Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale a publicat, în consultare, Ghidul solicitantului Intervenția DR 20 Investiții în sectorul zootehnic. Valoare maximă a sprijinului public este de 2.000.000 euro/proiect, iar în cazul proiectelor care își propun exclusiv simpla achiziție de utilaje și echipamente agricole, valoarea maximă a sprijinului public este de 300.000 euro/proiect.
Beneficiarii
Beneficiari, conform fișei intervenției DR 20 și al art. 6 al Hotărârii nr. 1570 din 28 decembrie 2022, privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul Strategic 2023-2027 sunt:
• fermieri constituiți și organizați din punct de vedere juridic conform legislației naționale, cu excepția persoanelor fizice;
• cooperative agricole și societățile cooperative care deservesc interesele membrilor fermieri;
• grupuri și organizații de producători constituite în baza legislației naționale în vigoare şi recunoscute de MADR, care deservesc interesele membrilor.
Categoriile de beneficiari eligibili care pot primi fonduri nerambursabile sunt:
Persoană fizică autorizată (înfiinţată în baza OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare);
Întreprindere individuală (înfiinţată în baza OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare);
Întreprindere familială (înfiinţată în baza OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare);
Societate în nume colectiv – SNC (înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare);
Societate în comandită simplă – SCS (înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare);
Societate pe acţiuni – SA (înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificarile şi completările ulterioare);
Societate în comandită pe acţiuni – SCA (înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare);
Societate cu răspundere limitată – SRL (înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare);
Societate comercială cu capital privat (înfiinţată în baza Legii nr. 15/1990, cu modificările şi completările ulterioare);
Institute de cercetare – dezvoltare, precum și centre, staţiuni şi unități de cercetare-dezvoltare și didactice, inclusiv universităţi din domeniul agricol cu personalitate juridică, de drept public sau privat (înfiinţate în baza Hotărârii de Guvern de înființare și funcționare specifice, în cazul celor de drept public, şi în baza statutului de funcționare, în cazul celor de drept privat) având în subordine stațiuni de cercetare-dezvoltare și didactice (definite potrivit legislaţiei naţionale în vigoare privind organizarea şi funcţionarea acestora), doar pentru unitățile de producție agricolă înregistrate la APIA/ANSVSA (care demonstrează calitatea de fermier). În cazul stațiunilor de cercetare-dezvoltare și didactice aflate în subordinea Universităților cu profil agricol, se va avea în vedere ca în cadrul proiectului să se detalieze și să se ia în calcul doar activele unității vizate de investiție și nu activele Universității (de ex. calculul dimensiunii economice);
Societate agricolă (înfiinţată în baza Legii nr. 36/1991 cu modificările şi completările ulterioare);
Composesorate, obști și alte forme asociative de proprietate asupra terenurilor în calitate de fermieri (menţionate în Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, cu modificările și completările ulterioare);
Societate cooperativă care deservește interesele membrilor fermieri (înfiinţată în baza Legii nr. 1/2005 cu modificările și completările ulterioare);
Atenție! Societățile Cooperative trebuie să reprezinte, prin investițiile vizate în proiect, interesele membrilor care au calitatea de fermieri pentru a putea accesa sprijin pentru intervențiile PS PAC 2023-2027.
Cooperativă agricolă (înfiinţată în baza Legii nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare);
Grup de producători și Organizație de producători (constituite în baza Ordonanței Guvernului nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole, cu completările și modificările ulterioare și Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 406/2017 pentru aprobarea Normelor privind recunoaşterea organizaţiilor de producători şi a altor forme asociative din sectorul fructelor şi legumelor) .
Solicitantul trebuie să respecte următoarele condiții:
să desfășoare activități economice sub una din formele de organizare menționate anterior;
să acţioneze în nume propriu;
să asigure surse financiare stabile și suficiente pe tot parcursul implementării proiectului.
