Inițiativa pentru transportul în siguranță al produselor agricole pe Marea Neagră a fost prelungită cu încă 120 de zile, s-a anunţat printr-o notă oficială a ONU la Istanbul, iar garanţii acordului rămân doar Organizația Națiunilor Unite și Turcia.
Pe lângă prelungirea cu doar 120 de zile a "coridorului de cereale", s-a confirmat, de asemenea, că portul Mykolaiv nu a fost inclus în acord, deşi Ucraina a făcut apel cu o propunere de prelungire a inițiativei pentru cel puțin un an și de includere a portului Mykolaiv în această inițiativă.
ONU a confirmat şi că "este pe deplin angajată în eliminarea obstacolelor rămase în calea exportului de alimente și îngrășăminte din Federația Rusă", aşa cum se arată în nota oficială.
Ministerul ucrainean al Infrastructurii a transmis că au fost furnizate contrapărților propuneri de îmbunătățire a eficienței pentru activitatea coridorului. Printre măsurile care au fost discutate de către participanții la negocieri s-a numărat îmbunătățirea procesului de inspecție şi propuneri de creștere a numărului de echipe. În momentul de față, se constată o aglomerare de nave care așteaptă inspecțiile de intrare și ieșire în Istanbul. După ce Rusia a ieșit din acord în octombrie, părțile rămase au mărit numărul de echipe de lucru la 10, iar aceste măsuri au permis echipelor să inspecteze până la 40 de nave pe zi.
Un alt element discutat în cadrul negocierilor a fost eliminarea cerinței de a inspecta navele care părăsesc Marea Neagră. Autoritățile ruse au solicitat aceste inspecții pentru a se asigura că navele nu transportă din Ucraina echipamente militare sau alte bunuri de război.
De la semnarea acordului, în iulie, Ucraina a exportat aproximativ 11,1 milioane de tone de produse agricole către 38 de țări, inclusiv 4,6 milioane de tone de porumb, 3,1 milioane de tone de grâu și aproximativ 730.000 de tone de ulei de soia.
Acțiunile militare pe scară largă din Ucraina au dus la întreruperea lanțurilor de aprovizionare, la o scădere bruscă a exporturilor de cereale şi la o creștere semnificativă a prețurilor mondiale. În aceste condiţii, importanța transportului maritim nu poate fi subestimată, iar fără export producția agricolă ucrainiană devine de fapt nerentabilă.
Cea mai mare parte a exporturilor din Ucraina se face prin portul din Odesa. Accesul limitat la porturile de la Marea Neagră și Marea Azov conduce la dezvoltarea de noi terminale de export atât la granița terestră vestică a Ucrainei, cât și în porturile Izmail și Reni. În acelaşi timp, companiile internaționale utilizează în mod activ capacitățile portuare din România şi Bulgaria.