Aproape 2,8 milioane de tone de biocombustibili au fost încorporate în amestecurile de motorină comercializate în Germania, în 2020, cel mai înalt nivel de la introducerea cotelor în 2007. Informațiile au fost furnizate de Union zur Förderung von Oel- und Proteinpflanzen (UFOP) e.V. (Uniunea pentru promovarea plantelor oleaginoase și proteice) şi provin din statisticile publicate de Oficiul federal pentru afaceri economice și controlul exporturilor (BAFA), Germania.
Aceste date statistice vin să confirme așteptările privind atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES). Pentru aceasta, cota de utilizare a biocombustibililor în amestecul de motorină a fost ridicată de la 4 la 6% în 2020. Disponibilitatea uleiului vegetal hidrogenat (HVO) a jucat un rol important în atingerea acestor obiective.
Bio-combustibilul - uleiul vegetal hidrogenat (HVO) imită chimic combustibilii fosili diesel şi poate atinge, în condiții optime, o reducere de până la 90% a emisiilor de dioxid de carbon. HVO reprezintă o soluţie eco-eficientă datorită reducerii semnificative a amprentei de carbon şi a scăderii substanţelor poluante.
Standardul pentru motorină DIN EN 590 limitează rata de încorporare a esterilor metilici ai acizilor grași (biocombustibili pe bază de metanol) la maximum 7% din volumul combustibilului. Conform aceluiaşi standard, HVO poate fi introdus în amestec până la 26%. UFOP a estimat volumul de biodiesel necesar pentru îndeplinirea cerințelor de cotă la aproximativ 2,38 milioane de tone și cea a HVO la aproximativ 0,42 milioane de tone. Asociația UFOP a subliniat că cerințele privind cotele au fost ușor de îndeplint. Aceste norme, precum şi alte cerinţe suplimentare vor fi aplicate şi în 2021. În acest context, UFOP a solicitat ridicarea cotei GES până la 6,5% în anul curent.
În anul calendaristic 2020, Germania a importat și a exportat mai mult biodiesel decât oricând. Cu exporturi de aproximativ 2,33 milioane de tone și un surplus de export de aproximativ 0,9 milioane de tone, Germania se află în topul producătorilor de biodiesel din Uniunea Europeană. În acelaşi timp, importurile germane de biodiesel au totalizat aproximativ 1,45 milioane de tone. Olanda a fost din nou cea mai importantă țară destinatară și totodată exportatoare. Volume mai mari de biodiesel au venit pe piața germană și din Belgia, Malaezia, Polonia şi Franţa.
Importurile de biodiesel din Olanda au scăzut cu aproximativ 2%, până la 700.000 de tone şi cele din Malaezia au scăzut cu aproximativ 9%, până la 139.000 de tone. Germania a livrat către Olanda o cantitate record de 955.000 de tone biodiesel în 2020, în creștere de 12% față de anul 2019. Livrările germane către Belgia au reprezentat 15% din totalul exporturilor în 2020, adică cca. 356.000 de tone.
Începând cu 2022, sunt posibile și sunt urgent necesare creșteri mai ambițioase ale normelor pentru dezvoltarea viitoare a obiectivului de reducere a gazelor cu efect de seră aşa cum au fost avizate de Asociația germană de bioenergie (Bundesverband Bioenergie - BBE) într-un proiect de lege al guvernului federal.
În acest context, UFOP a subliniat necesitatea acțiunilor legislative pentru a opri utilizarea uleiului de palmier în producția de biocombustibili și a creditelor pentru plafonul emisiilor de gaze cu efect de seră. Acestă măsură ar crește potențialul utilizării materilor prime europene în loc să promoveze exporturile de biodiesel pe bază de ulei de rapiță.