EXCLUSIV AGROINFO! Fermierii sunt primii afectați de tot ce se întâmplă la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Protestele spontane de la APIA nu ar împiedica autorizarea la plată a dosarelor de subvenții. În schimb, celebrul soft pune piedici și până la această oră niciun leu nu ar fi fost transferat în conturile crescătorilor de bovine pentru care plata avansului la subvenții a început din 16 noiembrie.
Mai mult decât atât, AGROINFO a aflat pe surse că din 30 octombrie 2017 centralizatorul cu numărul 15 ar aștepta în Centrul de suport IT APIA și că pe acest centralizator ar fi mii de fermieri din toată țara care au de încasat atât avansul pe suprafață, cât și avansul din subvențiile pe zootehnie. Rezolvarea unei probleme în Centrul de suport durează și 30 de zile. Nu o spunem noi, a declarat-o public șeful APIA, Adrian Pintea. Centralizatorul ar conține lista albă (whitelist) cu fermierii eligibili la plata avansului și ale căror cereri ar fi deja procesate, autorizate, dar nu se știe de ce nu pleacă banii spre conturile lor bancare.
Deci, nu ar fi afectați doar crescătorii de animale. Plata avansului pentru crescătorii de bovine a început din 16 noiembrie 2017, pur declarativ, pentru că niciun leu nu a fost transferat, până acum, în conturile fermierilor.
A venit domnul ministru aici, la APIA Olt, și s-a convins că nu funcționează aplicația. A venit să ne tragă la răspundere pentru câte dosare de subvenții am procesat în prima zi a protestului, dar s-a convins că aplicația nu este funcțională pentru plata zootehniei în momentul de față. Niciun fermier nu a primit avansul pe zootehnie. Așa s-a întâmplat și în 2015 și în 2016, când am avut probleme cu softul, au tras de noi după aceea. Fiind conștienți că avem salarii bune, am lucrat și noaptea, și sâmbete și duminici. Probabil, asta o să se întâmple, o să dea drumul la aplicație și o să zică: hai, veniți, și dați în două zile cât trebuia să dați în două săptămâni.
Asta ar trebui să înțeleagă că facem lucrul ăsta fiind motivați de niște salarii bune. În momentul în care o să ne ia din bani, nu o să mai avem această motivație și nu știu care dintre colegii mei o să mai fie dispuși să vină și să muncească sâmbete, duminici, noaptea fără plată. Până acum, nu ni s-a plătit nicio oră suplimentară, a declarat Octavian Mateescu, lider sindical Federația Națională a Sindicatelor APIA, exclusiv pentru AGROINFO.
Ce se întâmplă cu Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS) cu care APIA operează toate plățile către fermieri? Acest sistem informatic a rămas, cum s-ar spune, fără stăpân. De mentenanța și dezvoltarea lui nu se ocupă nicio companie IT pentru că licitația este în desfășurare. Contractul dintre APIA și SIVECO a expirat pe 30 iunie 2017, iar licitația anunțată în august 2017 pentru atribuirea serviciilor de mentenanță și dezvoltare IACS nu este finalizată nici acum. O companie care comercializează lubrifianți pentru motoare, Metalubs Balkans SRL, a contestat licitația în 6 octombrie 2017, blocând astfel declararea unui câștigător.
AGROINFO A DEZVĂLUIT AICI DESPRE BLOCAREA LICITAȚIEI!
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a luat-o decizie pe data de 24 octombrie 2017 cu privire la această contestație. AGROINFO a obținut decizia CNSC. Iat-o!
Contestația făcută de Metalubs Balkans, firmă care nu prestează servicii IT, nu vinde nici măcar calculcatoare, a fost respinsă. Practic, s-a tras de timp prin contestarea licitației și s-ar fi făcut jocurile unor companii IT.
Când AGROINFO a dezvăluit că blocarea licitației va afecta plata subvențiilor către fermieri, APIA și Ministerul Agiculturii au insistat că plata avansului la subvențiile aferente campaniei 2017 nu este deloc afectată de ce se întâmplă la licitație. Partea de zootehnie din aplicația APIA, nefuncțională în acest moment, demonstrează cu vârf și îndesat că plata avansului este paralizată de aceste probleme tehnice, care și-ar fi găsit rezolvarea în condițiile în care de sistemul informatic, soft, cum vreți să-i spuneți, s-ar fi ocupat cineva.