Forumul APPR, organizație a fermierilor din România, a semnat„Apelului Comun organizaţiilor de fermieri din Europa Centrală şi de Est către Comisia Europeană,” alături de alte organizații de fermieri din Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia (Grupul Vișegrad) și Croația, anunță un comunicat al Forumului APPR transmis Agroinfo.
"Forumul Agricultorilor și Procesatorilor Profesioniști din România este un activ și constant partener de dialog civil al autorităților de la București și Bruxelles, militând, în numele membrilor săi, fermieri de cultură mare și unități care efectuează procesare primară, pentru soluții și măsuri de politici publice corecte și proporționale.
În acest sens, Forumul APPR este parte semnatară a „Apelului Comun organizaţiilor de fermieri din Europa Centrală şi de Est către Comisia Europeană,” alături de alte organizații de fermieri din Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia (Grupul Vișegrad) și Croația.
Documentul comun, ca și demersurile anterioare transmise către decidenții europeni, explică pe larg consecințele tranzitului necontrolat de produse agricole de proveniență ucraineană asupra producătorilor agricoli din statele semnatare.
Fermierii au inclus în Apel și soluții pentru relaxarea situației actuale:
- Tarifele și contingentele trebuie reînnoite cât mai repede posibil și nu pot fi ridicate decât o dată cu intrarea Ucrainei în U.E;
- Instaurarea unor mecanisme de control care să asigure că aceste mărfuri sunt transportate la destinație și nu sunt depozitate în Europa;
- Implementarea unor mecanism de control strict pentru exporturile ucrainene la frontiera Uniunii Europene, care să asigure că, camioanele ajung la destinație (urmărire prin GPS), iar încărcătura trenurilor rămâne sigilată până la destinația finală;
- Interdicție privind importul de mărfuri din Ucraina care conțin substanțe interzise de Uniunea Europeană, cum ar fi anumite tipuri de pesticide, antibiotice și alte substanțe.
Asociațiile de fermieri au atras atenția Uniunii Europene că deciziile care afectează agricultura și mijloacele de trai ale fermierilor trebuie luate cu mult mai multă precauție și respect în viitor.
Apelul comun al organizaţiilor de fermieri din Europa Centrală şi de Est către Comisia Europeană
Noi, reprezentanții camerelor și organizațiilor agricole ale Grupului Visegrad (Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia) cărora li se alătură organizațiile de reprezentanți ai fermierilor din Croația și România, am decis să redactăm și să semnăm acest apel comun la Comisia Europeană pe 25 aprilie 2023 privind situația alarmantă continuă cu importuri nelimitate fără taxe vamale de mărfuri agricole din Ucraina.
Situaţia este îngrozitoare. Ca urmare a unor eșecuri de facto a așa-numitelor căi de solidaritate, fermierii din țările noastre se confruntă în prezent cu o scădere rapidă a prețurilor și cu o lipsă a cererii de cereale și semințe oleaginoase din cauza excesului de ofertă față de cerere. Stocurile sunt la 150% din nivelul tipic pentru această perioadă a anului, următoarea recoltă începe în două luni și există o posibilitate reală ca să nu existe cui să vândă și să nu fie loc unde să depoziteze cerealele și semințele oleaginoase din recolta viitoare.
Situația este cauzată în principal de importul fără taxe vamale de produse agricole ucrainene în Uniunea Europeană, unde au fost importate grâu, porumb și soia, deși acestea erau, conform intenției, de către așa-numitele coridoare de solidaritate, destinate țărilor terțe sau cumpărătorilor tradiționali de produse ucrainene. Pentru a ajuta Ucraina să își exporte producția agricolă și să hrănească țările dependente de importuri, Comisia Europeană a introdus așa-numitele coridoare de solidaritate, dar acestea au fost folosite în mod abuziv de către traderi de pentru a se îmbogăți
ușor și rapid.
