Situație dezastruoasă pentru fermierii români, concurați puternic de grâul adus din Ucraina. La acest moment, depozitele sunt pline de grâu ucrainean cumpărat cu 40 de bani/kg, adică la jumătate de preț față de oferta românească.
Dacă la începutul recoltării, grâul ucrainean era achiziționat la un preț de 60 de bani/kg, pe măsura ce campania a avansat a scăzut și prețul, ceea ce înseamnă o presiune enormă asupra fermierului român sau mai simplu spus: faliment total.
“Dacă vrei să vinzi, prețul este 0,8 lei/kg, în cazul celor care așteaptă se negociază la un preț de 0,85-0,9 lei/kg. .. Din păcate, calitatea grâului din acest an este slabă, iar, acum, și prețurile sunt extraordinar de proaste. Intră grâu ucrainean în piață cu 40 de bani/kg, sunt depozitele pline și nimeni nu face nimic…Ce așteaptă? Să dăm faliment sau ce?”, a declarat pentru Ziarul Puterea fermierul Marin Anton, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, care lucrează câteva mii de hectare de teren agricol în județul Giurgiu.
Nemulțumirea fermierilor este cu atât mai mare, cu cât grâul ucrainean nu este produs după standardele UE, adică nu se respectă normele stricte impuse fermierilor români, iar, mai mult, pune în pericol sănătatea consumatorilor. Din punct de vedere economic, concurența ucraineană, înseamnă falimentul producătorilor noștri.
„Cu 0,4 lei/kg suntem în faliment total. Grâul ucrainean este de calitate proastă și intră în pâine. Eu sunt restricționat, nu bag tot felul de prostii, în timp ce ei bagă orice, este nesănătos. România are alt standard, UE are alt standard, cum vreți să-i spuneți….Întrebați pe cineva care face pâine de unde ia grâul și dacă e grâu panificabil? Mie îmi impune să fie panificabil dintr-un singur punct de vedere: să dea prețul jos, să plătească 75-80 de bani/kg”, a mai spus Marin Anton.
Oficial, importul de grâu din Ucraina este blocat până în septembrie și se pare că nu sunt șanse mari ca restricțiile să mai fie prelungite. Piață românească este dată, însă, peste cap.
„În mod normal, ar trebui pe fiecare camion să intre 24 de tone, ei vin cu 40 tone pe camion, duc 20 și ceva de tone în port, iar diferența o lasă pe undeva prin lumea noastră..Uitați-vă pe DN1 sau în zona Moldovei, unde circulă camioanele cu grâu ucrainean unul după altul..mă rog, grâne românești, moldovenești, ucraineano-americane”, a mai declarat Anton.