Provocările fermierilor români sunt în principal legate de preţurile la cereale şi de preţurile la achiziţii/inputuri, ambele având impact direct asupra profitabilităţii fermei, relevă studiul de piaţă „Nevoi şi atitudini ale fermierilor”, realizat de compania de cercetare de piaţă MRI Research & Consulting, în cadrul proiectului AgroManager, finanţat din fonduri europene.
Preţul cerealelor – principala provocare a agricultorilor români
Potrivit lui Dan Zloteanu, specialist al firmei de cercetare de piaţă, la capitolul provocări şi sarcini pentru fermieri pe primele două locuri se află evoluţia preţurilor la cereale (menţionată de 53,4% dintre respondenţi) şi evoluţia/negocierea preţurilor la achiziţii (menţionat de 44,4% dintre participanţii la studiu).
Alte provocări cu care se confruntă fermierii români sunt legate de alegerea tehnologiei aplicate (38,3%), asigurarea fluxurilor financiare/urmărirea plăţilor şi a încasărilor (36,1%), verificarea/sănătatea culturilor (25,6%), gestionarea operaţională a activităţii agricole (24,8%), extinderea suprafeţelor lucrate, respectiv identificarea de noi terenuri agricole (17,3%), birocraţia (6%) şi altele (7,6%).
85% dintre fermierii români îşi planifică plăţile
În ceea ce priveşte planificarea activităţilor în ferme, cercetarea a arătat că 85% dintre fermierii români au un sistem de planificare a plăţilor. Potrivit studiului, planificarea încă are loc în majoritatea cazurilor pe hârtie, deşi în mare parte fermele intervievate deţin şi calculatoare.
Criteriile de decizie în alegerea culturilor spre care se îndreaptă majoritatea absolută a respondenţilor (96%) sunt cele tehnice, precum rotaţia culturilor, nevoile de irigare etc.), aproape jumătate dintre aceştia ţinând cont şi de criteriile economice cum ar fi preţul de vânzare şi/sau costul de înfiinţare.
Doar 11% dintre fermieri beneficiază de asistenţă specializată
Un alt fapt indicat de studiu este acela că, în prezent, doar 11% din respondenţi beneficiază de servicii de asistenţă din partea unui specialist, în 8% din cazuri fiind vorba despre un consultant extern independent. Cel mai des, serviciile sunt prestate prin vizită la fermă (82%), dar şi la telefon (65%).
Potrivit cercetării, majoritatea respondenţilor doresc asistenţă din partea unui specialist extern - 77% au menţionat că ar avea nevoie de consultanţă. Domeniile în care ar dori să fie consiliaţi sunt în principal cel al tehnologiilor agricole - în special fermele mici (sub 500 de hectare), asistenţa economico-fianciară - în special fermele medii (între 500 şi 999 de hectare) şi accesarea fondurilor şi subvenţiilor, dar şi investiţiile - în special fermele mari.
Studiul de piaţă „Nevoi şi atitudini ale fermierilor - AgroManager 2011'” a început în februarie 2011 şi va fi finalizat pe 30 iulie 2012. Valoarea proiectului se ridică la 1,7 milioane de euro, din care 5% reprezintă cofinanţare din partea firmei AgroAdvice - beneficiarul proiectului, iar restul provine din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013, Axa prioritară 3 "Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor", Domeniul major de intervenţie 3.1 "Promovarea culturii antreprenoriale".
Studiul a fost realizat pe baza unor interviuri calitative şi cantitative, pe un eşantion format din 151 de respondenţi, din care 133 de ferme vegetale şi 18 ferme zootehnice, acoperind partea de sud şi sud-vest a ţării.
AgroAdvice, iniţiatorul proiectului AgroManager, este prima companie privată specializată în servicii de consultanţă agricolă tehnică din România.
sursa: Agerpres