Problemele apărute în ultimul timp, precum cele privind aflatoxina din lapte sau carnea de cal etichetată drept carne de vită, ar fi putut fi identificate mai rapid dacă ar fi existat un brand de origine, consideră comisarul european pentru Agricultură, Dacian Cioloş.
“În urmă cu câţiva ani s-a întâmplat acea nenorocire cu vaca nebună, când consumatorii de carne de vită au pierdut complet încrederea produselor care se găseau pe piaţă şi consumul a scăzut brutal, ceea ce a afectat brusc practic toate marile state membre ale UE producătoare de carne de vită (...) atunci au pus la punct în mai multe state sisteme de brand care vizează originea şi calitatea minimă a produselor. Sigur, poate să fie şi un brand naţional, important este să fie un brand de origine. Important este ca producătorii să-şi asume acest lucru, pentru că ei ştiu cel mai bine de unde vine produsul şi ei pot să dea şi cea mai mare încredere privind originea acestui produs (...) principiile de bază trebuie stabilite de către producător şi respectate de către ei şi în jurul acestor principii de bază, care pot să vizeze siguranţa alimentară şi o calitate minimă a produselor, precum şi originea, se poate construi acest brand, care pune problema în amonte cumva şi anticipează astfel de situaţii, pentru că, dacă un astfel de brand ar fi existat, probabil ca s-ar fi identificat mult mai rapid astfel de probleme şi cei care din inconştienţă sau din dorinţa de câştiga mai mult, indiferent prin ce mijloace, au creat problemele respective, ar fi fost izolaţi de către acest organism al producătorilor şi nu ar fi suferit un sector întreg din cauza unora care au făcut greşeli”, a explicat Cioloş.
Federaţiile din agricultură ar putea fi bazele pentru construirea brandului
Comisarul pentru agricultură a precizat că un astfel de sistem de brand poate fi creat în jurul sau pe fundaţia federaţiilor deja existente, precum Federaţia Naţională a Crescătorilor de Bovine, Federaţia Naţională a Crescătorilor de Ovine.
“Există deja organizaţii ce reprezintă interesele unor sectoare în raport cu autorităţile statului. În jurul sau pe fundaţia acestor federaţii, acestor organizaţii, se poate crea şi sistemul acesta de brand, pentru că eu ştiu, am fost ministrul agriculturii şi de mai multe ori m-am întâlnit cu aceste federaţii, oameni care semnalau într-un mod foarte practic şi concret şi credibil probleme pe care le are sectorul. Ei, dacă oamenii se pot organiza ca să-şi apere interesele în raport cu statul, de ce nu s-ar putea organiza pe scheletul aceloraşi structuri să-şi apere şi interesele în raport cu consumatorul, pentru că despre asta e vorba”, a subliniat Cioloş.
Acesta a adăugat că producătorii pot câştiga încrederea consumatorilor dacă aceştia văd pe etichetă semnul unui anumit angajament al producătorilor, care este foarte clar exprimat public. Oficialul a precizat că o Cameră agricolă naţională ar fi uşurat această organizare, întrucât ar fi putut fi baza, fundaţia pentru construcţia şi pentru promovarea unor astfel de branduri de origine pentru mai multe produse. sursa: Agerpres