NOU! Ministerul Agriculturii a publicat pe pagina sa oficială cuantumul unui nou ajutor de stat acordat acordat fermierilor din zona montană, condițiile pe care aceștia trebuie să le îndeplinească, actele de care au nevoie. Acest ajutor de stat este prevăzut de Legea 333/2018. Proiectul hotărârii de Guvern care completează legea se află de astăzi pe pagina oficială MADR.
Schema de ajutor cuprinde investiţii în realizarea de centre de colectare şi prelucrare primară a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale şi aromatice din flora spontană și/sau de cultură în zona montană respectiv pentru colectarea, sortarea, spălarea, conservarea prin uscare şi deshidratare, congelare, condiţionarea şi depozitarea în condiţii optime a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale şi aromatice din flora spontană şi/sau de cultură, precum şi realizarea de operaţiuni de prelucrare primară a acestora.
Valoarea maximă eligibilă, fără TVA, permisă pe acest tip de investiție este de 800.000 lei.
În situația în care beneficiarii eligibili, depășesc valorile maxime permise pe tipul de investiție, diferența este suportată de beneficiari din fonduri proprii.
CHELTUIELI ELIGIBILE
a) cheltuieli generate de construcția centrelor de colectare şi prelucrare primară a a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale şi aromatice din flora spontană şi/sau de cultură;
b) cheltuieli generate de achiziţia sau achiziţia prin leasing de utilaje, echipamente şi mijloace de transport, în limita valorii de piaţă a activelor;
c) cheltuieli generate de adaptarea construcţiei la condițiile specifice existente pe suprafața pe care se amplasează investiția, în limita a maxim 10% din valoarea devizului estimativ pentru cheltuieli de la lit. a);
d) cheltuieli generale legate în mod direct de cheltuielile prevăzute la lit. a), b) în limita a maxim 7% din valoarea acestora, cum ar fi cheltuieli cu serviciile, respectiv elaborare studii de fezabilitate, studii geotehnice, studii topografice, studii de mediu, proiecte de construcție, servicii de arhitectură, consultanță și autorizații.
Prin prezenta schemă de ajutor nu este permisă achiziția sau achiziția prin leasing de utilaje, echipamente şi mijloace de transport second hand.
Taxa pe valoarea adăugată aferentă cheltuielilor eligibile nu reprezintă cheltuială eligibilă, cu excepţia celei nerecuperabile potrivit legii.
Intensitatea ajutoarelor nu trebuie să depaşească 40% din cuantumul cheltuielilor eligibile.
Intensitatea ajutoarelor poate fi majorată cu 20 puncte procentuale cu condiţia ca ajutorul maxim combinat să nu depăşească 90% din cuantumul cheltuielilor eligibile, în cazul:
a) tinerilor fermieri sau fermierilor care s-au instalat în cei cinci ani anteriori datei de depunere a cererii de finanţare;
b) investițiilor în zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice;
c) investițiilor colective - investiţii realizate de către cooperative în vederea asigurării și facilitării accesului la tipurile de investiții.
Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) să își desfășoare activitatea în zona montană;
b) să acceseze un singur tip de investiție o singură dată pe întreaga perioadă de derulare a Programului;
c) să nu fi primit sprijin prin PNDR 2014 -2020 pentru aceleași cheltuieli eligibile legate de tipurile de investiții.
Anual, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, se stabilesc amplasamentele în localitățile din zona montană unde se realizează tipurile de investiţii precum și numărul acestora.
DOCUMENTE CERERE DE FINANȚARE
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, beneficiarii eligibili depun cererea de finanțare pentru realizarea la sediile oficiilor de dezvoltare montană ale Agenției Naționale a Zonei Montane, pe a cărei rază teritorială se înfiinţează investițiile, însoţită de următoarele documente:
a) copie a BI/CI al/a reprezentantului legal;
b) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului precum şi orice alt document care să ateste forma de înfiinţare şi organizare a beneficiarului;
c) dovadă cont activ bancă/trezorerie;
d) documente care atestă dreptul de proprietate, administrare, uz, uzufruct, superficie, servitute sau altele, dobândit prin act autentic notarial, certificate de moştenitor, act administrativ de restituire, hotărâre judecătorească, lege, după caz, pentru terenurile pe care se realizează investiţia;
e) extras de carte funciară din care să rezulte că terenul pe care umează a se realiza investiția este liber de sarcini;
f) copie după certificatul constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din care să rezulte codul CAEN corespunzător activității pentru care solicită finanțarea și că nu se află în procedură de insolvență;
g) împuternicire/procură notarială şi o copie a BI/CI al/a împuternicitului persoană fizică, după caz;
h) aviz de recunoaștere emis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru beneficiarii grupurilor de producători prevăzuți la art. 3 lit c) din Lege;
i) studiul de fezabilitate întocmit în baza proiectului-tip pentru tipurile de investiții;
j) declarație pe propria răspundere.
În situația în care numărul solicitărilor este mai mare decât numărul investițiilor prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării ruale menționat la art. 7, selecția proiectelor depuse în cadrul Programului se face în baza următoarelor criterii de departajare:
a) Beneficiarul eligibil are cultură proprie de fructe de pădure, ciuperci şi/sau a plante medicinale şi aromatice;
b) Beneficiarul eligibil valorifică prin punctele de comercializare proprii fructele de pădure, ciupercile, plantele medicinale şi aromatice, prelucrate;
c) Beneficiarul eligibil colectează şi prelucrează sortimente variate de fructe de pădure, ciuperci şi/sau plante medicinale şi aromatice;
d) Numărul locurilor de muncă nou create.
