Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a publicat Ghidul solicitantului ajutorului de stat pentru motorina utilizată în agricultură, pentru anul 2024. Atenție, termenul de depunere a cererilor de acord este 31 decembrie 2023.
BENEFICIARII AJUTORULUI
Beneficiarii ajutorului de stat pentru sectorul vegetal, zootehnic și/sau îmbunătățiri funciare sunt:
a) Producătorii agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile
familiale, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau persoane juridice, grupuri de producători recunoscute, inclusiv recunoscute preliminar, sau
organizaţii de producători recunoscute, după caz, care sunt înregistraţi în Registrul agricol, Registrul fermelor, Registrul plantaţiilor viticole, alte
evidenţe funciare, care exploatează terenuri agricole, individual sau în forme de asociere conform legislaţiei în vigoare, în scopul obţinerii producţiei agricole și/sau care sunt înregistraţi în Registrul naţional al exploataţiilor şi care deţin, cresc sau exploatează animale, individual sau în forme de asociere conform legislaţiei în vigoare, în scopul obţinerii producţiei agricole;
b) producătorii agricoli, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau persoanele juridice, grupurile de producători recunoscute sau organizaţiile de producători recunoscute, după caz, care sunt înregistraţi în Registrul naţional al exploataţiilor şi care deţin, cresc sau exploatează animale, individual sau în forme de asociere conform legislaţiei în vigoare, în scopul obţinerii producţiei agricole;
c) organizaţiile de îmbunătăţiri funciare şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare înscrise în Registrul naţional al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare, aşa cum sunt definite în Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) organismele/organizațiile de testare a soiurilor, de cercetare, respectiv universitățile, institutele și stațiunile de cercetare-dezvoltare din domeniul
agricol, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de finanțare, al căror scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală, testarea noilor soiuri pentru introducerea în cultură, precum și de a-și face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie.
!! Persoanele fizice pot fi acceptate ca potenţiali beneficiari ai prezentei scheme dacă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data primirii notificării privind acordul pentru finanţare, dar nu mai târziu de data depunerii primei cereri de acordare prin rambursare,se autorizează ca persoane fizice autorizate sau întreprinderi individuale, (NU si I.F.- intreprinderi familiale) conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare.
CONDIȚII DE ACORDARE A AJUTORULUI
Toți beneficiarii ajutorului de stat trebuie să fie înscrişi în Registrul unic de identificare (RUI) al A.P.I.A. (să dețină ID fermier) .
Pentru beneficiarii din SECTORUL VEGETAL
1. Să fie înscrişi în evidenţele Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (A.P.I.A.) și/sau în Registrul plantațiilor viticole (R.P.V.), după caz, cu suprafeţele de teren pe care le exploatează până la sfârşitul fiecărui an calendaristic aferent solicitării în cadrul schemelor de plăţi pe suprafaţă, conform datelor din cererea de plată pe suprafaţă depusă la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură în anul anterior sau în anul de cerere, după caz.
2. Să fie înscrişi în Registrul agricol cu suprafețele agricole aflate în exploatare, altele decât cele prevăzute la punctul 1, inclusiv pentru spațiile protejate (sere și solarii, spații de producție a ciupercilor).
3. Să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, suprafața percelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha, iar în cazul serelor, solarelor, viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuștilor fructiferi, suprafața parcelei agricole trebuie să fie de cel puțin 0,1 ha și /sau, după caz, să dețină un număr minim de animale. Pentru legume cultivate în sere și solarii, pentru care se acordă schema de sprijin cuplat, suprafața minimă a exploatației este de 0,3 ha, iar suprafața minimă a parcelei este de 0,03 ha. Prin excepție, pentru ciuperci se iau în considerare suprafețele din adeverințele emise de primării.
Pentru beneficiarii care depun cerere de plată cu declarație pe suprafață:
Suprafeţele de teren pentru care se solicită acordul pentru finanţare anual trebuie să se regăsească în cererea de plată depusă în conformitate cu prevederile Ordinul M.A.D.R nr. 83/2023 privind aprobarea formularului-tip al cererii de plată pentru anul 2023.
Pentru beneficiarii din SECTORUL ZOOTEHNIC
1. Să fie înregistraţi în Baza națională de date (BND) (fost Registrul Naţional al Exploataţiilor (RNE) al Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor sau să deţină document de înregistrare/autorizare sanitară veterinară pentru porci/păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz.
2. Să fie înscrişi în Registrul agricol cu efectivele de bovine/ovine/caprine/porcine/ păsări/familii de albine/viermi de mătase,după caz.
