FUNDAŢIA REVISTEI FERMA a lansat la IndAgra 2013 o campanie de strângere de semnături pentru petiţia care susţine elaborarea unei legi a pajiştilor în favoarea dezvoltării zootehniei din România.
PETIŢIE
Către,
CAMERA DEPUTAŢILOR Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice
În atenţia domnului preşedinte NINI SĂPUNARU
Subscrisa FUNDAŢIA REVISTEI FERMA, reprezentată de Dănuţ Radiş în calitate de preşedinte, în temeiul Ordonanţei nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, vă aduce la cunoştinţă următoarele:
Din cele 4,8 milioane de hectare de păşuni şi fâneţe ale României, cea mai mare parte (circa 75%) aparţine statului român, suprafeţele fiind administrate de primăriile oraşelor şi ale comunelor, care, în mod normal, ar trebui să le concesioneze crescătorilor de bovine, de ovine şi de caprine. De aici încep cele mai multe dintre problemele crescătorilor de animale din România. Dintre toate ţările Uniunii Europene, România are o situaţie aparte. În toate ţările vest-europene, crescătorii de animale deţin pajiştile în proprietate sau cu un contract de concesionare/arendă pe termen foarte lung, cel mai adesea pentru 49 şi până la 99 de ani. Crescătorii români de animale au aşteptat şi ei un act normativ care să le permită concesionarea/închirierea păşunilor pe o durată mare de timp, aşa cum se practică în vestul Europei. Legea 214 le-a creat un cadru legislativ ca să poată contracta păşunile pe minim 10 ani, variantă care le-ar fi permis să investească în lucrări de reamenajare şi ameliorare a suprafeţelor de păşunat, dar şi în construcţia de adăposturi. Însă minunea nu a ţinut mult, legea 214 fiind abrogată şi înlocuită cu Ordonanţa de Urgenţă nr. 34/2013, care prevede concesionarea/închirierea păşunilor pe o perioadă de maxim 5 ani. Considerăm că aceasta este cea mai gravă eroare din OUG 34/2013, bazându-ne afirmaţiile pe rezultate ştiinţifice şi pe realitatea concretă din teren. Este evident că, în aceste condiţii, dezvoltarea sectorului zootehnic - susţinută la nivel declarativ de toate instituţiile statului cu atribuţii şi putere decizională în domeniul agricol - devine greu de implementat în practică. Spre exemplu, în acest an, majoritatea contractelor de concesiune au fost încheiate pe un an de zile şi, ca urmare, nici vorbă de investiţii în pajişti. Mai mult, crescătorii de ovine, de pildă, spun că nici 20 la sută dintre ei nu încasează subvenţia pe păşune, din cauză că sunt încă foarte multe consilii locale care, invocând anumite prevederi legislative în vigoare, depun la APIA cereri de plată pentru subvenţia pe suprafeţele de pajişti, fără să desfăşoare activităţi agricole proprii şi fără să se ţină cont de faptul că aceste fonduri europene, conform reglementărilor comunitare, au ca beneficiari direcţi crescătorii de animale - utilizatorii de drept ai pajiştilor. Mai multe Consilii locale ale primăriilor, în special din zona de vest a României, au concesionat/închiriat în acest an păşunile pe o perioadă de 3-5 ani, dar au perceput o taxă pe hectar exagerată, de 100-130 euro/ha, iar în unele cazuri aceasta a depăşit chiar nivelul subvenţiei, situaţie ce a condus la renunţarea de a mai creşte animale erbivore sau la neefectuarea lucrărilor de întreţinere şi ameliorare a păşunilor.
Din situaţia de fapt expusă anterior rezultă că este necesar să dispuneţi următoarele măsuri:
• pajiştile să fie concesionate/închiriate numai crescătorilor de animale (utilizatorii de drept ai pajiştii) pe o perioadă cât mai lungă, de minimum 10 ani;
• să se evalueze încărcătura optimă de animale pe păşune, în funcţie de potenţialul anual de producere a masei verzi: nu mai mică de 0,5 UVM/ha, dar cu o excepţie pentru zona montană, unde se poate asigura o încărcătură minimă de 0,3 UVM/ha;
• fermierul să primească subvenţia pe suprafaţa de pajişte contractată, pentru a efectua lucrări de parcelare şi de întreţinere a pajiştilor;
• menţinerea categoriei de folosinţă - pajiştea;
• definirea activităţii agricole proprii, ca şi condiţie principală de eligibilitate pentru depunerea cererilor de plată a subvenţiei/SAPS de către beneficiari;
• taxa de concesionare/închiriere să se plafoneze la maxim 30% din valoarea anuală a subvenţiei.
Precizăm că aceste măsuri sunt parte din propunerile elaborate de organizaţiile reprezentative ale crescătorilor de animale din România împreună cu specialişti de marcă ai zootehniei româneşti. Majoritatea acestor propuneri s-au regăsit în Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă elaborat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, însă nu şi în forma finală a Ordonanţei 34/2013.
Comisia de specialitate din Senatul României a reintrodus o parte dintre aceste propuneri (concesionarea pe minim 10 ani, păstrarea destinaţiei pajiştilor), proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 fiind înaintat Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor. Fundaţia Revistei Ferma susţine proiectul de lege adoptat de Senatul României, cu modificările adoptate. Vă solicităm ca, în termenul legal, să ne comunicaţi modul de soluţionare a petiţiei şi măsurile dispuse.
Anexat prezentei petiţii, ca parte integrantă, depunem tabelul nominal cu persoanele semnatare şi suţinătoare ale petiţiei.
FUNDAŢIA REVISTEI FERMA
Preşedinte, RADIŞ DĂNUŢ
Membru, PĂDEANU IOAN
Intra si tu pe http://www.fundatiaferma.ro/petitie/vrs/IDpet/6/name/petitie si semneaza petitia daca esti de acord cu propunerile noastre!