IMPORTANT! Pajiștile permanente sunt o sursă bună de subvenții. Băieții deștepți din agricultură au pus mâna pe sume uriașe din pajiștile concesionate de primării. Ministerul Agriculturii schimbă legea, stabilește că prioritari la închirierea pajiștilor sunt fermierii, crescători de animale, constituiți în asociații și fixează din 2018 o condiție obligatorie pentru încasarea banilor.
Potrivit unui proiect de act normativ pregătit de Ministerul Agriculturii, fermierii, crescătorii de animale vor avea prioritate la concesionarea/închirierea pajiștilor. Iată modificările făcute în lege!
Persoanele juridice constituite din membrii ai colectivității locale proprietari de animale înscrise în Registrul Național al Exploatațiilor (RNE), respectiv societăţi comerciale, cooperaţii, grupuri de producători și alte asemenea, au drept de preferinţă la concesiunea/închirierea pajiştilor permanente aflate în proprietatea UAT (primării).
În cazul în care pe pajiștile permanente, pe lângă activități de pășunat și cosit se desfășoară și lucrări prevăzute în proiectul de amenajament pastoral, investiţii/alte lucrări și/sau servicii, contractul se încheie cu respectarea prevederilor Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
AMENAJAMENT PASTORAL OBLIGATORIU DIN 2018!
Din anul 2018 consiliile locale au obligaţia de a include amenajamentul pastoral în cadrul documentaţiei de concesiune sau închiriere a pajiştilor permanente. Până în anul 2018, gestionarea pajiștilor se realizează în baza regulamentului de pășunat aprobat de consiliul local.
Gestionarea pajiștilor permanente se face cu respectarea normelor privind ecocondiţionalitatea aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 636/2015, cu modificările ulterioare, respectiv GAEC 7 - Păstrarea elementelor de peisaj, incluzând arborii izolaţi şi terasele existente pe terenul agricol, luând măsuri adecvate pentru a preveni instalarea vegetaţiei nedorite şi asigurarea unui nivel minim de întreţinere a terenului agricol, potrivit art.6. alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013.
Prin ordin al prefectului, se constituie un grup de lucru la nivel judeţean, care întocmeşte proiectul de amenajament pastoral. Grupul de lucru îşi desfăşoară activitatea cu respectarea prevederilor legale în vigoare, la sediul primăriei UAT-ului pentru care se execută proiectul de amenajament pastoral.
Coordonarea grupului de lucru este asigurată de către specialistul direcției agricole județene. În cazul în care consiliile locale nu dețin specialiști, pot împuternici, în condițiile legii, specialiști atestați în domeniul realizării amenajamentelor pastorale/silvopastorale pentru a face parte din grupul de lucru.
Inventarierea, biometria și marcarea arborilor și arboretelor exploatabile pe suprafețele de pajiști permanente, se fac de către tehnicieni amenajiști din cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic și de vânătoare, care fac parte din grupul de lucru.Avizarea proiectului de amenajament pastoral se face de către toți membrii grupului de lucru.
Pentru a furniza în mod curent autorității competente, sau altor instituţii cu responsabilități în domeniu, date cu privire la menținerea suprafaței de pajiști înregistrată în Registrul agricol la data de 1 ianuarie 2007 potrivit art.4. alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013, la proiectul de amenajament se atașează hărți, cu suprafața de pajiști aflată pe teritoriul UAT, care vor cuprinde mărimea și configuraţia parcelelor de pajiști peste 0,3 hectare, indiferent de forma de proprietate, însoțită de un tabel nominal în care sunt prevăzuți utilizatorii de pajiști, persoane fizice sau juridice.
Tabelul cuprinde:
a) adresa utilizatorului de pajiște;
b) suprafaţa și poziţia parcelei de pajiște pe hartă;
c) categoria şi subcategoria de folosinţă;
d) partida cadastrală, dacă există.
Suprafața de pajiști aflată în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, sau asociații a acestora, se stabilește pe baza datelor din Registrul Agricol.
Consiliul local, după aprobarea proiectului de amenajament pastoral valabil pentru toate pajiştile aflate pe raza unităţii administrativ-teritoriale în cauză, va stabili, în condiţiile legii, procedura distribuirii extraselor din proiectul de amenajament pastoral tuturor proprietarilor şi/sau utilizatorilor de pajişti, extrase ce vor cuprinde cel puțin suprafața, capacitatea de pășunat, lucrările suprafața, capacitatea de pășunat, lucrările de întreținere a pajiștii și perioadele de execuție a acestora.
În cazul pajiștilor aflate în zone eligibile pentru agro-mediu și climă, măsurile de management din amenajamentele pastorale vor fi elaborate astfel încât să fie complementare cerințelor specifice ale Măsurii 10 – agro-mediu și climă a PNDR 2014-2020.
La începerea activității de întocmire a proiectului de amenajament pastoral, membrii desemnați la grupul de lucru, prezintă:
a) copii de pe planul de ansamblu și/sau dosarul de delimitare a hotarelor administrative UAT-ului respectiv, după caz;
b) copie de pe planul cadastral al suprafeței de pajiști aflată în proprietatea publică/privată a UATului respectiv;
c) hărțile cu suprafața de pajiști aflată pe raza UAT-ului respectiv, care cuprind mărimea și configuraţia parcelelor de pajiști, drumurile de acces și sursele de apă.
d) tabel prevăzut la art.8 alin.(61);
e) buletine de analize de sol privind calitatea pajiștilor;
f) studii pedologice;
g) studii agrochimice;
h) plan fertilizare;
i) plan de măsuri agropedoameliorative.
Totalul suprafeței de pajiști aflate pe teritoriul UAT se calculează prin însumarea suprafeței fiecărei parcele situată în extravilan.
Controlul implementării amenajamentelor pastorale urmărește îndrumarea proprietarilor/utilizatorilor de pajiști să respecte activitățile și măsurile de creştere cantitativă şi calitativă a producţiei pajiştilor și a metodelor de înlăturare/diminuare a efectului factorilor limitativi ai productivităţii acestora comform proiectului de amenajament pastoral, de menținere șI utilizare pajiștilor permanente.
FINANȚAREA AMENAJAMENTELOR PASTORALE
Controlul și monitorizarea implementării amenajamentului pastoral se fac de către inspectori din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie «Prof. Dr. G.K. Constantinescu», prin oficiile judeţene de zootehnie, pe baza criteriilor de evaluare a pajiștilor permanente și a punctajului/calificativului, stabilite de Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Pajişti Braşov.
În vederea controlului și monitorizării aplicării amenajamentului pastoral, procedurile, criteriile de evaluare și punctajul se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, în termen de 6 luni de la publicarea prezentei hotărâri.
Întocmirea planului de fertilizare şi stabilirea măsurilor agropedoameliorative se fac de către oficiile de studii pedologice şi agrochimice judeţene și de către Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului - ICPA Bucureşti.
Cheltuielile cu amenajamentele pastorale vor fi acoperite de la bugetul Ministerului Agriculturii și prin Sistemul naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură care cuprinde Programul privind elaborarea de studii pedologice şi agrochimice pentru perioada 2012-2021 şi Programul de repartiţie a fondurilor pentru realizarea/reactualizarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură.
ATENȚIE! Acesta este un proiect care modifică și completează Hotărârea de Guvern 1064/2013 și Legea fondului funciar 18/1991. Proiectul trebuie supus aprobării Guvernului.