În urmă cu exact 20 de ani, la 23 februarie 2003, Helmut Claas a semnat acordul de achiziționare a unei participații majoritare în Renault Agriculture, divizia de tractoare a Grupului Renault.
De atunci, CLAAS și-a consolidat treptat poziția de furnizor de sisteme complete pe scena internațională și a investit în inovații, care să sporească eficiența și productivitatea, alături de procese de producție de ultimă generație.
Ziua de 23 februarie 2003 a marcat o remaniere în sectorul global al utilajelor agricole. După ce a achiziționat o participație majoritară în Renault Agriculture, urmată de achiziția completă a acesteia în 2008, CLAAS a trecut de la specialist în echipamente de recoltare la furnizor de sisteme complete - adăugând tractoarele standard și specializate la gama sa de produse pentru a completa fără probleme modelul său vârf de lance XERION produs la Harsewinkel. Semnarea acordului dintre Helmut Claas și Patrick Faure, membru al consiliului de administrație al Renault S.A., în ajunul târgului SIMA de la Paris, a generat o acoperire mediatică semnificativă în urma anunțului său. Până la sfârșitul lunii aprilie, achiziția etapizată a fost aprobată de Oficiul Federal al Concurenței.
De la 1 octombrie, fabrica din Le Mans a început să schimbe schema de culori de la Renault Orange la verde crud, iar de la 1 noiembrie 2003 toate modelele destinate piețelor noi și emergente au ieșit de pe linia de asamblare în culorile corporative CLAAS. Având în vedere că gama de produse este acum completă, CLAAS a putut expune o „gamă completă de produse moderne” în cadrul Agritechnica 2003. Pe lângă tractoarele standard și cele specializate, aceasta a inclus LEXION 500, cositoarea autopropulsată COUGAR și ultima generație XERION - o colecție impresionantă care a atras un interes considerabil.
La sfârșitul anului 2003 au început lucrările de dezvoltare a tractorului de mari dimensiuni AXION 800 și, abia trei ani mai târziu, noul tractor a fost adăugat în portofoliul CLAAS. Acesta a marcat primul pas în înlocuirea treptată a portofoliului de produse Le Mans: în timp, CELTIS, ARES și ATLES au fost redenumite ARION și AXION - denumiri care au inaugurat o nouă eră.
Patrick Faure (stânga), Directorul general adjunct (membru al consiliului de administrație al RENAULT S.A.) și Helmut Claas (dreapta; 1926 - 2021) au oficializat noua alianță dintre CLAAS și Renault Agriculture printr-o strângere de mână la 23 februarie 2003.
Noile tractoare ARION și AXION au deschis calea pentru numeroase inovații premiate, care au ajuns să definească industria: terminalul CEBIS mare, cu contrast ridicat, pentru AXION și, mai târziu, pentru seriile ARION 500 și 600; cabina PANORAMIC pentru ARION 400; AXION TERRA TRAC, care a fost primul tractor semi-șenilat cu suspensie completă; TELEMATICS pentru gestionarea flotei și CEMOS, liderul de piață în materie de auto-învățare, sistemul de asistență a operatorului bazat pe dialog și optimizarea proceselor pentru ARION și AXION CMATIC. Tractoarele CLAAS de la Le Mans au doborât și ele recorduri; în 2013, Centrul de testare DLG a testat AXION 950 cu o putere dezvoltată de 416 CP în ediția revistei de utilaje agricole profi și a dovedit o putere de tracțiune record de 242 kW - făcându-l cel mai puternic tractor standard din lume! În cadrul testului DLG PowerMix, tractorul a depășit media tuturor tractoarelor testate anterior cu un procent uriaș de 15,6%, având un consum de carburant de numai 249 g/kWh.
Aceste și alte succese pot fi atribuite unei echipe de dezvoltatori de la nivelul întregului grup CLAAS, al cărei obiectiv principal este de a construi cele mai eficiente și productive tractoare pentru fermierii și contractanții din întreaga lume. Expertiza în domeniul șenilelor TERRA TRAC, al sistemului CEMOS și al inteligenței proceselor de la CLAAS Industrietechnik din Paderborn este combinată cu expertiza în electronică de la CLAAS E-SYSTEMS din Dissen și cu capacitățile standard de dezvoltare a tractoarelor din Vélizy. Împreună, acestea cercetează și dezvoltă deja următoarea generație de tractoare de la Le Mans.
Dar cercetarea și dezvoltarea nu reprezintă singurul obiectiv al investițiilor; CLAAS implementează, de asemenea, procese de producție de ultimă generație și posturi de lucru ergonomice. Din 2003 au fost finalizate proiecte de modernizare în valoare de peste 80 de milioane de euro. Cel mai mare și cel mai important dintre acestea a fost inițiativa CLAAS Forth, care a dus producția la un nou nivel atunci când a fost lansată la sfârșitul anului 2020. Fabrica de la Le Mans se numără acum printre cele mai moderne din lume, implementând sisteme de transport fără șofer (cunoscute sub numele de vehicule ghidate automat sau AGV) și inteligență artificială (IA) în logistică. Tot acolo s-a deschis recent un nou centru pentru vizitatori, după modelul Technoparc din Harsewinkel.
În timp ce tractorul CLAAS cu numărul 150.000 a părăsit fabrica din Le Mans în primăvara anului 2019, se așteaptă ca pragul de 200.000 să fie atins în anul aniversar 20. În prezent, fabrica CLAAS din Le Mans produce peste 60 de modele diferite, cu puteri cuprinse între 75 și 445 CP, de la tractoare simple pentru piețele cu standarde de emisii mai puțin stricte, cum ar fi Turkmenistan sau Africa, până la ARION 400, de mare capacitate, destinat în principal pieței europene, și la tractorul de mari dimensiuni și de înaltă tehnologie AXION 900 TERRA TRAC, destinat pieței globale. În prezent, fabrica din Le Mans exportă tractoare în 80 de țări din întreaga lume, inclusiv în America de Nord, începând cu anul 2019.