România a importat lapte, smântână şi iaurt de peste 32 de milioane de euro, în primele trei luni din 2011, în creştere cu aproape 35% faţă de perioada similară din 2010, când a atins valoarea de 23,8 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), privind comerţul cu produse agroalimentare.
Cantitatea de lapte, smântână, lapte bătut, iaurt, chefir şi zer, cu sau fără adaos de zahăr, importată de pe pieţele intra şi extra comunitare a totalizat, în primele trei luni ale anului, circa 56.174 tone, un plus de 22 de procente faţă de aceeaşi perioadă din 2010.
Dacă ar fi să ne raportăm la exporturile din acesta an, acestea au crescut de la 4.090 de tone în primele trei luni din 2010, la 4.391 tone în aceeaşi perioadă din acest an, încasările depăşind 4,2 milioane euro. În trimestrul I din 2010, exporturile de astfel de produse au adus un plus de 3,2 milioane de euro.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), cantitatea de lapte de vacă colectată de unităţile procesatoare a scăzut, în primele cinci luni ale anului, cu 8,9 procente, până la 349.185 tone, comparativ cu perioada similară din 2010, când s-au obţinut 383.503 tone.
De altfel, producţia la lapte de consum a crescut cu 997 tone (+1,0%), până la 97.808 tone, în primele cinci luni ale anului, iar cantitatea de smântână de consum produsă în perioada menţionată a rămas aproximativ egală cu cea obţinută în perioada similară din 2010, respectiv 19.649 tone.
Compania Tetra Pak estimează, pentru România, o scădere a consumului de produse lactate lichide cu 5,3% în 2011, comparativ cu anul trecut, de la 811 milioane de litri în 2010, la 768 milioane de litri în 2011.
Scăderea se va produce în principal din cauza scăderii consumului de lapte cu 6,4%, de la 737 de milioane de litri în 2010, la 690 de milioane de litri în 2011, se arată într-un comunicat al companiei.
Tetra Pak consideră că România se confruntă cu acest declin în consumul laptelui pe fondul pierderii obişnuinţei de a bea zilnic lapte, la care se adaugă criza laptelui ca materie primă (de calitate europeană) şi creşterea TVA-ului, care au condus la măriri de preţ cu repercusiuni directe asupra consumului.