Condiționalitatea socială reprezintă mecanismul de condiționare a plăților directe din Pilonul I şi a plăților compensatorii de mediu şi climă şi bunăstarea animalelor din Pilonul II al PAC de respectarea anumitor cerințe specifice legislației muncii și sănătății și securității în muncă, explică Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA).
Acest mecanism este utilizat pentru a asigura că fondurile europene sunt alocate unor beneficiari care respectă inclusiv condițiile de încadrare în muncă și de sănătate și securitate în muncă. În acest sens, condiționalitatea socială garantează că beneficiarii intervențiilor sub formă de plăți directe și al unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, prevăzute în Planul Strategic PAC 2023-2027 respectă normele legale privind relațiile de muncă și de sănătate și securitate a muncii.
Condiționalitatea socială în cadrul PAC joacă un rol esențial în promovarea unei agriculturi mai echitabile și mai sustenabile. Aceasta asigură că fondurile europene pentru agricultură sunt utilizate într-un mod care respectă standardele sociale și protejează drepturile lucrătorilor. Prin acest mecanism, UE urmărește să sprijine nu doar dezvoltarea agricolă, ci și bunăstarea celor implicați în acest sector.
Mecanismul condiționalității sociale se aplică, începând cu anul 2025, beneficiarilor intervențiilor sub formă de plăți directe și intervențiilor pentru dezvoltare rurală care vizează mediul şi clima şi bunăstarea animalelor, în conformitate cu Planul Strategic 2023-2027 al României și cu prevederile legislației naționale, respectiv:
plăţile directe decuplate:
sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS) - PD-01;
sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilității (CRISS) - PD-02;
sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri (CIS-YF) - PD-03;
schemele pentru climă, mediu și bunăstarea animalelor (eco-schemele) - PD-04, PD-05, PD-06, PD-07, PD-08; PD-27 și PD-28;
plățile directe cuplate:
sprijin cuplat pentru venit în sectorul vegetal - PD-09, PD-10, PD-11, PD-12, PD-13, PD-14, PD-15, PD-16, PD-17, PD-18, PD-19, PD-20 și PD-26;
sprijin cuplat pentru venit în zootehnie - PD-21, PD-22, PD-23, PD-24, PD-25;
plățile aferente sprijinului compensatoriu de mediu și climă:
intervenția DR-01 - Agro-mediu și climă pe pajiști permanente din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-01”;
intervenția DR-02 - Agro-mediu și climă pe terenuri arabile din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-02”;
intervenția DR-03 - Agro-mediu și climă - Creșterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-03”;
intervenția DR-04 - Agricultură ecologică – conversie din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-04”;
intervenția DR-05 - Agricultură ecologică – menținerea certificării din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-05”;
intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor din PS 2023-2027;
intervenția DR-07 - Silvo-mediu și climă din PS 2023-2027;
intervenția DR-08 - Împăduriri - întreținerea și îngrijirea suprafețelor împădurite din PS 2023-2027;
intervenția DR-09 - Zone afectate de constrângeri naturale - Zona Montană din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-09”;
intervenţia DR-10 - Zone afectate de constrângeri naturale semnificative din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenţia DR-10”;
intervenția DR-11 - Zone afectate de constrângeri naturale specifice din PS 2023-2027, denumită în continuare „intervenția DR-11”.
Cerințe privind condiționalitatea socială aplicabile începând cu anul de cerere 2025
Normele privind condiţionalitatea socială prevăzute la art. 14 din Regulamentul (UE) 2021/2.115 și enumerate în anexa IV la acest regulament, vizează următoarele domenii:
Domeniul „Încadrare în muncă”, legislația națională aplicabilă fiind Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Domeniul „Sănătate și securitate”, legislația națională aplicabilă fiind:
Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă;
Hotărârea Guvernului nr. 1146/2006 privind stabilirea cerințelor minime de securitate și sănătate pentru utilizarea echipamentelor de muncă de către lucrători la locul de muncă.
Intră sub incidența condiționalității sociale doar neconformitățile pentru care Inspecția Muncii aplică sancțiuni contravenționale care reprezintă decizii executorii (necontestate sau în urma unor hotărâri definitive ale instanțelor de respingere a plângerilor contravenționale/contestațiilor formulate împotriva proceselor-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, încheiate/pronunțate pentru nerespectarea obligațiilor din domeniul relațiilor de muncă şi securitate şi sănătate în muncă).
APIA utilizează informațiile puse la dispoziție de Inspecția Muncii pentru a determina și aplica reduceri sau excluderi ale plăților relevante, care să fie eficiente, disuasive și proporționale, conform prevederilor art. 89 din Regulamentul (UE) 2021/2116.
Pentru calcularea efectivă, proporțională și cu efect de descurajare a reducerilor sau a excluderilor de la întregul cuantum al plăților, se ține seama de gravitatea, amploarea, persistența sau caracterul repetitiv și de caracterul deliberat al neconformității constatate:
Amploarea (extinderea) unei neconformități este determinată examinând, în special, dacă aceasta are un impact de anvergură.
Gravitatea unui caz de neconformitate depinde în special de importanţa consecinţelor acesteia, ţinând seama de obiectivele cerinţei sau ale standardului în cauză.
Persistenţa unui caz de neconformitate depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele neconformităţii, precum şi de posibilitatea de a pune capăt efectelor acesteia prin mijloace rezonabile.
Repetarea neconformităţii presupune nerespectarea aceleiaşi norme (neconformitate) constatată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani calendaristici consecutivi. Repetările ulterioare ale aceleiași/acelorași neconformități, fără un motiv justificat din partea beneficiarului, sunt considerate cazuri de neconformitate deliberată (intenție).
Pentru aprofundarea aspectelor legate de obligațiile beneficiarilor în calitate de angajatori, inclusiv a celor care se circumscriu condiţionalității sociale este necesară analizarea cu atenţie a legislaţiei în domeniul relațiilor de muncă și al sănătății și securității în muncă. Informații suplimentare privind obligațiile legale ale angajatorilor şi altor beneficiari de lucrări pot fi consultate accesând site-urile oficiale ale autorităților responsabile, respectiv MMFTSS şi IM: www.mmuncii.ro; www.inspectiamuncii.ro. Totodată, pentru eventuale neclarități, beneficiarii se pot adresa centrului local/judeţean la care aceştia au depus cererea de plată, precum şi specialiştilor de la inspectoratele teritoriale de muncă.
Informațiile complete referitoare la condiționalitatea socială în Campania 2025 se regăsesc în Ghidul Fermierului, publicat pe site-ul APIA: https://apia.org.ro/.../OMADR-NR.-78_2025-aprobare-GF....