În perioada 17-19 februarie 2015, a avut loc în Sibiu, Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei Administratorilor de Piețe din România. La întâlnire a participat şi directorul executiv Iliu Stelian de la Direcția Agricolă Județeană Sibiu, în calitate de reprezentant al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Acesta a luat act de problemele ridicate de membrii Asociației în legătură cu disfuncționalitățile apărute în aplicarea Legii nr.145/2014, probleme pe care le va supune atenției conducerii ministerului.
Actul normativ nu vine în sprijinul producătorilor agricoli
În urma lucrărilor, s-au desprins mai multe concluzii cu privire la această lege:
Potrivit unui comunicat de presă al AAPR, o primă concluzie este că „actul normativ nu vine în sprijinul producătorilor agricoli și nu încurajează comercializarea legumelor și fructelor autohtone în piețele agroalimentare, ci dimpotrivă, încurajează comercializarea produselor direct către intermediari care vor veni cu ele în piețe în locul producătorilor. De asemenea, având în vedere procedurile complexe și îndelungate impuse de actul normativ pentru completarea documentelor de comercializare, o parte dintre producătorii agricoli vor opta pentru o organizare de tip persoană juridică”.
Legea nu precizează și modalitatea de repartizare a spaţiilor din pieţe
Administratorii de pieţe mai susţin că o altă problemă pe care o ridică acest act normativ este aceea că se specifică obligația de a aloca un procent de 40% din totalul spațiilor de vânzare către producători, însă nu se precizează și modalitatea de repartizare a acestora, lăsându-se loc de interpretări: spre exemplu, acestea ar putea fi alocate în mod grupat sau dispersate pe întreaga suprafață a pieței, „nu este reglementat cum trebuie procedat în situația în care spațiile de vânzare alocate producătorilor nu sunt solicitate de aceștia, rămânând neclar dacă aceste spații ar putea fi sau nu ocupate temporar de comercianți, existând posibilitate ca în momentul în care există solicitări din partea producătorilor, acestea să le fie alocate lor”, se arată în comunicatul AAPR.
La nivel local nu se știe pe baza căror documente pot avea acces producătorii în piețe
O altă situație apărută în aplicarea acestui act normativ este aceea că de la apariția sa din 31.10.2014 și până în prezent nu au fost emise și distribuite producătorilor agricoli documentele în baza cărora aceştia să își poată desfășura activitatea de comerț, respectiv atestatele de producător și carnetele de comercializare. „Precizăm că la nivel local nu se știe pe baza căror documente pot avea acces producătorii în piețe, unele administrații permițându-le accesul în baza vechiului certificat de producător, iar altele nu”, menţionează sursa citată.
La Adunarea AAPR s-a decis ca în luna iunie a acestui an să fie organizată o întrunire comună a membrilor Asociației cu reprezentanții structurilor asociative ale producătorilor agricoli, cu reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Direcția pentru Agricultură Județeană, Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Instituția Prefectului și Consiliul Județean Sibiu, ai societății civile și cu participarea presei în vederea identificării și propunerii de soluții reale și viabile care să vină în sprijinul producătorilor agricoli și al comercializării produselor agricole în piețele agroalimentare din țară.