Agenția Națională a Zonei Montane selectează proiectul care întrunește cele mai multe criterii de departajare.
În situația respingerii cererii de finanțare, beneficiarul poate contesta notificarea de respingere potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
În situația aprobării cererii de finanțare Agenția Națională a Zonei Montane încheie cu beneficiarii un Contract de finanțare.
În termen de 90 de zile de la data încheierii contractului de finanțare, beneficiarii trebuie să depună documente aferente tipului de investiție, respectiv :
a) autorizația de construire;
b) aviz sanitar veterinar;
c) aviz/acord de mediu;
d) aviz emis de direcţia de sănătate publică judeţeană.
În maxim 120 de zile de la încheierea contractului de finanțare cu Agenția Națională a Zonei Montane, beneficiarul este obligat să demareze investiția şi să notifice Agenția Națională a Zonei Montane în acest sens.
În termen de 5 zile de la notificarea privind demararea investiţiei, beneficiarii ajutorului marchează investiția cu o placă indicator de dimensiuni minime de 150 cm lungime și 200 cm lățime, confecționată din material rezistent, amplasată într-un loc vizibil, pe care se inscripționează~Investiție beneficiară a “Programului de investiţii pentru înfiinţarea centrelor de colectare şi prelucrare primară a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale şi aromatice, din flora spontană şi/sau de cultură în zona montană”, anul………beneficiar……….̃ .
După efectuarea cheltuielilor, în conformitate cu cererea de finanţare, beneficiarul depune documentaţia de acordare a ajutorului la sediul Agenției Naționale a Zonei Montane.
Acordarea ajutorului se realizează prin decontarea cheltuielilor efectuate pentru realizarea investiției pe baza documentelor prezentate de beneficiar, respectiv contracte, situații de lucrări, facturi fiscale, documente de plată conform graficului de rambursare a cheltuielilor efectuate, asumat prin contractul de finanțare, în număr de maxim 4 tranșe/an în perioada de implementare a proiectului, cu încadrarea în valoarea maximă a ajutorului per tipul de investiție necesară realizării investiției, aprobată prin contractul de finanțare.
Ultima tranșă de plată, în cuantum de 5% din valoarea cheltuielilor eligibile efectuate, se va acorda după obținerea autorizațiilor de funcționare pentru investiția realizată.
Durata de implementare a investiţiei de către beneficiarul schemei de ajutor de stat este de maxim 24 luni de la aprobarea cererii de finanţare.
Valoarea totală a schemei de ajutor de stat este de 66 000.000 de euro, echivalentul în lei a 316.800.000 lei.
Resursele financiare necesare aplicării schemei de finanțare pentru anul 2019 sunt în sumă de 32 509.000 lei şi se asigură din bugetul de stat în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinaţie Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2019, de la capitolul 83.01 "Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare", articolul 40.15 "Sprijinirea producătorilor agricoli".
Agenția Națională a Zonei Montane virează, în termen de maxim 5 zile lucrătoare de la data alimentării conturilor , sumele cuvenite beneficiarilor acestei scheme de ajutor.
Transferul sau vânzarea investiției realizate prin Program se va face cu preluarea obligației de menținere a activității pentru care s-a solicitat finanţarea până la sfârșitul perioadei de 2 ani, cu condiția obținerii acordului Agenției Naționale a Zonei Montane.
În cazul investițiilor colective realizate de cooperativele agricole, în perioada de 2 ani de la finalizarea investiției, membrii cooperativei agricole au drept de preemțiune la transferul de proprietate sau la vânzarea investiției.
Beneficiarul este exonerat de sancțiunile prevăzute pentru nerespectarea perioadei de funcționare a investiției, în cazurile de forță majoră reglementate de legislația în vigoare.
În cazul în care, în urma controalelor efectuate de reprezentanţii Agenţiei Naţionale a Zonei Montane se constată că beneficiarii au făcut declaraţii incomplete şi/sau neconforme cu realitatea pentru a obţine finanţare sau au schimbat destinaţia ajutorului de stat, sau se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în contractul de finanțare şi în documentaţia aferentă acestuia, furnizorul schemei de ajutor dispune recuperarea totală a sumelor acordate, după caz.
În situaţia în care, pe durata derulării schemei de ajutor, beneficiarul ajunge în situaţia de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvenţă, faliment, executare silită, închidere operaţională sau suspendare temporară a activităţii, se va proceda la recuperarea sumelor acordate.
Schema de ajutor se derulează în perioada 2019 – 2021.
Proiect HOTĂRÂRE privind stabilirea valorii anuale a schemei de finanţare, a condiţiilor de eligibilitate, a cheltuielilor eligibile, a modului de acordare a finanţării, precum şi a modalităţii de verificare şi control pentru schema de finanţare în cadrul Programului de investiţii pentru înfiinţarea centrelor de colectare şi prelucrare primară a fructelor de pădure, a ciupercilor şi/sau a plantelor medicinale şi aromatice, din flora spontană şi/sau de cultură în zona montană.