Nu am putut să nu râd la aflarea veștilor că din 2017 fermierii români vor putea să vândă porci americanilor.
Și asta datorită lobby-ului făcut de premierul de bine, Dacian Cioloș, împreună cu ministrul piețelor emergente, Achim Irimescu. Poate și în Argentina vom vinde ceva soia și câteva mii de vaci de carne. Că tot avem SCZ de cinci stele.
Din știre am aflat că și Japonia stă cu brațele deschise să prindă ceva fleici mioritice. Ba și „mâncăii de usturoi”, cum îi numeau japonezii pe coreeni, ar avea ceva chemare pentru jumările românești. Dar porcul nostru nu și nu. Are rău de avion și nici nu vrea să se audă că a zburat porcul. Și oricum nu vrea mușchii lui de porc să hrănească cow-boyii. Cică, i-ar fi mai bine aici, pe grătarele românilor, la ceas de sărbători. Chiar și în restul anului. Dar, din păcate, nu prea face față concurenței europene.
Totuși, să zicem că sunt eu un veșnic cârcotelnic, nu pot să nu mă întreb cum naiba vom exporta noi în SUA când nu suntem capabili să vindem aici?! Fără transport, fără taxe vamale, fără alte cheltuieli babane.
Nici măcar ucrainienilor, că aici nu avem embargou, nu putem să vindem cine știe ce. Și ei nu au subvenții europene. Iar noi, cu tot cu bunăstare și alte subvenții (mai pe față, mai prin dos) nu putem vinde nici albanezilor.
Cred că ceva nu e în regulă la socoteli. Mă tot întreb, domnule ministru, cum dracului porcul nostru e tot mai slab, cu toate aceste măsuri de revigorare?! Mă tot întreb, cum naiba, când kg de slănină sare de 10 lei la galantar, de ce o asociație a crescătorilor de porc nu își face abator și distribuție de carne la jumătate de preț?! Pentru că un preț de 5 lei/kg ar fi sustenabil. Iar lumea ar cumpăra porc românesc și la preț egal cu cel din import.
Cum să exportăm porcul în țara lui Trump, care are deviza „Buy american!”?
Sunt convins că un brand cu tricolor, așa cum au mulți fermieri din România, nu ar vinde mai bine decât orice supermarket. Văd în piețe coadă la magazinele care vând porc românesc, pui românesc și mai știu eu ce alte produse naționale. Ba fără E-uri, ba fără hormoni, ba cu fițe de Teleorman. Tot felul de fleici fericite care abia așteaptă să sfârâie pe grătare sau să se înghesuie în cârnați, tobe și caltaboși.
E o efervescență în toate magazinele, deși românii se tot vaietă că nu le ajung banii. Bugetele pentru cumpărat carne cresc an de an, conform statisticilor. E deajuns să privim evoluția marilor lanțuri de magazine. Iar noi ne gândim cum să exportăm porcul în țara lui Trump, care are deviza „Buy american!”.
Crec că în ceea ce privește porcul e destul loc în piața noastră, cu condiția ca producătorii să înțeleagă că doar împreună vor reuși. Prin asociere și integrare. Altfel România a mai vândut carne americanilor doar pe vremea Împușcatului de Crăciun. Sper că nimeni nu vrea să îl deposedeze de această ispravă!
Acest text este un pamflet si trebuie tratat ca atare!