Comisia privind Protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European dezbate aprobarea a două proiecte care stabilesc reguli și condiții la exportul de animale vii în Europa, dar și-n țările terțe, non-UE, anunță europarlamentarul român Daniel Buda (PPE), vicepreședintele Comisiei AGRI, Parlamentul European.
"În cadrul Comisiei privind Protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European, a avut loc o dezbatere asupra a două proiecte, al căror raportor sunt. Astfel, este vorba de „Examinarea presupuselor încălcări a dreptului Uniunii și a administrării defectuoase în aplicarea dreptului Uniunii în ceea ce privește protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara Uniunii” și de „Proiectul de recomandare în urma examinării cu privire la protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara Uniunii”.
Aceste două proiecte cuprind o serie de recomandări și soluții ce țin de bunăstarea animalelor în timpul transportului, dar care să fie și în avantajul fermierilor. Astfel, am abordat următoarele subiecte principale: Regulamentul 1/2005, procedurile de autorizare și aprobare a mijloacelor de transport, controalele, colectare și schimbul de date, timpul călătoriilor, temperaturile pe durata transportului, condiția fizică a animalelor pentru a fi transportate, dispoziții specifice pentru transportul pe mare, transportul animalelor vii în țările non-UE.
La acest moment, ne aflăm în etapa de examinarea a amendamentelor depuse pe marginea celor două documente, urmând a fi supuse la vot astfel încât la finalul acestui an, să putem prezenta rapoartele în plenul Parlamentului European. Au existat 642 de amendamente depuse pentru proiectul de raport și 591 de amendamente pentru proiectul de recomandări. În prezentarea pe care am susținut-o, le-am mulțumit colegilor pentru toate eforturile depuse. Nu a fost deloc ușor pentru colegi să depună amendamente pe marginea unor aspecte atât de dificile privind transportul animalelor.
Comisia ANIT este una de anchetă, care trebuie să evalueze problemele ridicate legate de transportul animalelor vii, atât în interiorul UE, cât și în afara UE și să venim cu un set de recomandări care să fie pus la îndemână Comisiei Europene, iar acestea să fie transpuse în legislație.
Transportul de animale vii este o temă prezentă în spațiul public care trezește mult interes și acest lucru pe bună dreptate. Discutăm de ființe vii și este normal să avem grijă ce se întâmplă cu aceste ființe pe durata transportului, dar discutăm și de componenta economică. Trebuie să le asigurăm condiții de bunăstare pe durata transportului. În ceea ce privește partea economică, transportul animalelor vii reprezintă o activitate comercială importantă pentru fermierii europeni. Comertul intra UE cu animale vii a avut un impact bugetar 8,6 miliarde de euro în 2018, iar exportul este de aproximativ 1,6 miliarde de euro, implicând actori din toate domeniile economice.
Mai mult decât atât, această activitate oferă aproximativ 60.000 de locuri de muncă directe și 300.000 de locuri de muncă indirecte, în special în zonele rurale. Aceste cifre reflectă cât de dificilă este munca noastră pentru că noi trebuie să asigurăm un echilibru pentru a garanta un transport de bună calitate, o bunăstare a animalelor la standardele cele mai înalte și desigur, de a face ceea ce este necesar pentru a nu afecta locurile de muncă ale cetățenilor europeni.
În ceea ce privește amendamentele, acestea au fost structurate în mai multe blocuri tematice, plecând de la importanța aplicării Regulamentului 1/2005 în interiorul UE. În cadrul audierilor pe care le-am avut, de multe ori s-a subliniat faptul că dacă acest Regulament ar fi fost respectat în toate statele membre, nu ar fi existat atât de multe probleme cu privire la condițiile de transport a animalelor. Aici trebuie să venim cu propuneri foarte ferme astfel încât să ne asigurăm că Regulamentul va fi aplicat în toate statele membre. În caz contrar, oricât de multe propuneri legislative am înainta și s-ar adoptat, dacă nu se urmărește implementarea acestor dispoziții legale de statele membre, atunci este o muncă derizorie. Statele membre trebuie să fie obligate să aplice această legislație în ceea ce privește bunăstarea animalelor în timpul transportului.
Un alt bloc tematic de amendamente se referă la procedurile de autorizare și aprobare a mijloacelor de transport. În cadrul audierilor, aceste proceduri au fost reclamate de nenumărate ori, făcându-se referire și la probleme ce țin de concurența neloială din partea anumitor transportatori care nu asigurau condiții la standarde înalte, deși, în anumite situații, erau mașini omologate. Trebuie să urmărim aceste procese de autorizație a mijloacelor de transport.
