L-am auzit pe un lider al fermierilor ajunşi recent în Bucureşti pentru proteste că ”vor să fie respectaţi”. Ştiu unde bătea omul. Bătea în direcţia hypermarketurilor, obligate de Parlament să aibă pe rafturi anumite mărfuri agroalimentare româneşti în procent de 51 la sută, dar mai transmitea un ”mesaj clar” şi funcţionarilor care nu au reuşit să plătească subvenţiile la termenele aşteptate de fermieri.
E firesc ca agricultorii români să-şi dorească să fie respectaţi. E de ajuns însă să pretinzi respect numai de la funcţionarii APIA şi de la managerii marilor magazine? Sigur, unii îţi plătesc subvenţia, alţii îţi cumpără marfa în cantităţi mari. Protestând în Bucureşti, speri să-i determini pe unii să grăbească plata subvenţiilor, pe alţii să voteze mai repede legea care să le dea cu tifla marilor retaileri.
O fi adus protestul respectul cerut? APIA a început deja plăţile pentru sectorul zootehnic. Legea 321, deşi votată în plen, mai are nişte etape de parcurs. Curios lucru, am citit că taman liderul care solicita respect ar fi fost căutat de reprezentanţii unui hypermarket ca să-i cumpere producţia. Punct ochit, punct lovit. Cum rămâne însă cu miile de protestatari care şi-au părăsit, fie şi numai pentru o zi, gospodăriile şi fermele, să vină la Bucureşti, să strige prin pieţele publice, sperând că vor scoate şi ei capul din nevoi? Sunt şi ei respectaţi? Vor bate managerii marilor magazine la poarta lor să le cumpere marfa? Vom vedea peste un an, doi cine va beneficia cu adevărat de aplicarea legii!
Revenind la respectul cerut de agricultori din partea instituţiilor şi a comercianţilor, semnalez că respectul trebuie căutat în altă parte şi anume, la consumator. ”Lanţul scurt” nu duce la hypermarket, ci la clientul final, care se hrăneşte cu roadele muncii tale. El trebuie să te respecte cel mai mult, dar pentru asta protestul e absolut inutil. Clientului nu-i poţi impune să te respecte cu strigăte în piaţa publică sau cu legi categorice. Respectul lui se obţine cu hrană sănătoasă, dar şi cu un raport calitate-preţ convenabil. Când lucrezi în fermă, gândeşte-te la acest client anonim. De respectul lui ai nevoie. Am remarcat cu entuziasm că există deja o masă de fermieri orientaţi către consumatorul final. Pomicultori cu linie proprie de fabricare a sucurilor, vândute la poarta fermei, prin internet sau la târguri. Oieri care şi-au atestat produsele şi vând prin pieţele marilor oraşe. Apicultori care au investit în linii de procesare şi îmbuteliere, dar şi în designul borcanului cu miere, unele etichete fiind mici capodopere în materie de design... agroalimentar. Am scris cu interes despre aceşti fermieri atunci când i-am descoperit. Ei au ştiut de la cine trebuie să obţină respect. Despre ei n-ai să auzi niciodată că au bruscat un jurnalist (aşa cum a făcut-o, cu altă ocazie, unul dintre reprezentanţii de frunte ai crescătorilor de bovine din România) şi n-ai să-i auzi niciodată transmiţând în spaţiul public mesaje apocaliptice. Îţi vorbesc civilizat despre meseria lor. Adevăraţi profesionişti. Pe ei n-ai să-i vezi niciodată încolonaţi în spatele unor lideri care, după protest, îşi reglează afacerile personale prin birourile instituţiilor, fiindcă respectul, se pare, nu ajunge chiar la toţi membrii organizaţiei. Se opreşte, undeva, la vârful piramidei...
Dumitru BĂDIŢA