3.Să exploateze /să dețină/să crească animale/păsări/familii de albine/viermi de mătase în vederea obținerii producției agricole pentru care se solicită ajutorul de stat.
Pentru beneficiarii din SECTORUL ÎMBUNĂTĂȚIRI FUNCIARE
Să utilizeze instalaţii de irigat acţionate cu motoare termice.
Ajutorul de stat nu se acordă dacă beneficiarii:
- sunt considerați întreprinderi aflate în dificultate în sensul prevăzut la art 3 alin (2) din HG 1174/2014, la data intrării în schemă ( data depunerii cererii de acord pentru finanțare)
Cantitățile maxime și consumul specific anual
Cantitatea maximă anuală de motorină pentru care se acordă ajutor de stat sub formă de rambursare, este de 410.000.000 litri conform ANEXEI din H.G nr.1174/2014 cu modificările şi completările ulterioare.
Ajutorul de stat sub formă de rambursare se acordă în limita cantităţilor maxime anuale, defalcate pentru sectoarele vegetal, zootehnic şi îmbunătăţiri
funciare, conform ANEXEI din H.G nr.1174/2014 cu modificările şi completările ulterioare.
- În cazul în care cantităţile de motorină pentru care se solicită plăţi în cadrul schemei de ajutor de stat depăşesc cantităţile prevăzute în anexa la
H.G.nr.1174/2014, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul plăţilor se reduce proporţional pentru toate sectoarele prevăzute în anexă.
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură determină cantităţile de motorină pentru care se acordă ajutorul de stat sub formă de rambursare, precum și valoarea acestuia, în limita cantităţilor totale anuale aprobate prin acordul pentru finanţare prin rambursare și a bugetului anual aprobat cu această destinație în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale( art.9 din H.G nr.1174/2014 cu modificările şi completările ulterioare).
Sectorul vegetal:
Cantitatea maximă de motorină pentru care se acordă ajutorul de stat sub formă de rambursare în sectorul vegetal este de 367.000.000 litri.
Consumul specific anual pentru sectorul vegetal (Anexa la H.G.nr.1174/2014 cu modificările şi completările ulterioare ) este:
Sectorul zootehnic:
Cantitatea maximă de motorină pentru care se acordă ajutorul de stat sub formă de rambursare în sectorul zootehnic este de 40.000.000 litri.
Consumul specific anual pentru sectorul zootehnic (Anexa la H.G.nr.1174/2014 cu modificările şi completările ulterioare) este:
Păsări 39 litri/UVM
Porcine 6 litri/ UVM
Bovine 56 litri/ UVM
Ovine, caprine 6,75 litri/ UVM
Albine şi viermi de mătase 18 litri/familie/cutie
Sectorul îmbunătățiri funciare:
Cantitatea maximă de motorină pentru care se acordă ajutorul de stat sub formă de rambursare în sectorul îmbunătățiri funciare este de 3.000.000 litri.
Consumul specific anual pentru sectorul îmbunătățiri funciare (Anexa la H.G.nr. 1174/2014 cu modificările şi completările ulterioare ) este:
Instalaţii de irigat acţionate cu motoare termice 50 litri/1000 mc apă
DEPUNEREA CERERILOR
Cerere de acord pentru finanțare se depune în perioada 1-31 decembrie a anului calendaristic anterior, dar și în cursul anului calendaristic de cerere.
Cererea de acord pentru finanțare se poate depune și în cursul anului calendaristic pentru care se solicită ajutorul de stat prin rambursare . În cerere se menționează perioada/perioadele pentru care se solicită acordul pentru finanțare.
Cantitățile de motorină pentru care se emite acordul se determină pentru perioada următoare lunii în care se depune cererea de acord pentru finanțare, rămase până le sfârșitul anului.
Cantitatea de motorină determinată se calculează prin înmulțirea lunilor rămase până la finele anului începând cu luna următoare lunii de depunere a cererii de acord pentru finanțare cu consumul, rezultat în urma raportului dintre consumul normat și numărul total de luni ale anului.
Consumul normat se împarte la 12 (numărul de luni într-un an) , iar rezultatul se înmulțește cu numărul lunilor rămase până la sfârșitul anului,ulterioare lunii de depunere a cererii de depunere a acordului. Rezultatul obținut reprezintă cantitatea de motorină determinată.
Cererile de acord pentru finanțare pot fi depuse și prin poştă/curierat și /sau mijloace electronice. Documentele aferente cererii transmise prin mijloace electronice vor fi scanate de către fermier și transmise pe e-mail la CJ APIA, vor purta sintagma „conform cu originalul”și vor fi certificate prin semnatură de către beneficiar.
