Oile și vacile au fost încărcate în ianuarie pe o navă și au ajuns abia acum, în aprilie, în portul Haifa din Israel, după trei luni petrecute în tranzit din Australia, fiind deviate și întârziate din cauza atacurilor Houthi asupra transportului maritim din Marea Roșie. Un episod rușinos în istoria exportului de animale vii, așa l-au calificat organizațiile pentru drepturile animalelor. Zeci de animale au murit din pricina întârzierii.
Calvarul îndelungat pentru animale, marcat de săptămâni lungi de căldură înăbușitoare în largul coastei australiene și o călătorie redirecționată în jurul „perfidului” Cap al Bunei Speranțe, a stârnit indignare în rândul grupărilor pentru drepturile animalelor din Australia și Israel, scrie The Jewish Chronicle.
Societatea Regală Australiană pentru Prevenirea cruzimii față de animale (RSPCA) l-a numit „unul dintre cele mai rușinoase episoade din istoria exporturilor în direct din Australia”.
Comandată de compania israeliană de carne Bassem Dabbah Shipping, nava MV Bahijah a plecat din portul Fremantle din Australia de Vest pe 5 ianuarie, transportând 15.000 de oi și 2.500 de vite. Nouă zile mai târziu, nava a fost nevoită să-și redirecționeze călătoria pentru a evita strâmtoarea Bab al-Mandab, unde rebelii Houthi au lansat numeroase atacuri asupra navelor comerciale ca „răzbunare” pentru războiul din Gaza.
Pe 20 ianuarie, departamentul australian pentru agricultură și pescuit a declarat că nava a primit ordin să se întoarcă în Australia „din cauza înrăutățirii situației de securitate” din Marea Roșie. Cu toate acestea, nu li s-a permis descărcarea animalelor de pe navă înapoi la portul Fremantle din cauza reglementărilor stricte de biosecuritate ale Australiei, ceea ce înseamnă că animalele au petrecut câteva săptămâni prizoniere pe nava staționară la o căldură de aproape 40 de grade.
Nu au existat informații imediate despre starea animalelor la sosirea în Israel, dar ofițerul șef veterinar Beth Cookson a confirmat în februarie că zeci de animale au murit în prima etapă a călătoriei.
În ciuda reglementărilor locale de carantină, pe 14 februarie, animalele au fost descărcate pe fondul îngrijorărilor pentru soarta lor în timpul valului de căldură intens.
Aproximativ 13.700 de oi și 550 de bovine au fost apoi reîncărcate pe vas și au pornit din nou pe 3 martie, în ciuda deciziei inițiale australiene de a anula transportul.
Nava a făcut apoi călătoria în jurul Capului Bunei Speranțe, acostând în portul spaniol Las Palmas pe 28 martie, înainte de a se îndrepta spre Israel.
Rebecca Tapp, purtătorul de cuvânt al grupului australian de drepturi Stop Live Exports, a declarat duminică, 7 aprilie 2024: „Nu se poate avea încredere în exportatori că fac ceea ce trebuie. În loc să pună capăt suferinței animalelor după prima călătorie eșuată, au ales să le reexporte din nou, în cea mai lungă călătorie aprobată din istoria exporturilor.
„Au respins cererile comunității australiene revoltate care s-au adunat pentru ca ei să acorde prioritate bunăstării animalelor decât profitului. Ei au ignorat apelurile a 12 organizații importante pentru protecția animalelor de a suspenda în mod voluntar alte transporturi către Marea Roșie, în timp ce riscul atacurilor Houthi continuă.”
Tapp a spus că „Fiecare aspect al exportului cu animale vii este crud și inuman” și „nereparabil”.
Dr. Suzie Fowler, directorul RSPCA Australia, a adăugat: „Comerțul cu animale vii are o istorie lungă și rușinoasă de suferință extremă a animalelor, totuși saga MV Bahijah a adus ororile industriei de export de oi vii în curtea Australiei”.