România ar putea deveni exportator net de produse agroalimentare numai dacă va reuşi să-i determine pe agricultori să se asocieze şi dacă va pune la punct un sistem de consultanţă care să le explice producătorilor ce produse sunt căutate pe piaţă, a declarat secretarul de stat în Ministerul Agriculturii, Achim Irimescu.
„Una dintre condiţii ar fi asocierea producătorilor, pentru că ei nu au forţa să iasă pe piaţa supermarketurilor din România şi cu atât mai puţin pe piaţa externă. Dacă ei nu sunt în stare să se asocieze şi să asigure o ritmicitate la o cantitate şi o calitate corectă, niciodată nu vom reuşi să acoperim cel puţin segmentul de pe piaţa românească, ca să nu mai vorbim de piaţa externă. Pe partea de consultanţă nu am reuşit să punem la punct un sistem care să meargă la micul, dar şi la producătorul mediu şi să le explice că anul acesta se caută soia sau sorg şi să-i convingă că pe respectivul produs vor avea o producţie bună, mai ales dacă li se oferă şi cele mai bune inputuri. În opinia mea, atâta timp cât producătorii nu se vor asocia nu vor reprezenta o forţa şi un partener de dialog serios pentru supermarketuri şi nu vor avea un cuvânt de spus", a spus Irimescu.
Secretarul de stat a precizat că, în primul rând, România trebuie să îşi asigure autosuficienţa măcar la produsele agroalimentare de bază, deocamdată fiind doar o "piaţă mare de desfacere".
Potrivit datelor Ministerului Agriculturii, în primele nouă luni din 2012, România a exportat produse agroalimentare în valoare totală de 2,882 miliarde de euro, în creştere cu 287,1 milioane euro faţă de perioada corespunzătoare din 2011. Principalele produse exportate au fost porumbul, ţigările şi grâul, acestea reprezentând o pondere cumulată de 40,6% din totalul încasărilor. Sursa: Agerpres