Unii comercianţi cu amănuntul europeni au început să impună limitări în ceea ce priveşte cantitatea de ulei de floarea soarelui ce poate fi achiziţionată pe către consumatori, pe fondul temerilor că războiul din Ucraina va provoca o penurie de alimente.
La trei săptămâni de la începutul invaziei ruse în ţara vecină, Europa şi întreaga lume a început să suporte o parte din consecinţe, mai ales pe filiera lanţurilor internaţionale de aprovizionare cu alimente, inclusiv a deficitului de floarea-soarelui. Potrivit asociaţiei europene a industriei uleiurilor vegetale şi făini proteice (FEDIOL), stocurile disponibile de ulei brut de floarea soarelui în UE sunt estimate să dureze între patru şi şase săptămâni, după care se aşteaptă un deficit de ulei de seminţe de floarea soarelui rafinat/îmbuteliat pe piaţa europeană.
Împreună, Ucraina şi Rusia reprezintă majoritatea exporturilor mondiale de ulei de floarea-soarelui, Ucraina fiind responsabilă de una singură pentru 35 până la 45% din uleiul de floarea soarelui rafinat pe teritoriul Uniunii Europene.
Riscul instalării panicii
Situaţia actuală a ajuns acum la nivelul consumatorului, ceea ce a determinat mai multe supermarketuri spaniole cunoscute să raţionalizeze cantitatea de ulei de floarea soarelui disponibilă pentru cumpărare per consumator la 5 litri, scriu jurnaliştii de la Euractiv, citând agenţia EFE. Acest lucru a fost confirmat şi de Comisia Europeană în timpul reuniunii sale cu uşile închise a experţilor în criza de securitate alimentară.
Autorităţile de la Bruxelles au avertizat cu privire la astfel de acţiuni, deoarece se tem că acest lucru ar putea "trimite un semnal" consumatorilor că alimentele sunt insuficiente, declanşând cumpărăturile de panică. De asemenea, din cauza stocurilor scăzute, unii retaileri din Italia, au impus şi ei restricţii la cumpărare pentru uleiul de floarea-soarelui în regiunile Liguria, Toscana şi Veneto.
Spre exemplu, supermarketurile din Treviso şi Belluno, două oraşe din regiunea Veneto, limitează achiziţionarea de ulei la maximum două sticle per client, în timp ce în unele supermarketuri din Toscana clienţii pot cumpăra doar cinci sticle de 1 litru de ulei de seminţe de floarea soarelui şi două sticle de 1 litru de ulei de porumb.