Piața îi dezamăgește pe fermieri. Europa Centrală și de Est este inundată de producția ucraineană. Prin urmare, aceștia vor căuta alternative de depozitare sau alte opțiuni de comercializare, cu prețul unor condiții comerciale mai proaste. Într-un termen atât de scurt, nu există nicio posibilitate reală de a crește capacitatea de stocare, cel puțin nu fără a compromite parametrii de calitate ai producției și, în principal, capacitatea sa de a rezista la mucegai și la dăunători. Vă rugăm să rețineți că această situație ar putea avea cel mai mare impact, în special asupra fermierilor mai mici, care nu dispun de capacitatea de depozitare a acestora și care, în țările noastre, depind adesea de veniturile obținute din producția de culturi de bază, cum ar fi cerealele și semințele oleaginoase.
Fermierii nu sunt cauza inflației în Europa. Prețul grâului este determinat de piețele mondiale, urmând o logică de echilibru între cerere și ofertă. Fermierii nu au provocat sau au exploatat în mod intenționat situația pieței anul trecut, deoarece nu pot influența prețul final al destinației finale a produsului lor și în acest moment nu pot influența nici situația pieței.
Coridoarele de solidaritate nu funcţionează.
Trebuie să insuflăm încredere în piața comună atât pentru agricultori, cât și pentru consumatori cât și pentru consumatori.
Ce trebuie făcut?
• Tarifele și contingentele trebuie reînnoite cât mai repede posibil și nu pot fi ridicate decât o singură dată. Ucraina va deveni membră a UE cu toate drepturile și regulile.
Prin urmare, atragem atenția asupra lipsei unor mecanisme de control care să asigure că aceste mărfuri sunt transportate la destinație și nu sunt depozitate în Europa, ceea ce nu numai că afectează evoluția prețurilor mărfurilor pe piața internă. dar și, potențial (deoarece acestea sunt adesea așa-numitele culturi tehnice care nu sunt destinate consumului uman) amenință siguranța consumatorilor.
Taxele, cum ar fi tarifele și cotele dintre Uniunea Europeană și țările terțe, există în principal din cauza condițiilor complet diferite pentru agricultori în interiorul și în afara pieței unice. Având în vedere că Uniunea Europeană pune un mare accent pe producția ecologică și pe durabilitatea pe termen
lung, costurile pentru fermierii europeni sunt adesea mai mari, în timp ce potențialul de producție
este mai mic din cauza diferitelor interdicții și restricții. Printre exemple se numără abordarea restrictivă a UE în ceea ce privește OMG-urile, produsele de protecție a plantelor sau stabilirea unei cantitate maximă de îngrășăminte azotate pe hectar. Fermierii ucraineni nu sunt încă supuși aceluiași set de reguli sau sprijin de la bugetul european. Odată ce Ucraina va deveni membră cu drepturi depline a UE, taxele vor putea fi eliminate.
Nici fermierii ucraineni nu beneficiază. O mare parte din grâul ucrainean și alte produse agricole au ajuns nu în țările cu o dependență mare de importurile de alimente, ci pe piața europeană, fără a respecta parametrii de calitate stricți și fără a fi cultivate cu același respect pentru mediu pe care Uniunea Europeană le cere agricultorilor să îl respecte. Având în vedere că produsele agricole sunt importate în Uniunea Europeană nu de către fermieri, ci de către comercianți, această preluare parțială a piețelor noastre nu este nici măcar în beneficiul fermierilor ucraineni (cei pe care culoarele de solidaritate ar fi trebuit să-i ajute), care primesc ei înșiși o fracțiune din prețul real.
Consumatorii sunt în pericol. Considerăm că este o problemă majoră faptul că, odată ce mărfurile trec granița în Ucraina, acestea se deplasează pe piața unică liberă a Uniunii Europene și este foarte dificil să se distingă destinația lor finală. Chiar și statisticile oficiale pot să nu reflecte realitatea, deoarece există speculații cu privire la reambalarea mărfurilor sau la amestecarea deliberată a grâului ucrainean și a altor cereale cu producția locală pentru a respecta parametrii de calitate și a reduce riscul de prinderea produselor alimentare nesănătoase în lanțul alimentar.
