Unii biocombustibili ar putea fi o soluţie viabilă pentru industria aeronautică până la sfârşitul acestui deceniu, în cazul în care guvernele vor semnala necesitatea dezvoltării acestui sector, se arată într-un raport Bloomberg New Energy Finance, furnizor de date şi ştiri financiare cu sediul la Londra.
Costul biocarburanţilor pe bază de uleiuri vegetale non-alimentare ar putea ajunge la un nivel apropiat combustibililor convenţionali până în 2018, cu condiţia ca producţia să devină din ce în ce mai eficientă.
În schimb, biocombustibilii pe bază de uleiuri vegetale comestibile, cum ar fi cele din soia, palmier sau seminţe de rapiţă, nu pot deveni pe deplin cometitivi, în timp ce un al treilea tip de biocarburanţi, obţinuţi din materie lemnoasă, este puţin probabil să fie luat în calcul de companiile aeriene, din raţiuni economice.
Un alt proces ce urmăreşte obţinerea de biomasă celulozică, prin tehnologia de conversie pirolitică, care ar putea fi certificat în următorii doi ani, pare mai promiţător pentru industria aeronautică în ceea ce priveşte adoptarea unui biocombustibil competitiv din punct de vedere al costurilor de producţie.
Până în anul 2018, susţin analiştii, biocombustibilii obţinuţi prin hidro-tratarea uleiurilor vegetale non-alimentare, cum ar fi cele derivate din jatropha şi camelina, sau chiar piroliza de materii prime celulozice, ar putea deveni competitivi din punct de vedere economic, în condiţiile în care combustibilii fosili ar urma să includă şi taxa pentru emisiile de carbon.
Companiile aeriene au manifestat în ultima vreme interes faţă de biocarburanţi, ca o modalitate de reducere a emisiilor de carbon şi îmbunătăţirea prerogativelor lor de mediu. Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni şi-a propus ca până în 2020 circa 6 procente din combustibilul utilizat în industria aviatică, sau 8 miliarde de litri, să fie asigurate de biokerosen.
Uniunea Europeană a extins anul acesta sistemul de comercializare a cotelor de emisie pentru industria aeronautică, forţând transportatorii care folosesc spaţiul aerian al UE să achiziţioneze cote pentru a compensa emisiile de dioxid de carbon.
Raportul Bloomberg New Energy Finance spune că preţul combustibililor pentru aviaţie utilizând ca materie primă uleiuri vegetale ar putea ajunge la 1,2 dolari litrul în cazul în care s-ar trece la producţia pe scară largă. Cea mai bună soluţie pare fi însă biocarburantul extras din arborele de jatropha, a cărui preţ se estimează că va ajunge până în 2018 la 0,86 dolari, în condiţiile în care în prezent un litru de kerosen costă în jur de 0,85 dolari.