Patronatul Român din industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase - Rompan - organizează, în perioada 19 - 23 octombrie 2011, prima ediţie a Salonului Naţional al Pâinii, eveniment realizat în cadrul expoziţiei Indagra - Alimenta 2011, din incinta Centrului Expoziţional Romexpo.
Spectacolul realizat de către unii din cei mai buni brutari din Rompan a debutat astăzi prin construirea unui mare cuptor de cărămidă. Show-ul va continuat cu prepararea aluatului sub privirea spectatorilor şi va culmina prin coacerea celei mai mari pâini.
Pâine pentru toţi vizitatorii
"Cea mai mare pâine din România va fi produsă tradiţional, sâmbătă, la Complexul Expoziţional Romexpo, în cadrul Târgului Internaţional pentru Industria Alimentară Alimenta 2011. Aceasta va fi realizată din aproximativ 50 kilograme de făină, însă deocamdată nu putem să apreciem cantitatea produsului final", a declarat preşedintele ROMPAN, Aurel Popescu, citat de Agerpres.
Pâinea va fi realizată cu prilejul Zilei Mondiale a Pâinii şi va fi împărţită vizitatorilor, la fel ca şi toată pâinea realizată în zilele de 19, 20, 21 şi 22 octombrie 2011.
Mâine, 20 octombrie a.c., are loc şi simpozionul anual al Asociaţiei Specialiştilor din Morărit şi Panificaţie din România, 'Aditivi alimentari. Necesitate şi siguranţă", care se va desfăşura la Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice (ASAS).
Consumul de pâine e în scădere
Potrivit estimărilor patronatelor din industria de morărit şi panificaţie, producţia totală de pâine în România este cifrată la 2,16 milioane de tone anual, peste două treimi din această cantitate fiind neînregistrată.
Datele oficiale ale Institutului Naţional de Statistică (INS) arată un consum lunar de pâine de numai 45.000 - 50.000 tone faţă de 180.000 tone cât sunt estimările patronatelor din domeniu, conform producţiei.Potrivit Rompan, consumul de pâine îşi menţine trendul descendent din ultimii zece ani, în timp ce valoarea pieţei a crescut de la an la an, în prezent fiind evaluată la peste un miliard de euro. În ultimii zece ani, consumul de pâine s-a redus cu zece kilograme pe cap de locuitor, ajungând la 108 kg -110 kg pe an, România aflându-se pe locul al treilea în topul celor mai mari consumatori din Europa după Albania şi Bulgaria, în condiţiile în care media europeană este de 78 - 80 kg/locuitor/an.
În ultimii ani a avut loc o reorientare a consumatorilor spre specialităţile de pâine, care sunt relativ mai scumpe, ca urmare a procesului. Pâinea albă rămâne, însă, în topul preferinţelor consumatorilor, peste 70% dintre orăşeni consumă acest sortiment, dar şi pâinea neagră, integrală sau cu adaosuri de cereale câştigă teren.
Piaţa internă totală (produse de morărit şi panificaţie) se ridică la aproximativ două miliarde de euro, din care pâinea reprezintă peste jumătate, principalii producători fiind Vel Pitar, Titan, Dobrogea Grup, Pambac.