Anul 2015 a însemnat un an de tranziție în reforma Politicii Agricole Comune. Un an greu și complicat! O singură cerere de plată, atât pentru subvențiile din vegetal, cât și pentru cele din zootehnie, amânarea cu o lună a termenului de depunere a cererii unice, concepte necunoscute pentru fermierii români și-n general multă bătaie de cap. Ce se va întâmpla anul acesta și ce intervine nou?
Termenul de depunere a cererii unice de plată ar reveni la normal, susține Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Așadar, fermierii români ar urma să completeze această cerere în intervalul care le era cunoscut, de la 1 martie și până pe 15 mai, cu posibilitatea prelungirii termenului, dar cu sancțiuni de întârziere de 1% pentru fiecare zi calendaristică.
Ce trebuie să conțină formularul cererii unice de plată? Cererea unică sau cererea de plată conține toate informațiile necesare pentru a se stabili eligibilitatea în vederea acordării sprijinului:
- identitatea beneficiarului;
- detalii privind schemele de plăți directe sau măsurile de dezvoltare rurală;
- identificarea drepturilor la plată, în conformitate cu sistemul de identificare și înregistrare prevăzut la articolul 7 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 în scopul schemei de plată de bază;
- elementele care permit identificarea fără echivoc a tuturor parcelelor agricole ale exploatației, suprafața acestora exprimată în hectare cu până la două zecimale, localizarea acestora și, după caz, specificații suplimentare privind utilizarea parcelelor agricole;
- dacă este cazul, elementele care permit identificarea fără echivoc a terenurilor neagricole pentru care se solicită sprijin în cadrul măsurilor de dezvoltare rurală;
- eventualele documente justificative necesare pentru stabilirea eligibilității pentru schema sau măsura în cauză;
- o declarație a beneficiarului potrivit căreia acesta a luat la cunoștință condițiile aferente schemelor de plăți directe sau măsurilor de dezvoltare rurală;
- dacă este cazul, o indicație din partea beneficiarului potrivit căreia acesta este vizat de lista întreprinderilor sau a activităților neagricole.
Foarte important! După data finală de depunere a cererii unice sau a cererii de plată, se pot adăuga sau modifica parcele agricole individuale sau drepturi de plată individuale în cererea unică sau în cererea de plată, cu condiția să fie respectate cerințele aferente schemelor de plăți directe sau măsurilor de dezvoltare rurală în cauză.
În aceleași condiții, pot fi efectuate modificări referitoare la utilizare sau la schema de plăți directe sau la măsura de dezvoltare rurală în ceea ce privește parcelele agricole individuale sau drepturile la plată deja declarate în cererea unică.
Dacă modificările au incidență asupra documentelor justificative sau asupra contractelor care trebuie prezentate, respectivele documente sau contracte pot fi modificate în consecință.
Modificările trebuie notificate Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) în scris până la data de 31 mai a anului în cauză.
O cerere de ajutor, o cerere de sprijin, o cerere de plată sau o altă declarație poate fi retrasă în totalitate sau parțial în orice moment, în scris. APIA înregistrează respectiva retragere.
Cererile de ajutor, cererile de sprijin sau cererile de plată și oricare dintre documentele justificative furnizate de beneficiar pot fi corectate și ajustate în orice moment după depunerea lor în cazul unor erori evidente recunoscute de autoritatea competentă pe baza unei evaluări de ansamblu a cazului respectiv și cu condiția ca beneficiarul să fi acționat cu bună credință.
Schimbări în 2016!
Ce ar trebui să pună APIA la dispoziția fermierilor pentru identificarea parcelelor agricole? În scopul identificării tuturor parcelelor agricole din cadrul exploatației și a terenurilor neagricole, în cazul în care fermierul solicită subvenții și pentru acestea, APIA pune la dispoziția beneficiarului formularul prestabilit și documentele grafice corespunzătoare, prin intermediul unei interfețe bazate pe GIS, care permite prelucrarea datelor spațiale și alfanumerice privind suprafețele declarate.
Din anul de cerere 2016, această prevedere se aplică unui număr de beneficiari corespunzător celui necesar pentru a acoperi cel puțin 25 % din suprafața totală stabilită pentru schema de plată de bază sau pentru schema de plată unică pe suprafață din anul anterior.
Din anul de cerere 2017, se aplică unui număr de beneficiari corespunzător celui necesar pentru a acoperi cel puțin 75 % din suprafața totală stabilită pentru schema de plată de bază sau pentru schema de plată unică pe suprafață din anul anterior.
Din anul de cerere 2018, va fi aplicată tuturor beneficiarilor. Dacă beneficiarul nu poate depune cererea de plată utilizând formularul de cerere de ajutor cu informații geospațiale, APIA ar trebui să pună la dispoziția beneficiarului asistența tehnică necesară sau formularele prestabilite și documentele grafice corespunzătoare pe suport de hârtie. În acest caz, APIA transcrie informațiile primite de la beneficiar în formularul de cerere de ajutor cu informații geospațiale.
În formularele prestabilite puse la dispoziția beneficiarului se specifică suprafața maximă eligibilă per parcelă de referință și suprafața stabilită în anul anterior per parcelă agricolă în scopul schemei de plată de bază, al schemei de plată unică pe suprafață sau al măsurii de dezvoltare rurală pe suprafață.
Beneficiarul identifică și declară fără echivoc suprafața fiecărei parcele agricole și, dacă este cazul, tipul, dimensiunea și localizarea zonelor de interes ecologic. În ceea ce privește plata pentru ecologizare, beneficiarul specifică, de asemenea, utilizarea parcelelor agricole declarate.
Potrivit APIA, anul trecut au fost depuse la nivel național , fără penalități de întârziere, 929.255 cereri de plată, pentru o suprafaţă de 9,35 milioane hectare și 55.225 cereri, prin care a fost solicitat sprijin financiar exclusiv pentru sectorul zootehnic.
(Surse: Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Regulament (UE) 809/ 17 iulie 2014, Regulamentul (UE) 1306/ 17 decembrie 2013)