Grecia și Bulgaria intenționează să construiască un coridor feroviar de transport de marfă "Sea2Sea" pentru a conecta nordul Greciei și porturile din Bulgaria cu granița României. Acest proiect va realiza conectarea porturilor dunărene cu portul grec Salonic şi ar putea avea un impact semnificativ asupra vânzărilor de cereale sârbești, românești și bulgare, dar şi din Ucraina, modificând astfel fluxurile comerciale din Marea Neagră pe termen mediu (3-5 ani).
Globalizarea, dar mai ales frământările internaţionale din ultimi ani fac ca flexibilitatea și reziliența să fie extrem de importante pentru economia mondială. Lanțurile de aprovizionare tradiționale s-au schimbat sub presiunea COVID-19 și a acțiunilor militare din 2022 din Ucraina. Ca urmare s-au dezvoltat rute alternative atât în sectorul energetic, cât și în cel agricol și în alte sectoare ale economiei mondiale.
Proiectul "Sea2Sea" vizează dezvoltarea unui coridor feroviar care să lege porturile grecești Salonic, Kavala și Alexandroupoli de porturile bulgare de la Marea Neagră, Varna și Burgas, precum și de portul Ruse, situat pe Dunăre și la granița bulgaro-română. Coridorul va permite transportul feroviar de mărfuri în valoare de 650 de milioane de euro pe an.
Proiectul, despre care se discută de câteva luni de zile, face acum pași siguri spre implementare. Contractele de construcție vor fi semnate în 2023, iar proiectul urmează să fie finalizat până în 2027-2028. Grecia și Bulgaria intenționează să înființeze o companie comună pentru a gestiona proiectul. În același timp, ambele părți vor încerca să îl includă în programul financiar Connecting Europe Facility (CEF II).
Grecia investește aproximativ patru miliarde de euro în proiecte feroviare pe teritoriul său. Investițiile se vor concentra pe legătura feroviară dintre Salonic și Toxotis, care trece prin portul Kavala, și pe linia Alexandroupolis-Ormenio, care se extinde până la granița greco-bulgară.
Potrivit cercetării ERGOSE, valoarea geostrategică și logistică a megaproiectului "Sea2Sea" este dată de posibilitatea atragerii unui procent semnificativ de mărfuri containerizate, care tranzitează în mod tradițional prin Bosfor.