Pe surse. Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) este pusă pe jar de prevederile unei ordonanțe care amenință cu desființarea centrelor locale APIA. Angajații APIA își tem locurile de muncă, e mare agitație în agenția care gestionează miliarde de euro din cele două fonduri europene destinate agriculturii. Angajații APIA ne-au transmis o scrisoare.
Fiind vorba de APIA, de care depind subvențiile fermierilor, crescătorilor de animale publicăm integral scrisoarea chiar dacă nu este semnată, asumată de angajații APIA care ne-au trimis-o, cel mai probabil, aceștia se tem de consecințe. Un alt argument al publicării scrisorii este anul în care ne aflăm, primul de implementare al Planului Național Strategic, a noii politici agricole, când o restructurare APIA ar putea periclita plățile fermierilor.
Din scrisoare înțelegem că ar urma să dispară cele 262 de centre locale APIA și să rămână doar cele 42 de centre județene și, firește, Aparatul Central APIA București.
"Cu bani și fără bani!
Cu fonduri europene și Fără Fonduri Europene!
Având în vedere măsurile propuse prin proiectul de OUG care circulă în spațiul public cu impact major pentru entitățile instituțional-administrative din teritoriu, dorim să precizăm că prin modificarea structurală propusă – respectiv desființarea birourilor care în cazul APIA funcționează ca centre locale s-ar periclita fundamental activitatea instituției de absorbție a fondurilor europene destinate agriculturii. După cum se știe, structura organizatorică a APIA este stabilită printr-o lege ordinară (Legea nr. 1/2004) care reglementează un domeniu de importanță majoră în acest moment (susținerea agriculturii) putând avea astfel conotație de lege organică și care nu ar putea fi modificată printr-o ordonanță de urgență conjuncturală, ca măsură de intervenție și reducere a deficitului bugetar. Dacă acest proiect de ordonanță de urgență ar intra în vigoare în forma pusă la dispoziție publicului s-ar perturba grav activitatea unei instituții care absoarbe fonduri europene destinate agriculturii începând cu anul 2007 conducând la blocaje greu de cuantificat.
Precizăm că suntem singura instituție publică care în mod susținut reușește să absoarbă fondurile europene specifice în procent de peste 98% în fiecare an de când se derulează aceste de fonduri destinate agriculturii. Structura organizatorică a APIA este acreditată în această formă, în centre județene care au în subordine mai multe centre locale cu statut de birouri în anii 2006 – 2007. Această acreditare externă, obținută printr-un proces anevoios de verificări și auditări externe desfășurate de o firmă internațională de audit de renume mondial nu poate fi reluat întrucât aceste reacreditări instituționale pot dura doi, trei ani.
În tot acest timp, sunt blocate plățile și fluxul de fonduri europene întrucât conform regulamentelor europene în vigoare fondurile europene destinate agriculturii nu se pot derula decât de organisme interne acreditate la nivel european. Modificând în mod esențial o structură organizatorică deja acreditată intern și european în această formă (42 de centre județene organizate în centre locale) încă de la înfințare presupune reluarea întregului proces de reacreditare cu consecințele menționate mai sus, blocarea plăților și a fluxului de fonduri europene destinate agriculturii până la obținerea acreditării în condițiile impuse de Uniunea Europeană.
Astfel, așa cum am arătat mai sus, o parte din măsurile fiscal – bugetare propuse/sau vehiculate pentru a soluționa problema deficitului bugetar vor avea un impact negativ asupra activității desfășurate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, instituţie publică responsabilă cu gestionarea unor forme de sprijin financiar destinate susţinerii agriculturii.
Abrogarea prevederilor art. 390 alin. 1 lit. h din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ va face imposibilă respectarea cadrului legislativ care reglementează controlul intern managerial al entităților publice. Concret, abrogarea textului legal antemenționat va constitui punctul de plecare în exercitarea aleatorie a prerogativelor de putere publică în teritoriu, câtă vreme nu va exista o funcție publică de conducere care să asigure respectarea și aplicarea standardelor de control intern managerial în general, a Standardului 10 – Supravegherea, în special.
La nivelul A.P.I.A., desființarea structurilor organizatorice care funcționează ca birouri, respectiv centrele locale organizate la nivelul celor 42 de centre județene, va avea drept consecință un parcurs descendent al absorbției fondurilor europene. Peste 80% din cele 800000 de cereri, cca. 650000 sunt administrate de Centrele Locale. Impactul se va extinde nu doar pe titular, ci și pe membrii familiilor acestora, multiplicarea fiind de cel puțin 2, 3 ori mai mult. Trebuie să ținem cont că aceștia sunt în mediul rural și aceste venituri obținute sunt uneori singura sursă de venit.
Funcționarea centrelor locale, organizate ca birouri, a asigurat în toți acești ani continuitatea finanțării agriculturii românești din fonduri europene, prin facilitarea accesului fermierilor care exploatează terenuri cu o suprafață de până la 50 ha la oportunitățile de finanțare.
În eventualitatea dispariției acestor birouri, în mod cert se va înregistra o scădere semnificativă a numărului de solicitanți, motivată de lipsa/insuficiența timpului, a bugetului și a mijloacelor de transport necesare deplasării la centrul județean în vederea depunerii cererilor de plată, a clarificărilor necesare pe timpul administrării acestora care pot impune prezența beneficiarilor la sediul centrului local de mai multe ori.
Mai mult decât atât, măsurile propuse vor aduce atingere întregii activități desfășurate la nivelul Agenției, întrucât, pentru a-şi îndeplini corect sarcinile, aceasta trebuie să dispună de o structură administrativă şi de un sistem de control intern conform criteriilor de acreditare stabilite în Anexa I din R(UE) nr. 907/2014 de completare a Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro."