Consumul de biocombustibili în Uniunea Europeană va scădea până în 2031, pe măsură ce transportul rutier va utiliza mai puţin combustibilul fosil iar importurile de ulei de palmier vor scădea vertiginos ca urmare a reglementărilor mai stricte în materie de mediu, anunță Comisia Europeană. În raportul privind perspectivele agricole 2021-2031, Comisia a estimat că utilizarea de biodiesel în UE va scădea cu 24%, ajungând la 14,3 miliarde de litri în 2031, după un vârf de 18,9 miliarde de litri în 2023.
Utilizarea bioetanolului va fi mai puțin afectată, deoarece acesta are și aplicații care nu sunt legate de combustibil. Cu toate acestea, consumul de bioetanol se va reduce cu 10%, ajungând la 6,4 miliarde de litri în 2031, după un maxim de 7,1 miliarde de litri în 2023. Volumul de biodiesel consumat va fi afectat în principal de utilizarea mai redusă a uleiului de palmier, în timp ce uleiului de rapiță va reprezenta aproximativ jumătate din materia primă folosită pentru producerea de biodiesel, potrivit raportului.
Scad importurile de ulei de palmier
Conform directivei UE privind energia regenerabilă, utilizarea uleiului de palmier pentru biocombustibil trebuie eliminată treptat până în 2030, deoarece producerea uleiul de palmier a fost clasificată de UE ca având drept rezultat despăduriri excesive.
În acest context se preconizează că importurile UE de ulei de palmier vor scădea la 4,0 milioane de tone până în 2031, de la 6,5 milioane de tone în 2021, cea mai mare parte a scăderii fiind atribuită reducerii cererii de biodiesel, a precizat Comisia. Cu toate acestea, UE va rămâne un importator net de biocombustibili, dar importurile de biodiesel vor fi probabil limitate de taxele compensatorii aplicate importurilor din Argentina și Indonezia.
În ceea ce privește producția de etanol, Comisia se așteaptă ca porumbul să rămână principala materie primă, cu o pondere de aproximativ 44%, în timp ce utilizarea grâului va scădea, iar folosirea altor produse agricole (cereale și sfecla de zahăr) ar urma să rămână relativ stabile.