Fermierii fac o serie de greșeli când beneficiază de bani europeni. De la alegerea greșită a locului investiției până la complicarea proiectului sau nerespectarea planului de afaceri. Fiecare greșeală îl poate costa scump pe beneficiar. Care sunt erorile tipice, cum le numește AFIR, făcute de fermieri?
- Propunerea unor soluții constructive în cadrul proiectelor de investiții complexe care au fost subevaluate sau supraevaluate la momentul depunerii cererii de finanțare;
- Alegerea locului investiției în zone mai greu accesibile, fără utilități, cu cheltuieli mari suportate pe neeligibil, cheltuieli care nu sunt prinse inițial în bugetul investiției dar care îngreunează cash-flow-ul solicitantului și pot duce la imposibilitatea realizării investiției;
- Complicarea proiectelor prin încercarea de a obține un punctaj cât mai mare: investiții în energie regenerabilă, cultură ecologică, etc. ulterior renunțînd la acestea prin solicitări de acte adiționale;
- Lipsa unui studiu de piață solid înaintea propunerii unei investiții – de ex. multe investiții realizate pe același sector, în aceeași zonă care ulterior se dovedesc neviabile;
- În cadrul măsurii 112 achizițiile de teren propuse prin planul de afaceri au condus la probleme deoarece prețul terenului a crescut foarte mult de la momentul depunerii cererii;
- Achiziţiile de teren în cadrul măurii 112: contracte vânzare-cumpărare prin notariat încheiate de beneficiar împreună cu soţ/soţie; vânzătorul are terenul în indiviziune cu alţi proprietari; “promisiune de vânzare” în loc de contract de vânzare-cumpărare;
- Nerespectarea planului de afaceri, în special prin modificarea planului de culturi, ceea ce determină întocmire de note de aprobare;
- Imposibilitatea dovedirii investirii a minim 30% din ajutor nerambursabil datorită scăderii preţurilor, pentru masura 112 ;
- Nerespectarea proiectului tehnic în faza de plată pentru proiectele complexe;
- Introducerea în caietul de sarcini anexat la invitațiile de participare în cazul selecției de oferte a unor cerințe pe care însuși beneficiarul, în procesul de evaluare a ofertelor nu le respectă;
- Beneficiarii nu se asigură de respectarea de către toti ofertanții a caietelor de sarcini/a proiectului tehnic (referitor la listele de cantități) rezumîndu-se doar la verificarea criteriului ”prețul cel mai mic” ;
- Beneficiarii nu se asigură suficient de capacitatea ofertanților de a furniza bunuri care să respecte cerințele tehnice, de a avea capacitatea executării anumitor lucrări sau de prestarea de servicii de calitate fără a fi pus în dificultate/ în întârziere prin neprecizarea în cerințele caietului de sarcini a Codurilor CAEN necesare pentru care să existe activități autorizate beneficiarului de a furniza/executa/presta;
- Nu se pune accent pe documentele justificative prezentate de către ofertanții străini privitor la lipsa conflictelor de interese. Aceste greșeli pot duce la anularea procedurilor de achiziții cu reluarea procedurii fiind astfel afectată implementarea proiectului.