Amendamentele privind controalele, colectarea și schimbul de date au subliniat în cele mai multe cazuri nevoia unor inspecții frecvente, precum si importanța armonizării sistemului de sancțiuni. De asemenea, așa cum am subliniat în această dimineață, este nevoie de experți independenți care să urmărească exact ce se întâmplă pe mijloacele de transport. Trebuie, de asemenea, să dezvoltăm sistemul de control TRACES, pe care unele state, din păcate, nu îl folosesc sau îl folosesc prea puțin. Astăzi, prin tehnologia pe care o avem la dispoziție, putem face un schimb de date rapid pentru a avea în orice moment o viziunea de ansamblu și a acționa.
Timpul călătoriilor și perioada de odihnă reprezintă unul dintre cele mai importante subiecte. Bunăstarea animalelor vii în timpul transportului trebuie să fie asigurată în orice moment, de la încărcare până la destinație, indiferent de durata călătoriei. Trebuie să punem accent pe conditiile de transport, pe implementarea noilor tehnolgii, care să asigure bunastarea animalelor.
Amendamentele care conțin prevederi precum o durată maximă de patru ore pentru animalele vii transportate pentru creștere sau sacrificare sau de două ore pentru iepuri sau pui, sunt foarte complicat de transpus. Nu toate statele membre au la dispoziție autostrăzi care să permită un transport de calitate și eficient. Să nu mai vorbim de regiunile ultraperiferice care nu pot realiza acest obiectiv. Trebuie să fim foarte atenți la acest lucru.
În ceea ce priveste temperatura optimă pentru transportul de animale vii, aceasta este des amintită în amendamente. Eu cred că prevederile Regulamentului actual sunt îndestulătoare cu privire la posibilitatea de transport între 5 ° C și 30 ° C, cu o toleranță de +/- 5 C. Problema este cum ne asigurăm noi că aceste valori sunt suportabile pentru fiecare specie. Diferențele de toleranță a temperaturii sunt mari între specii. Trebuie să respectăm așadar Regulamentul în vigoare astfel încât să ne asigurăm că animalele sunt transportate în bune condiții.
În ceea ce privește condiția fizică a animalelor pentru a fi transportate, trebuie să garantăm faptul că animalele sunt apte, sănătoase pentru a fi transportate. Referitor la animalele neînțărcate, trebuie să vedem cum putem stimula fermierii să țină acești viței în fermele lor pentru a nu fi supuși unui transport de îndată. Aceasta poate fi o soluție pe care să o avem în vedere.
Dispoziitile specifice pentru transportul pe mare sunt foarte importante. Prezența unui medic veterinar sau a unei persoane experimentate, cu o formare și competențe echivalente, pentru tronsonul maritim al călătoriei pentru a oferi sprijin animalelor bolnave sau rănite pe nave este extrem de importantă. De asemenea, este important să avem inclusiv instalații de rezervă.
În ceea ce privește transportul animalelor vii în țările non-UE, mi-a rămas în minte ceea ce spunea colegul Lundgren dimineață, faptul că nu putem sta în genunchi în fața unor ritualuri religioase. Perfect de acord, dar în același timp trebuie să găsim soluții pentru ca transportul animalelor să poată fi realizat și să ne asigurăm că animalele sunt tratate în mod corespunzător. O mare responsabilitate revine atât Comisiei Europene, cât și statelor membre, de la încărcare până la descărcare. Nu putem susține blocarea exportului de animale vii către țările terțe. Evident, avem soluții la îndemână pe care le putem urma. Componenta cărnii în carcasă este una dintre acestea, dar nu poate înlocui în momentul de față transportul de animale vii pentru că nu avem nici capacitatea aceasta, dar și pentru că anumite state terțe nu ar accepta. Totuși, trebuie să stimulăm statele membre pentru ca în Planurile Naționale Strategice să vină cu o resursă financiară pentru a se dezvolta aceste capacități de abatorizare.
Am încredere că vom veni cu un instrument extrem de valoros din partea Comisiei ANIT care va fi prezentat în plenul Parlamentului European și prin care vom oferi cele mai bune soluții atât în avantajul fermierilor europeni, cât și din punct de vedere al respectării celor mai înalte standarde de bunăstare a animalelor", a explicat eurodeputatul Daniel Buda.