România se află în centrul unei crize legate de exporturile de porumb, după ce mai multe nave plecate din Portul Constanța au fost refuzate în țările de destinație. Motivul? Contaminarea cu aflatoxină, o substanță toxică ce face ca marfa să fie considerată periculoasă pentru consumul uman și animal, scrie Profit.ro.
Contextul agricol din Uniunea Europeană nu este unul favorabil. Recoltele din acest an au fost afectate de condițiile meteo nefavorabile, ceea ce a dus la o scădere semnificativă a cantității și calității porumbului produs pe continent. „Prețul porumbului a început să scadă și nu mai are nicio susținere. Nu mai are susținere prea mare nici în Europa, chiar dacă Franța băltește, nimeni nu poate să intre în câmp, câmpurile sunt sub apă, iar fermierii francezi nu pot recolta porumbul. Sunt la un nivel de recoltare de maxim 4%, față de o medie a ultimilor ani de 30-35%”, a explicat Cezar Gheorghe, expert în piețele de mărfuri agricole, pentru Digi 24.
În acest context european deficitar, Statele Unite au găsit o oportunitate de a-și extinde influența pe piața europeană, profitând de recoltele lor abundente și de posibilitatea de a exporta porumb modificat genetic. „Americanii încep să se apropie pas cu pas, datorită faptului că au multă marfă și anumite exceptări la câteva gene modificate, adică pot aduce în UE porumb modificat genetic”, a adăugat Cezar Gheorghe.
Cu toate acestea, prețul porumbului românesc rămâne blocat, oscilând între 195 și 197 euro pe tonă în Portul Constanța. Lipsa susținerii pe piața europeană și contaminarea cu aflatoxină complică și mai mult lucrurile pentru fermierii români.
„Astfel, prețul porumbului stagnează în Portul Constanța, are tracțiune din grâu, și vedem un nivel de 195-197 euro/tonă pentru marfa livrată în Portul Constanța. Însă acest preț mai are un «condiment», și anume aflatoxina”, a menționat Cezar Gheorghe.
Problema aflatoxinei afectează competitivitatea porumbului românesc și lovește direct în sectorul agricol local, punând în pericol capacitatea de export a României pe piața europeană.
„Trebuie să notăm că un număr de câteva nave care au plecat din Portul Constanța cu porumb românesc au fost refuzate la destinații și s-au întors în România. Nivelul de aflatoxină depășea normele admise pentru consumul uman și pentru consumul animal”, a conchis Cezar Gheorghe. (g4food.ro)