Următoarele categorii de solicitanți/beneficiari pot depune proiecte aferente intervențiilor de investiții derulate prin PS PAC 2023-2027, cu respectarea următoarelor condiții, după caz:
a) solicitanții/beneficiarii, după caz, înregistrați în registrul debitorilor AFIR, atât pentru Programul SAPARD cât și pentru FEADR, care achită integral datoria față de AFIR, inclusiv dobânzile și majorările de întârziere până la semnarea contractelor de finanțare;
b) solicitanții care respectă prevederile art. 15 al Hotărârii nr. 1570 din 28 decembrie 2022, privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027. Conform acestui articol, un solicitant poate depune:
- 1 singur proiect finanțat prin FEADR aferent intervenției DR-20;
ATENȚIE! Verificarea îndeplinirii acestei condiții va include și verificarea acționarului majoritar, iar dacă acesta se regăsește în acționariatul altui solicitant/beneficiar care depune/are proiect în cadrul DR-20, proiectul devine neeligibil.
- maxim 2 proiecte finanțate prin FEADR, pentru intervenții diferite din cadrul PS PAC 2023 - 2027, respectiv maxim 3 proiecte, dacă cel de-al treilea proiect este aplicat în cadrul intervenției DR-19 - Investiții neproductive la nivel de fermă, cu conditia ca proiectul să nu facă obiectul dublei finanțări.
Condiţii minime obligatorii pentru acordarea sprijinului
Solicitantul va figura în sistemul APIA/ANSVSA/ANZ (după caz), anterior depunerii Cererii de Finanțare, cu forma de desfășurare a activității economice cu care solicită sprijin prin prezenta intervenție;
În cazul unei investiții noi, solicitantul va trebui să facă dovada ca este înregistrat în sistemul unic APIA, cu cod de înregistrare a exploatației, indiferent daca deține sau nu teren în explotație. Calculul dimensiunii exploatației se va realiza în baza previziunilor.
Condiția de eligibilitate se verifică la momentul depunerii Cererii de Finanțare în baza ANSVSA/DSVSA/APIA/ANZ ȘI ONRC (pentru modernizare) sau în maximum 6 luni ale primului an de monitorizare (pentru investiție nouă) sau corelat, după caz (de ex. modernizare prin modificarea capacității de producție/număr animale).
În situația în care se propune un proiect aferent unei exploatații zootehnice existente la momentul depunerii Cererii de Finanțare, cu investiție nouă sau modernizare, evaluatorul AFIR trebuie să regăsească animalele deținute în exploatație în baza de date ANSVSA/DSVSA/ANZ, după caz, conform celor precizate mai sus. În caz contrar, proiectul devine neeligibil.
În situația în care se propune un proiect în zootehnie pentru investiție nouă din partea unui nou fermier intrat în sectorul agricol, se va verifica înregistrarea animalelor la ANSVSA/DSVSA/ANZ în maximum 6 luni din primul an de monitorizare, corelat cu momentul achiziției totale/parțiale și a populării complete.
În cazul în care, în urma verificărilor efectuate de către evaluatorul AFIR, rezultă o diferență a numărului de animale/de înregistrare în urma controalelor administrative ale ANSVSA/DSVSA/ANZ, solicitantul are obligația de a reface prognoza economico-financiară și tabelul cu dimensionarea exploatației, în urma solicitării de informații suplimentare formulate de către evaluator.
În situația în care se propune un proiect mixt, cu investiție zootehnică nouă sau modernizare și cu baza furajeră aferentă, se verifică obligatoriu la momentul depunerii Cererii de Finanțare, existența înregistrărilor la APIA cel puțin a suprafețelor destinate bazei furajere. În cazul în care terenul nu se regăsește înregistrat în baza de date APIA, investiția aferentă devine neeligibilă.
În cazul în care, în urma verificărilor efectuate de către evaluatorul AFIR, rezultă o diferență de suprafață/de înregistrare în urma controalelor administrative ale APIA/AFIR, solicitantul are obligația de a reface prognoza economico-financiară și tabelul cu dimensionarea exploatației, în urma solicitării de informații suplimentare formulate de către evaluator.
