Fermele din vegetal și zootehnie care solicită anul acesta subvențiile agricole de la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) sunt supuse controlului clasic în teren. APIA procedează în fiecare an la extragerea unui eșantion de control. Cum se desfășoară controlul și supracontrolul și ce instituții sunt implicate?
ETAPELE GENERALE ALE DESFĂȘURĂRII CONTROLULUI CLASIC PE TEREN
Controlul clasic pe teren reprezintă totalitatea controalelor la fața locului realizate în scopul identificării corecte a parcelelor, a culturilor declarate în cererea de plată, a condiţiilor de eligibilitate, precum şi pentru verificarea respectării de către fermieri a normelor de condiţionalitate, a cerinţelor de bază, în ceea ce priveşte plăţile directe, ecoschemele şi alte intervenţii din PS 2023-2027.
ETAPELE EFECTUĂRII CONTROLULUI CLASIC PE TEREN
1. Selectarea beneficiarilor în vederea realizării controalelor.
2. Completarea documentaţiei şi informarea fermierului (acolo unde scopul de control o impune) cu privire la realizarea controlului.
3. Deplasarea inspectorilor pe teren.
4. Verificarea conformităţii declaraţiei făcute de fermier în cererea de plată.
Verificarea pe teren se realizează pe toate parcelele care fac obiectul controlului pe teren, în funcție de scopul acestuia.
Scopul controalelor la fața locului este de a determina în funcție de scop respectarea cerințelor obligatorii și a cerințelor specifice.
Dacă se constată o neconformitate de orice tip ce nu ține de scopul controlului, echipa de inspectori se autosesizează și înregistrează neconformitatea în raportul de control în vederea asigurării realizării unui control relevant pe teren.
Se pot efectua controale în lipsa fermierului?
Conform art. 48 (1) al HG nr. 1571/2022 cu modificările și completările ulterioare - controalele la faţa locului pot fi anunţate cu condiţia ca acest lucru să nu aducă atingere scopului sau eficacităţii acestora. Niciun preaviz nu poate depăşi 14 zile. Efectuarea controlului pe teren în vederea identificării/stabilirii suprafeței parcelelor declarate, a verificării culturilor declarate sau activității minime efectuate, se poate face în lipsa fermierului controlat, inspectorul având suficiente elemente pentru identificarea și determinarea suprafețelor declarate de fermieri în cererea de plată, sub semnătura acestuia.
Când este necesară prezența fermierului?
În cazul controalelor pe teren care au ca scop de control verificarea cerințelor și standardelor relevante pentru condiționalitate și a angajamentelor privind măsurile de dezvoltare rurală (M10 M11, DR1, DR2, DR4, DR5, M8 și M15), sau în cazul controalelor executate în urma selecțiilor manuale (sesizări / autosesizări, contestații, etc.), numai dacă situația o impune, și anume:
● când este necesar ca inspectorul să solicite fermierului accesul în exploatație pentru a verifica: numărul de animale, capacitatea adăpostului, depozitele de materiale (magaziile), existența platformei de gunoi de grajd, existența instalațiilor utilizate pentru irigat și a celor de administrare a pesticidelor, etc
● când este necesar ca beneficiarul să prezinte toate documentele justificative în funcție de scopul controlului (ex. planul de fertilizare simplificat, registrul de evidență al fermei, registrul privind BND, contracte de pășunat, borderou înstrăinare gunoi de grajd, caietul de agromediu/agricultură ecologică, documente de utlizare a apei pentru irigații, etc).
În toate cazurile în care se realizează vizite pe teren se vor efectua fotografii geoetichetate.
Neconformităţile depistate în timpul controalelor la fata locului sunt aduse la cunoştinţa beneficiarului în termen de maximum 90 de zile de la data finalizării controlului pe teren.
În cazul controlului clasic, inspectorul poate utiliza și informații din rezultatele controlului prin monitorizare în vederea stabilirii deciziei conformității/neconformității.
COLABORAREA ÎNTRE FERMIER ȘI INSPECTORUL DE CONTROL
În cazurile care necesita prezenta fermierului pentru efectuarea controlului clasic pe teren, acesta are următoarele obligații:
● Să permită accesul în exploatație a echipei de inspectori, pentru a verifica: numărul de animale, capacitatea adăpostului, depozitele de materiale (pesticide si fertilizanti chimici), existența platformei de gunoi de grajd, existența instalațiilor utilizate pentru irigat și a celor de administrare a pesticidelor, etc
● Să prezinte echipei de control toate documentele solicitate, legate de scopul controlului
● să permita inspectorilor efectuarea fotografiilor geoetichetate pentru a documenta realizarea controlului dar şi pentru a justifica decizia de conformitate sau neconformitate;
● să ofere orice informații sau clarificări solicitate de către echipa de control
În cazul în care fermierul refuză controlul, dosarului îi va fi atribuit un cod de neconformitate care va genera excluderea de la plată pentru toate schemele solicitate de fermier în cererea de plată.
Organisme de control
Echipele de inspectori care efectuează controale / supracontroale pe teren în vederea acordării plăților APIA aparțin:
● Agenției pentru Plăți și Intervenții în Agricultură,
● Autorității Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor,
● Autorității Naționale Fitosanitare,
● Agenției Domeniilor Statului,
● Agenției Naționale pentru Zootehnie,
● Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale,
● Curții de Conturi,
● Curții Europene de Conturi,
● Comisiei Europene.