BUNĂSTAREA ANIMALELOR. Animals International cere Comisiei Europene să demareze procedurile de infringement împotriva României, pe motiv că nu au fost respectate prevederi din regulamentul european pentru bunăstarea animalelor în cazul transportului oilor din ţara noastră în Golful Persic. Ministerul Agriculturii răspunde!
Animals International cere infringement împotriva autorităţilor române, care au trimis 66.000 de oi în miezul verii în ţări de la Golful Persic, cel mai fierbinte loc de pe Planetă, în ciuda avertismentului Comisiei Europene care a cerut ca vaporul să nu părăsească România (...) Într-o scrisoare recentă parvenită Animal International, ANSVSA susţine că densitatea obişnuită a fost redusă cu 20% pe Al Suwaikh, vaporul reclamat. Dar dovezile prezentate deja de organizaţie Comisiei Europene dezvăluie că densitatea nu mai contează atunci când stresul termic depăşeşte o anumită limită. (...) Chiar dacă destinaţia iniţială era Kuweit, vaporul a făcut alte 4 opriri în Arabia Saudită, Dubai, Qatar şi Oman, se arată într-un comunicat al Animals International.
Directorul UE al Animals International, Gabriel Păun, a precizat, cu prilejul unei conferinţe de presă susţinută pe 29 august 2019, că vaporul a plecat pe 14 iulie din România, călătoria durând trei săptămâni - o lună.
Dovezile pe care le-am colectat arată că Regulamentul pentru bunăstarea animalelor pe durata transportului nu a fost respectat şi cerem Comisiei Europene să demareze procedurile de infringement împotriva României, a spus Păun, citat de Agerpres.
El a menţionat că, la sosirea la destinaţie, sute de animale au murit din cauza stresului termic acumulat pe vapor.
Câte au murit pe vapor nu ştim, pentru că nu am avut acces acolo (...). Într-o scrisoare pe care am primit-o de la conducerea ANSVSA ni s-a spus că numărul de animale pe vapor a fost de 66.000 de ovine, că acesta reprezintă cu 20% mai puţin decât transportă de obicei acel vapor special, pentru a asigura mai mult confort animalelor şi că mortalitatea ar fi fost de doar 0,05%, a declarat Păun, exprimându-şi îndoiala cu privire la acest procent.
El a afirmat că în iulie 2018, Animals International a trimis o scrisoare Guvernului României, Ministerului Agriculturii, ANSVSA, avertizând că e posibil ca această companie de transport să vină în România să preia animale vii.
Nu am primit nici un răspuns, în octombrie anul trecut, premierul a folosit scrisoarea noastră ca să meargă personal în Golf şi să îi invite să vină. Au venit la sfârşit de noiembrie, în decembrie au bătut palma cu Ministerul Agriculturii, a adăugat Păun.
Ne dorim ca pe timpul verii să nu mai fie exportate de animale vii şi s-ar trece la exportul de carne şi produse din carne (...), acest lucru ar ajuta economia fantastic şi chiar pe crescători, pentru că intermediarii care exportă animalele vii în zona Golfului le cumpără de la crescători la nişte preţuri derizorii (...). Crescătorul român nici măcar nu câştigă foarte mult din acest export de animale vii, nu mai vorbesc că s-ar crea vreo 5.000 şi ceva de locuri de muncă în prelucrarea şi comercializarea produselor din carne, a spus Adrian Oros, deputat PNL şi medic veterinar, iniţiatorul unui proiect de lege privind transportul de lungă durată al animalelor vii în ţări din afara spaţiului comunitar.
Oros a afirmat că proiectul de lege prevede ca la îmbarcarea animalelor şi pe durata transportului să fie un medic veterinar care să ţină un jurnal privind aspectele legate de sănătatea şi bunăstarea animalelor. Nu dorim să oprim exporturile de animale vii, dar acestea să fie conforme, să respecte toate prevederile din regulamentul european, iar în perioada caniculară, când nu se pot respecta aceste condiţii, să se suspende exportul de animale vii, a adăugat Oros, citat de Agerpres.