Fără un control adecvat, mecanisme de control, autoritățile publice, precum și cetățenii nu au cum să fie siguri că nu trebuie să respecte standardele europene stricte pentru produsele agricole și alimentare, care reduce competitivitatea fermierilor noștri.
Producția agricolă, din punctul de vedere al fermierilor (atât cea vegetală, cât și cea animală), trebuie planificată pe termen lung și nu este posibil să se oprească pur și simplu toată producția primară de la o zi la alta. Situația actuală poate fi un semnal pentru agricultori că nu există cerere pentru produsele lor și, ca urmare, vor începe să reducă producția, ceea ce nu se va reflecta imediat pe piață, dar va însemna cu siguranță un eșec
total al politicii agricole a UE mai târziu, cu impact atât asupra prețurilor, cât și asupra calității producției agricole.
Soluțiile unilaterale amenință însăși funcția pieței unice. Prin urmare, propunem un mecanism de control strict pentru exporturile ucrainene la frontiera Uniunii Europene, care să asigure că camioanele ajung la destinație (urmărire prin GPS), iar încărcătura trenurilor rămâne sigilată până la destinația finală în port.
Acest certificat va servi apoi ca o condiție de intrare pe piața unică europeană și va fi verificat la intrarea în spațiul Schengen. În același timp, propunem o interdicție privind importul de mărfuri din Ucraina care conțin substanțe interzise de Uniunea Europeană, cum ar fi anumite tipuri de pesticide, antibiotice și alte substanțe. Propunem, de asemenea, controale aleatorii mai stricte pentru mărfuri precum cerealele, semințele oleaginoase și produsele animaliere care intră pe piața Uniunii Europene, nu numai din țări terțe, ci și în cadrul pieței europene însăși. Transporturile constatate de către autoritățile competente ca fiind neconforme cu normele europene ar trebui să fie tratate prin achiziții de intervenție de către statele naționale. Printre exemplele de utilizări în aval pentru aceste loturi se numără instalațiile de biogaz sau producția de bioetanol.
Decizia care afectează agricultura și mijloacele de trai ale fermierilor trebuie luată cu multă mai multă precauție și respect în viitor.
Propunem următorul mecanism de control, pe care îl considerăm eficient. Livrările de produse agricole de bază din Ucraina către clienții săi tradiționali, utilizând UE doar în scopuri de tranzit, vor fi însoțite de un certificat care să indice destinația și utilizarea producției ucrainene.
Avem nevoie de o soluție europeană reală care să asigure că producția agricolă ucraineană ajunge la destinația finală și că agricultorii ucraineni sunt plătiți în mod echitabil, compensați în acest proces.
……………………………………….
Nicolae SITARU
President of APPR
……………………………………….
Nicolae VASILE
President - LAPAR
……………………………………….
Andrej GAJDOŠ
Vice President of Slovak Agriculture and Food
……………………………………….
Jan DOLEŽAL
President of the Agrarian Chamber of the Czech
Republic
……………………………………….
Mircea-Paul BĂLUȚĂ
President - UNCSV
……………………………………….
Robert NOWAK
Member of the National Council of the
Agricultural Chambers of Poland
……………………………………….
Tamás ÉDER
Vice President of the Hungarian Chamber of
Agriculture
……………………………………….
Mladen JAKOPOVIĆ
President of Croatian Chamber of Agriculture"
Despre Forumul Agricultorilor și Procesatorilor Profesioniști din România (APPR)
Forumul APPR este o asociație profesională formată din producători agricoli si reprezentanți ai lanțului profesional agricol din România, inființată în anul 2012. Forumul APPR face parte din Confederația Europeană a Producătorilor de porumb (CEPM), care reprezintă cele mai mari țări producătoare de porumb din Europa și furnizează asistență tehnică, economică și legislativă pentru membrii și organizațiile profesionale ale fermierilor din România.