Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a demarat pe 3 martie 2025 sesiunea de primire a cererilor unice de plată pentru subvențiile APIA aferente anului de cerere 2025. Care sunt condițiile generale de eligibilitate pentru aceste ajutoare și-n ce situații nu se acordă subvenții?
CONDIŢII GENERALE DE ELIGIBILITATE
Pentru a beneficia de plăţile aferente intervenţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) - c) din H.G. nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare, fermierii trebuie să îndeplinească condițiile generale de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (1) din H.G. nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare dar și condițiile specifice aferente fiecărei intervenții, prevăzute în Ordinul MADR nr. 106/2024, respectiv condițiile specifice din Ordinul MADR nr. 125/2024, in cazul ajutoarelor naționale tranzitorii.
Totodată, conform articolului nr. 6 din H.G. nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare:
(4) Plăţile pe suprafaţă se acordă pentru suprafeţele agricole şi elementele neproductive eligibile existente în stratul de referinţă din Sistemul de identificare a parcelelor agricole, gestionat de APIA. Stratul de referinţă se stabileşte în fiecare an şi constituie baza pentru procesul de control încrucişat. [...]
(6) Documentele din care reiese că hectarele de teren agricol se află la dispoziţia fermierului şi/sau că acesta deţine efective de animale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi se prezintă la depunerea cererilor de plată, în funcţie de intervenţiile solicitate.
(7) Primăriile pe raza cărora se află terenurile agricole sunt obligate:
a) să informeze în prealabil fermierul cu privire la eliberarea adeverinţei;
b) să elibereze adeverinţe conform înscrisurilor din registrul agricol fără condiţionarea de plata impozitelor sau taxelor locale de către fermier;
c) să transmită adeverinţele către centrele judeţene sau locale ale APIA la solicitarea acestora.
(9) Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea datelor din documentele prevăzute la alin. (7) şi (8) aparţine fermierului şi/sau autorităţii/entităţii care a emis sau a atestat aceste documente, după caz.
(10) Nu se acordă plăţi directe niciunui solicitant în cazurile în care se constată că terenul sau efectivele de animale fac obiectul cererilor a doi sau mai mulţi solicitanţi. La constatarea acestei situaţii, în cursul controalelor administrative încrucişate, APIA, în termen de 30 de zile calendaristice de la constatarea situaţiei, va notifica solicitanţii care au depus cererile, care au obligaţia să clarifice situaţia constatată. Dacă situaţia constatată nu
se clarifică în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii notificării, suprafaţa de teren sau efectivele de animale cuprinse în cereri nu sunt eligibile la plată în anul curent de cerere, cu excepţia cazurilor în care situaţia constatată este clarificată de către o instanţă judecătorească.