ATENȚIE! Nu sunt eligibile investiții aferente asigurării bazei furajere dacă solicitantul nu deține la momentul depunerii Cererii de Finanțare suprafețe de teren agricol înregistrate.
Dacă solicitantul deține suprafețe de teren cultivate, vor fi finanțate strict utilaje necesare asigurării bazei furajere pentru ferma zootehnică.
Condiția de eligibilitate se consideră îndeplinită în urma verificării de catre evaluatorul AFIR a înregistrărilor ANSVSA/DSVSA/ANZ, APIA ȘI ONRC, în etapa de evaluare, în maxim 6 luni din primul an de monitorizare sau corelat.
Investiția trebuie să se realizeze în cadrul unei exploatații agricole cu o dimensiune economică de minimum 12.000€ SO (valoare producție n.r.)
Solicitantul trebuie să demonstreze asigurarea cofinanțării investiției.
În cazul proiectelor care propun procesare/depozitare/condiționare minimum 50% din produsele agricole care sunt supuse procesării/depozitării/condiționării trebuie să provină din exploatația proprie și/sau din exploatațiile membrilor (în cazul formelor asociative).
Tipuri de investiţii şi cheltuieli eligibile
Investiții corporale, conform următoarei liste indicative a cheltuielilor eligibile:
Înființarea, extinderea și/sau modernizarea adăposturilor de animale, inclusiv a facilităților necesare pregătirii și/sau distribuirii hranei animalelor din exploatație, a căilor de acces, utilităților și racordărilor necesare exploatațiilor zootehnice;
Dotarea cu utilaje agricole, remorci și semiremorci tehnologice specializate pentru activitatea agricolă și utilajele agricole necesare asigurării bazei furajere;
Înființarea, extinderea și/sau modernizarea unităților de condiționare și/sau depozitare;
Înființarea, extinderea și/sau modernizarea unităților de procesare de la nivelul fermei, inclusiv dotările aferente, doar ca o componentă secundară a proiectului (din punct de vedere financiar);
Înființarea/dezvoltarea componentei de comercializare/marketing la nivel de exploatație, inclusiv magazinele la poarta fermei sau rulotele alimentare prin care vor fi comercializate exclusiv propriile produse agricole, doar ca o componentă secundară a proiectului;
Înființarea/modernizarea facilităților aferente asigurării igienei și biosecurității la nivel de fermă;
Înființarea și/sau modernizarea echipamentelor pentru irigații în cadrul fermei, pentru culturile furajere, inclusiv facilități de stocare a apei la nivel de fermă, doar ca o componentă secundară a proiectului;
Înființarea, extinderea și/sau modernizarea (inclusiv dotarea) spațiilor/unităților/punctelor de sacrificare a animalelor din cadrul fermei;
Investiții în instalații și/sau echipamente pentru gestionarea/utilizarea dejecțiilor de origine animală;
Investiții necesare reproducției (ex. stații de incubare, facilități de recoltare, testare și conservare material seminal etc);
Investiții de producerea și utilizarea energiei (electrice și/sau termice) din surse regenerabile (solară, eoliană geotermală, aerotermală, hidrotermală etc.), ca o componentă secundară a unui proiect de investiții, iar energia obținută va fi destinată exclusiv consumului propriu fără ca solicitantul să fie prosumator;
Investiții care contribuie la reducerea emisiilor de GES (componentă secundară a proiectului), legate de:
- îmbunătățirea eficienței energetice a construcțiilor în care se desfășoară o activitate eligibilă în cadrul intervenției;
- achiziționarea de echipamente/utilaje cu un consum redus de energie, precum și alte investiții care contribuie la reducerea emisiilor de GES;
- investiții în economia circulară precum:
a) producerea și utilizarea energiei regenerabile din valorificarea biomasei (ex. din deșeuri provenind de la animale/din resturi vegetale ale plantelor de cultură, produse secundare și subproduse), iar rezultatul va fi destinat exclusiv consumului propriu;
b) obținerea de fertilizanți organici din valorificarea biomasei (ex. din deșeuri provenind de la animale/din resturi vegetale ale plantelor de cultură, produse secundare și subproduse), iar rezultatul va fi destinat exclusiv consumului propriu;
Achiziţionarea, inclusiv prin leasing de maşini/utilaje şi echipamente noi, în limita valorii de piaţă a bunului (de exemplu: tractoare, remorci agricole/tehnologice, inclusiv remorcile speciale pentru transportul animalelor vii/păsări/albine, combine, utilaje agricole pentru efectuarea lucrărilor solului, înființarea și întreținerea culturilor,
instalații de evacuare și gestionare a dejecțiilor din zootehnie, echipamente aferente bucătăriilor furajere, etc);
Investiții legate de utilizarea soluțiilor digitale.
