Campania 2017, eșantionul de control a conținut un număr de 104.146 dosare selectate pentru verificarea normelor de ecocondiționalitate, a schemelor de sprijin pe suprafață și în sectorul zootehnic, astfel:
- pentru controlul pe teren prin metoda clasică - 28.547 fermieri;
- pentru controlul pe teren prin metoda teledetecției - 75.599 fermieri.
IMPORTANT! Aceste informații au fost obținute, în exclusivitate, de AGROINFO de la APIA.