Potrivit unui proiect de OUG pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, precum şi oficiile judeţene de cadastru vor fi transferate din subordinea Ministerului de Interne în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului. În prezent aceste deconcentrate se află în subordinea Ministerului de Interne.
Motivele care au stat la baza acestei decizii sunt însă destul de incerte, pretinzându-se că atribuţiile MDRT se întrepătrund cu cele ale Agenţiei de Cadastru. Însă şi activitatea altor ministere se întrepătrunde cu cea a Agenţiei de Cadastru. Indiferent ce motive stau la baza acestui transfer, cel puţin două lucruri sunt certe: odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod Civil, Agenţia de Cadastru va avea un rol mult mai important, iar Ministerul Dezvoltării, care înglobează deja trei portofolii, va fi unul şi mai consolidat, prin preluarea deconcentratelor de cadastru.
Trei argumente care susţin preluarea Agenţiei de Cadastru de către MDRT
Preluarea deconcentratelor de cadastru de către Ministerul Dezvoltării este motivată, în nota de fundamentare a proiectului de OUG, prin trei argumente:
1) activităţile MDRT şi ANCPI sunt interdependente, în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor comune privind politicile sectoriale pentru planificarea dezvoltărilor regionale şi înregistrarea sistematică în cadastru şi cartea funciară, precum şi necesitatea de corelare a politicilor de dezvoltare teritorială cu cele de administrare a terenurilor;
2) în 2009, statul român s-a angajat, printr-un acord de împrumut cu BIRD, să realizeze cadastrul general, în scopul înscrierii din oficiu în cartea funciară a tuturor proprietăţilor imobiliare;
3) programul de guvernare din perioada 2009-2012 prevede introducerea cadastrului unitar pe cheltuiala statului, intabularea tuturor suprafeţelor agricole şi forestiere, sprijinirea autorităţilor executive ale administraţiei publice locale pentru întocmirea registrelor parcelare ale terenurilor, realizarea infrastructurii de date spaţiale în vederea asigurării suportului informaţional necesar adoptării unor decizii fundamentate cu privire la limitele unităţilor administrativ-teritoriale, clarificarea regimului proprietăţii prin finalizarea cât mai rapidă a procesului de retrocedare a proprietăţilor.
În privinţa politicilor sectoriale de dezvoltare regională, interdependenţa dintre MDRT şi ANCPI, nu este un motiv suficient pentru ca Agenţia Naţională de Cadastru şi oficiile judeţene aferente să se afle în subordinea MDRT şi nu a altui minister. Deconcentratele de cadastru ar putea foarte bine funcţiona şi în subordinea Ministerului de Interne – cum este în prezent -, şi în subordinea Ministerului Agriculturii – cum a mai fost – sau în subordinea Ministerului de Finanţe.
Faptul că statul român s-a angajat, în 2009, în schimbul unui acord de împrumut cu BIRD, să finalizeze cadastrul general în România, nu înseamnă că această sarcină cade, în mod automat şi exclusiv, în atribuţiile Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
În acest caz, fiind vorba de un împrumut contractat pentru restructurarea agriculturii, coordonarea cadastrului ar putea fi foarte bine asigurată, pe acest palier specific, de Ministerul Agriculturii.
Agenţia Naţională de cadastru a fost pe rând în subordinea Ministerului Agriculturii, a Guvernului şi a Ministerului de Interne
Până la apariţia Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare (Lege nr. 7/1996), Oficiul de Cadastru şi Organizarea Teritoriului Agricol (OCOTA) a funcţionat în subordinea Ministerului Agriculturii.
Odată cu apariţia Legii cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996, s-a înfiinţat Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, instituţie publică, în subordinea Guvernului României sub directa coordonare a Primului Ministru, care îndruma, controla şi realiza activitatea de geodezie, fotogrammetrie, teledetecţie, cartografie şi cadastru la nivelul întregii ţări.
Printr-o Ordonanţă de urgenţă a Guvernului din 2001, Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie (ONCGC) a preluat de la Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor responsabilitatea cadastrului şi organizării teritoriului agricol.
În 2002, ONCGC a trecut în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor. În 2004, s-a înfiinţat Agentia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin reorganizarea ONCGC şi preluarea activităţii de publicitate imobiliară de la Ministerul Justiţiei.
Reorganizarea, transformarea instituţională şi lipsa fondurilor au amânat finalizarea cadastrului general şi agricol în România
Activitatea cadastrală este una extrem de importantă pentru România, în special din perspectiva clarificării regimului proprietăţii. Deşi au trecut 20 de ani de la prăbuşirea regimului comunist în România, cadastrul general şi agricol nu sunt încă finalizate. Transformarea instituţională continuă a Agenţiei şi oficiilor de cadastru şi lipsa fondurilor au fost principalele cauze care au dus la nefinalizarea acestui cadastrul general şi agricol în România.
Amânarea la infinit a procesului de restituire a proprietăţilor funciare, precum şi blocarea plăţilor directe pe suprafaţă în agricultură, sunt doar două dintre cele mai importante consecinţe ale managementului defectuos al acestui proces în România.
Activitatea de cadastru implică atribuţii din partea MAI, Ministerului de Finanţe, Ministerului Agriculturii, Ministerul Dezvoltării Regionale
Din punct de vedere teritorial şi administrativ, deţinerea unor atribuţii de către Ministerul de Interne sunt justificate. Din punct de vedere al informaţiilor pe care Ministerul de Finanţe le deţine, cu privire la impozitarea tuturor bunurilor imobiliare, şi acesta ar putea deţine o parte din prerogativele legate de cadastru. Daca ne referim la cadastrul agricol, Ministerul Agriculturii ar fi cel mai îndreptăţit să gestioneze o parte din activităţile cadastrale. Cu siguranţă că din perspectiva viitoarelor proiecte regionale, şi Ministerul Dezvoltării Regionale ar trebui să fie implicat în gestionarea acestei activităţi.
Aşadar, gestionarea activităţii de cadastru nu poate fi strict delimitată, pentru a putea fi subordonată unui singur minister. Din acest punct de vedere, importanţa şi complexitatea problemei cadastrale nu poate fi expediată superficial, printr-un proiect de OUG al Guvernului.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului: un „superminister 3 în 1” + Agenţia de Cadastru
Pentru că motivele actului în care este prevăzut transferul ANCPI din subordinea MAI în subordinea MDRT nu sunt suficient de relevante în ceea ce priveşte, utilitatea şi scopul acestui transfer, se pot desprinde uşor următoarele concluzii:
Fie acel minister care va gestiona Cadastrul va fi unul foarte important odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod Civil, acesta consacrând principiul publicităţii imobililare. Potrivit acestui principiu, proprietatea asupra bunurilor imobile se poate dobândi numai prin înscrierea în cartea funciară, iar dovada dreptului de proprietate se va putea face numai cu extrasul de carte funciară.
Fie prin trecerea ANCPI în subordinea MDRT se va crea un „superminister” care înglobează şi Turismul, şi Locuinţele, şi Dezvoltarea Regională, şi Amenajarea Teritoriului. Dacă ar fi să urmărim alocarea portofoliilor în guvernele României din 1990 până în prezent, Turismul, Dezvoltarea Regională, Amenajarea Teritoriului sau Locuinţele s-au constituit în portofolii separate. Din octombrie 2009 încoace, MDRT a reuşit să le comaseze pe toate, constituindu-se astfel un „superminister”.
sursa: adevărul.ro