Atenție!
Alocarea separată la nivelul exploatațiilor zootehnice funcționale ce dețin găini ouătoare are în vedere investiții în vederea modernizării/extinderii și adaptarea acestora de la sistemul de creștere în cuști îmbunătățite la sistemul de creștere alternativ, facilitând astfel adaptarea progresivă la sisteme alternative de creștere, (standarde superioare de bunăstare asumate voluntar). Investiția propusă vizeză doar această adaptare, chiar dacă nu acoperă în totalitate unitățile de creștere existente ale solicitantului.
În cazul femelor nou înființate de creștere a găinilor ouătoare care aplică solicitare de sprijin în cadrul celorlalte componente cu alocare distinctă, proiectul de investiții propus va viza exclusiv sisteme alternative de creștere (sistemele de creștere în cuști îmbunătățite nu vor mai fi permise).
Atenție!
Este considerată cheltuială eligibilă doar leasingul financiar, cu obligaţia ca bunul să intre în proprietatea beneficiarului până la depunerea ultimei tranșe de plată.
Pentru o dimensionare adecvată de către solicitanți a parcului de utilaje se recomandă consultarea Tabelului privind corelarea puterii maşinilor agricole cu suprafaţa fermelor, postat pe pagina de internet AFIR.
Corelarea se realizează cu suprafețele culturilor furajere regăsite în IACS sau certificate de APIA la momentul depunerii Cererii de Finanțare și a culturilor furajere prognozate în cadrul SF. Se va avea în vedere și gradul de uzură morală și fizică a mașinilor și utilajelor aflate deja în patrimoniul exploatației și de amortizarea lor din punct de vedere contabil. Tabelele din documentul “CORELAREA PUTERII MAȘINII CU SUPRAFAȚA FERMEI în vederea achiziționării de mașini agricole prin fonduri FEADR” sunt valabile pentru agricultura conventională. Acestea nu se aplică în cazul în care beneficiarul dorește să utilizeze tractorul pe care îl va achiziționa pentru lucrări no/minimum/strip tillage.
Atenție!
Pentru respectarea condiților de igienă, de protecție a muncii, sanitar-veterinare și a fluxului tehnologic, sunt eligibile cheltuielile cu spațiile destinate personalului de producție: laboratoare, vestiare tip filtru pentru muncitori, biroul medicului veterinar, biroul maiștrilor, a șefului de fermă, spațiu pentru pregătirea și servirea mesei etc.
Investiții necorporale, conform următoarei liste indicative a cheltuielilor eligibile:
Organizarea și implementarea sistemelor de management a calității și de siguranță alimentară, dacă sunt în legătură cu investițiile corporale ale proiectului;
Achiziționarea de tehnologii (know‐how), patente și licențe pentru pregătirea implementării proiectului;
Achiziționarea de software, identificat ca necesar în documentația tehnico-economică a proiectului;
Marketingul produselor obținute, etc.
Cheltuielile aferente marketingului produselor obținute vor avea o valoare eligibilă de max. 5%, dar nu mai mult de 30.000 euro din valoarea eligibilă a proiectului.