Cererile de plată se depun până la finele lunii următoare perioadei pentru care se solicită rambursarea.
Pentru obţinerea ajutorului de stat, beneficiarii completează o cerere de acord pentru finanţare pe care o depun la centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură sau al municipiului București:
- pe raza cărora sunt situate exploatațiile agricole pentru care se solicită ajutorul de stat,
sau
- unde au fost depuse cererile de plată pentru schemele de sprijin pe suprafață,
sau
- la care au fost depuse cereri pentru finanțare prin rambursare în cadrul schemei de ajutor de stat pentru motorină utilizată în agricultură prin Hotărârea Guvernului nr.763/2013 pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea unui ajutor de stat pentru motorină în agricultură, cu completările ulterioare.
Cererea de acord pentru finanţare şi cererile de plată pentru rambursare pot fi depuse de administrator/reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia, caz în care împuternicirea este emisă de către administratorul/reprezentantul legal şi este însoţită de copia actului de identitate al persoanei împuternicite.
Cererea de acord pentru finanțare se poate depune și în cursul anului calendaristic pentru care se solicită ajutorul de stat. În cerere se menționează
perioada/perioadele pentru care se solicită acord. Cantitățile de motorină pentru care se emite acordul se determină pentru perioada următoare lunii în care se depune cererea de acord pentru finanțare rămase până la sfârșitul anului. Cantitatea de motorină determinată se calculează prin înmulțirea
lunilor rămase până la sfârșitul anului începând cu luna urmatoare lunii de depunere a acordului pentru finanțare cu consumul rezultat în urma raportului dintre consumul normat și numărul total de luni ale anului. Respectiv, consumul normat se împarte la 12 (numărul de luni într-un an) , iar rezultatul se înmulțește cu numărul lunilor rămase până la sfârșitul anului,ulterioare lunii de depunere a cererii de depunere a acordului pentru finanțare. Rezultatul obținut reprezintă cantitatea de motorină maximă ce poate fi solicitată.
Cererile de acord pentru finanțare pot fi depuse și prin poştă/curierat si/sau mijloace electronice. Documentele aferente cererii transmise prin mijloace
electronice vor fi scanate de către fermier și transmise pe e-mail la CJ APIA, vor purta sintagma „conform cu originalul” și vor fi certificate prin semnătura de către beneficiar.
Documente care însoţesc cererea de acord pentru finanțare
a) copie de pe BI/CI și/sau pașaport pentru cetățeanul străin administrator/reprezentant legal/împuternicit;
b) certificatul de înregistrare (C.U.I)emis de O.N.R.C pentru SC,PFA/II/IF,Societate Agricolă,Cooperative Agricole, Organisme/organizații de cercetare,Formele asociative de administrare/de exploatare/de proprietate în comun a păşunilor şi fâneţelor precum composesorate, obşti
de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, obşti de cumpărare, cooperative, alte comunitãţi şi forme asociative cu diferite denumiri
c) angajamentul solicitantului, persoană fizică cu privire la autorizarea ca persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală conform O.U.G
nr.44/2008, cu modificările și completările ulterioare , conform Anexei 5 din OMADR 1727/2015 cu completările și modificarile ulterioare;
d) dovadă cont trezorerie
La care se adaugă dupa caz documentele specifice fiecarui sector:
Documente specifice sectoarelor de activitate:
pentru Sectorul Vegetal
a) Anexa 2 din OMADR nr.1727/2015 cu modificările și completările ulterioare - situația suprafețelor și a structurii estimative a culturilor conținând codurile de culturi actualizate anual conform cererii de plată (art 4, alin. (6) lit.e) din OMADR 1727/2015 cu modificarile si completarile ulterioare );
b) Adeverință de la Registrul Agricol, cu suprafețele agricole aflate în exploatare, inclusiv pentru spații protejate
c) Adeverință O.N.V.P.V pentru suprafețele plantate cu vie, după caz eliberată de responsabilii R.P.V din D.A.J sau înscrisuri care atestă înregistrarea suprafețelor viticole în R.P.V (extras R.P.V, etc);
d) Declarație privind suprafața exploatată Anexa 10 din actualul ghid
pentru Sectorul Zootehnic
a) Anexa 3 din O.M.A.D.R nr.1727/2014 cu modificările și completările ulterioare - situația privind calculul efectivului rulat/mediu estimate anual , în funcție de specie
b) Adeverința de la Registrul agricol ,cu efectivele de animale/păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;
c) Documentul care atestă înregistrarea/autorizarea sanitar-veterinară pentru porci/păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz.
pentru Sectorul îmbunătățiri funciare
a) Anexa 4 din OMADR nr.1727/2015 cu modificările și completările ulterioare - cantitățile de motorină estimate;
b) Contract irigații/furnizare apă ;
c) Dovadă că solicitantul nu figurează ca debitor la organizațiile de îmbunătățiri funciare și federațiile de organizații de îmbunătățiri funciare înscrise în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare,precum și la ANIF, furnizorul de apă și de electricitate, după caz.