RĂSPUNSUL MADR
Ministerul Agriculturii a răspuns, printr-un comunicat de presă, acuzaţiilor venite din partea organizaţiei Animals International:
Anterior realizării transportului de ovine în Golful Persic, ANSVSA, autoritatea competentă pentru exportul animalelor, a transmis căpitanului navei instrucţiuni tehnice privind transportul în siguranţă al animalelor, cu respectarea regulamentelor europene în domeniu. În premieră, pentru exporturile de animale efectuate din România către ţări terţe, sănătatea şi bunăstarea animalelor au fost monitorizate pe întreaga durată a călătoriei de către un medic veterinar, care a asigurat şi asistenţa sanitară veterinară pentru animalele transportate.
Nava Al Shuwaikh, încărcată cu 66.000 capete tineret ovin a plecat din portul Midia, judeţul Constanţa, în data de 14 iulie 2019 şi şi-a încheiat călătoria în data de 6 august 2019, în portul Muscat din Oman. Durata călătoriei a fost de 23 de zile, perioadă în care s-a înregistrat un procent de mortalităţi de 0,5% din totalul animalelor îmbarcate, procent care se încadrează în limita acceptată în astfel de situaţii, de maximum 1,5% mortalitate tehnologic admisă.
ANSVSA a primit raportări zilnice privind starea de sănătate a animalelor, semnate de medicul veterinar prezent la bord, precum şi un raport final întocmit de căpitanul navei. Animalele transportate pe punţile superioare nu s-au aflat sub acţiunea directă a razelor solare, acestea fiind acoperite. Temperatura a fost monitorizată zilnic, în toate zonele unde au fost cazate animalele, rapoartele veterinare indicând faptul că pe nici o punte nu a fost depăşit pragul de 35 de grade Celsius. Din datele incluse în aceste raportări, precum şi din fotografiile realizate pe durata călătoriei a reieşit faptul că nu au fost înregistrate probleme majore privind sănătatea şi bunăstarea animalelor. Nu au fost semnalate astfel de probleme nici la destinaţie, unde s-a făcut debarcarea animalelor. Toate informaţiile de mai sus sunt bazate pe documente semnate şi asumate de către medicul veterinar care a însoţit transportul şi de căpitanul navei.
De asemenea, pe toata durata transportului de ovine au fost respectate normele referitoare la regimul de temperatură, de furajare şi la necesarul de apă al animalelor.
România este a treia ţară din Uniunea Europeană în sectorul creşterii ovinelor. De asemenea, exportul reprezintă un element important pentru acest sector, la nivelul anului 2018 exportându-se 48,5 mii tone carne de ovine. Interzicerea exportului către ţările din zona Golfului Persic ar afecta grav interesele crescătorilor şi exportatorilor de animale, având implicaţii sociale şi economice greu de cuantificat.
AGROINFO a scris pe larg despre acest subiect încă de la izbucnirea acestui scandal, la începutul lunii iulie 2019.
Detalii AICI: DAEA DESPRE EXPORTUL DE OVINE din FERMELE ROMÂNEŞTI!
CINE ARE INTERESUL SĂ INTERZICĂ EXPORTUL OVINELOR VII DIN ROMÂNIA?
ARABII DECLARĂ CĂ PREFERĂ OILE din ROMÂNIA: SUNT CRESCUTE PE PĂŞUNI de FERMIERI MICI!
OIER: PREŢUL LA MIEL DIRECT LA EXPORTATOR, 10 LEI pe KILOGRAMUL ÎN VIU!
INTERDICŢIE pentru TRANSPORTUL ANIMALELOR VII PE TIMPUL CANICULEI!
OIER: NU PUTEM SĂ DĂM MIEII la SAMSARI CU 6 LEI PE KILOGRAM!
UN EUROPARLAMENTAR OLANDEZ, MARTOR SĂPTĂMÂNA TRECUTĂ LA CHINUIREA OILOR ROMÂNEŞTI ÎN PORTUL MIDIA!
ROMÂNIA, AMENINŢATĂ de COMISIA EUROPEANĂ DUPĂ REFUZUL LUI DAEA DE A BLOCA EXPORTUL DE OVINE!
NEGOCIERI CU UN ŞEIC ARAB pentru EXPORT DIN FERMELE ROMÂNEŞTI!