Alte cheltuieli eligibile:
Achiziționarea de sisteme audio/video de supraveghere, monitorizare și control a animalelor şi a fluxurilor tehnologice din exploataţia zootehnică, sisteme de iluminat perimetral şi/sau al zonelor unde se desfășoară procesele tehnologice ale exploataţiei zootehnice, stație meteo, cabină pază;
În cazul solicitanților neplătitori de TVA, în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul, sunt cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtătoare de TVA;
Costurile generale ocazionate de cheltuielile cu construcția sau renovarea de bunuri imobile precum onorariile pentru arhitecți, ingineri și consultanți, onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, pentru obținerea avizelor și autorizațiilor necesare, inclusiv studiile de fezabilitate.
Cheltuieli cu achiziționarea sau dezvoltarea de software și achiziționarea de brevete, licențe, drepturi de autor, mărci, etc.
Cheltuielile generate ca urmare a impunerii de noi cerințe ale UE, fermierilor, în vederea conformării respectivelor cerințe, pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data la care acestea au devenit obligatorii pentru exploatație în acord cu art. 73 (5) al regulamentului (UE) 2115/2021.
Cheltuielile privind costurile generale ale proiectului.
Tipurile de cheltuieli neeligibile generale sunt cele prevăzute la art. 73 din Regulamentul (UE) 2021/2115 și în cap. 4.7 al PS PAC 2023-2027:
Cheltuielile cu achiziționarea de bunuri și echipamente ”second hand”;
Cheltuielile efectuate înainte de depunerea solicitării de sprijin și înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului, cu excepția cheltuielilor cu întocmirea și depunerea proiectelor;
Cheltuielile cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal și pentru transport persoane;
Cheltuielile cu investițiile ce fac obiectul dublei finanțări care vizează aceleași costuri eligibile;
Taxa pe valoarea adăugată, cu excepția cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislației naționale privind TVA-ul;
În cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare.
Tipurile de cheltuieli neeligibile specifice:
Achiziția de terenuri și clădiri;
Achiziția de animale;
Construcția și modernizarea locuinței;
Achiziția de drepturi de producție agricolă, de drepturi la plată, animale;
Cheltuielile cu întreținerea culturilor agricole;
Cheltuielile pentru care organizațiile de producători au aplicat PO aferent FEGA;
Achizițiile de mijloace de transport pentru bunuri/mărfuri, nespecializate pentru activitatea agricolă vizată în proiect;
Achizițiile de mijloace de transport persoane/pentru uz personal;
Cheltuielile cu spațiile ce deservesc activitatea generală a exploatației agricole: spații administrative, săli de ședințe, spații de cazare etc.
Pentru această intervenție, pragul de calitate prestabilit este de 20 puncte.
Valoarea maximă a fondurilor nerambursabile (intensitatea sprijinului)
Valoare maximă a sprijinului public este de 2.000.000 euro/proiect, iar în cazul proiectelor care își propun exclusiv simpla achiziție de utilaje și echipamente agricole, valoarea maximă a sprijinului public este de 300.000 Euro/proiect.
Intensitatea sprijinului public nerambursabil raportată la costurile eligibile per proiect este de maximum 65% din costurile eligibile.
Atenţie! La cofinanţarea publică acordată în procentele menţionate mai sus se adaugă contribuţia privată a solicitantului.
Documentele care dovedesc capacitatea şi sursa de cofinanţare, documente de la bancă/trezorerie, se vor depune în termenul de maxim 6 luni de la data aprobării Raportului de selecție/Raportului de contestații în care sunt incluse proiectele aprobate pentru finanţare.
Ghidul solicitantului DR 20 poate fi consultat integral pe site-ul MADR, secțiunea Dezvoltare rurală, Plan Național Strategic.
Precizăm că acest Ghid este în consultare publică la acest moment și poate suferi modificări în funcție de propunerile transmise.