Cererea de plată este însoţită de urmatoarele documente:
1. copie a facturilor de achiziţionare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitantului și/sau bonurilor fiscale de achiziție emise de vânzător, inclusiv bonurile fiscale de 100 euro, care să conțină obligatoriu CUI/CIF beneficiar;
2. situaţia centralizatoare a cantităţilor de motorină utilizate și a documentelor fiscale de achiziționare a motorinei cu acciza redusă aferentă perioadei
pentru care se solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare - (Anexa nr. 9 din OMADR nr. 1727/2015 cu completările și modificările ulterioare);
3. copie a documentelor de identitate și/sau a documentelor de înregistrare, în cazul în care au intervenit modificări față de cererea de acord pentru
finanțare;
4. dovadă cont trezorerie, în cazul în care acesta nu a fost prezentat la cererea de acord pentru finanţare;
La aceste documente se adauga aduga dupa caz urmatoarele:
- documentele specifice pentru sectorul vegetal:
- documente care dovedesc cantitatea de ciuperci produsă, după caz;
- adeverință de la Registrul agricol, cu suprafețele aflate în exploatare, în cazul în care au intervenit modificări față de cererea de acord pentru finanțare;
- adeverință de la DAJ/ONVPV pentru suprafețele plantate cu vie nobilă, în cazul în care au intervenit modificări față de cererea de acord pentru finanțare;
- documentele specifice pentru sectorul zootehnic:
1. situația privind calculul efectivului:
- rulat realizat pentru păsări și/sau porci aferent perioadei - Anexa 10 din OMADR nr. 1727/2015 cu completările și modificările ulterioare întocmită de
solicitant şi vizată de medicul împuternicit de liberă practică, după caz;
- mediu realizat pentru bovine, ovine/caprine după caz , aferent perioadei
- Anexa 10 din OMADR nr. 1727/2015 cu completările și modificările ulterioare întocmită de solicitant şi vizată de medicul împuternicit de liberă practică;
Nu este necesară prezentarea Anexei nr.10 din OMADR nr. 1727/2015 pentru fermierii care nu au solicitat și nu au depus cereri de plată pentru plata motorinei pentru sectorul zootehnic și nici pentru apicultori/crescatori de viermi de mătase.
2. copie de pe cererea depusă de către apicultori la consiliul local în vederea asigurării acestora de vetre de stupină temporare sau permanente, inclusiv carnetul de stupină din care rezultă că s- a efectuat deplasarea în pastoral, locația ( trebuie să fie aceeași cu cea din cererea depusă la consiliul local) pentru care a fost utilizată motorina solicitată în vederea decontării prin cererea de plată;
- documentele specifice pentru sectorul îmbunătățiri funciare
1. situaţia centralizatoare a cantităţilor de apă pentru irigaţii, întocmită conform modelului prevăzut în Anexa 11 din OMADR nr.1727/2015 cu completările și modificările ulterioare;
2. copie a facturilor/bonurilor fiscale de cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitantului;
3. copie a facturilor de apă din care să reiasă volumul de apă consumat de către solicitant/procesul verbal de confirmare a volumului de apă livrat pentru irigații întocmit de către orice furnizor de apă de irigații.
4. situaţia suprafeţelor irigate, pe structuri de culturi, aferentă perioadei pentru care se solicită ajutorul de stat.
Documentele depuse în copie de către solicitant, vor purta sintagma”CONFORM CU ORIGINALUL” vor fi semnate și stampilate de către reprezentantul A.P.I.A împuternicit cu preluarea solicitării conform Art.4(7) din OMADR nr.1727/2015 cu modificările si completările ulterioare.
Documentele aferente cererii transmise prin mijloace electronice vor fi scanate de către fermier și transmise pe e-mail la CJ APIA sau încărcate pe un server extern pus la dispoziție de APIA, vor purta sintagma „conform cu originalul”si vor fi certificate prin semnatură de către solicitant.