VOR SĂ CURME CHINUL ANIMALELOR! Un raport al Comisiei de Agricultură și Dezvoltare Rurală din Parlamentul European cere Comisiei Europene interzicerea exportului de animale vii în țările terțe pentru curmarea chinului animalelor pe timpul transportului. Documentul propune pedepse aspre până la anchetarea penală a vinovaților și cere imperativ punerea în aplicare a Regulamentului nr. 1/2005 al Consiliului privind protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara UE.
Rapoartele și anchetele care arată cum sunt chinuite animalele transportate, de exemplu în țările arabe, înghesuite pe vapoare, suferind de sete și foame, ucise cu cruzime sau abandonate pe plaje pustii, condamnate să moară în chinuri, au determinat Comisia de Agricultură din Parlamentul European să propună pedepse aspre pentru cei vinovați și interzicerea exportului de animale vii dacă acesta nu respectă regulile de bunăstare pe timpul transportului. România exportă anual ovine vii în țările arabe. Nu o dată, organizația Animals International a arătat realitatea înfiorătoare din spatele acestor exporturi de animale vii.
Transportate mii de kilometri precum niște saci cu făină. Înfometate, însetate, obosite și călcate în picioare — călătoria este istovitoare. Forțate să îndure zile și nopți interminabile în camioane și vapoare, mii de kilometri pe șosele îngrozitoare și mări agitate. Multe nu supraviețuiesc călătoriei, dezvăluie activiștii de la Animals International, legat de un export de ovine din România în Iordania,
Raportul Comisiei de Agricultură insistă ca statele membre UE, printre care și România, să renunțe la exportul de animale vii și să exporte carcasă, carne și produse din carne. Să fie înființate abatoare și puncte de sacrificare în ferme, astfel încât să fie evitată chinuirea animalelor.
În fiecare an, milioane de animale sunt transportate în statele membre și în țări terțe pe distanțe lungi pentru a fi sacrificate. Transportul este stresant pentru animale, deoarece le expune la o serie de provocări timp de mai multe ore, care pot include reduceri de spațiu, schimbări de temperatură, limitări ale alimentelor și a apei și mișcarea vehiculelor. Pericolele în timpul transportului includ o serie de aspecte cum ar fi calitatea conducerii, prezența unui echipament inadecvat și schimbări neașteptate în condițiile rutiere sau meteorologice și, prin urmare, este posibil ca animalele care au fost certificate pentru transport să se îmbolnăvească sau să fie rănite în timpul transportului, se arată în documentul oficial, trimis de Parlamentul European pentru AGROINFO.
Raportorul Jørn Dohrmann, membru în Comisia de Agricultură, avertizează asupra numărului mare de rapoarte privind utilizarea vehiculelor necorespunzătoare pentru transportul animalelor vii, atât pe uscat, cât și pe mare. În special, în ceea ce privește comerțul cu țările terțe, suferința animalelor este cauzată de călătoriile foarte lungi, inclusiv opriri lungi la frontieră pentru verificarea documentelor, vehiculelor și animalelor. Condițiile proaste în timpul transportului maritim reprezintă o cauză majoră a îngrijorării.
Statele membre ar trebui să fie mai riguroase în ceea ce privește procedurile de certificare și aprobare a navelor și să îmbunătățească controalele privind starea de sănătate a animalelor înainte de încărcare. Comisia Europeană ar trebui să furnizeze o listă a porturilor cu instalații adecvate de inspecție a animalelor.
În plus, este nevoie de planuri de urgență pentru toate călătoriile, pentru ca transportatorul să răspundă în mod eficient la urgențe și să reducă impactul unei întârzieri sau al unui accident asupra animalelor, se arată în raport.
PEDEPSE ASPRE!
Aplicarea mai puternică și mai armonizată, cu sancțiuni eficiente și cu efect de descurajare, este esențială pentru îmbunătățirea bunăstării animalelor în timpul transportului. Din păcate, în ceea ce privește sistemul de sancțiuni, Comisia a ignorat rezoluția Parlamentului din 12 decembrie 2012. De asemenea, Comisia a ignorat apelul de verificare a regulamentului privind incompatibilitățile cu cerințele legale din fiecare stat membru.
Pentru ca punerea în aplicare a regulamentului să se îmbunătățească, încălcările repetate ar trebui să conducă la urmărirea penală, inclusiv confiscarea vehiculelor și recalificarea obligatorie a persoanelor responsabile de bunăstarea și transportul animalelor.
Se reamintește că regulamentul conferă statelor membre competențe puternice de executare, inclusiv competența de a solicita transportatorilor să instituie sisteme de prevenire a reapariției încălcărilor și să suspende sau să retragă autorizația unui transportator.
În cazul în care animalele aflate într-o stare bună de sănătate ajung într-o stare de proastă calitate, compania exportatoare trebuie imediat penalizată.
Legislația privind bunăstarea animalelor ar trebui să se bazeze pe știință și pe cea mai recentă tehnologie. Cu regret, Comisia, în pofida recomandărilor clare din partea EFSA și a solicitării Parlamentului în rezoluția adoptată în 2012, nu a actualizat normele privind transportul animalelor. Comisia ar trebui să actualizeze aceste norme cât mai curând posibil, în special în ceea ce privește o ventilație și răcire, suficiente în toate vehiculele, sisteme de băutură adecvate, precum și un spațiu minim specific.
Utilizarea capacității de încărcare ca criteriu de selecție este un factor major în asigurarea bunăstării animalelor în timpul transportului, deoarece riscurile de bunăstare în timpul transportului sunt mai mari pentru animalele rănite sau bolnave. Este esențial ca toate animalele să fie verificate înainte de încărcare pentru a determina dacă pot fi transportate, iar animalele necorespunzătoare să fie îngrijite la locul de origine.
Auditurile efectuate de Comisie în perioada 2007-2017 în mai multe state membre aproape întotdeauna se referă la nerespectarea normelor privind starea de sănătate, avertizează documentul.
FERMIERII TREBUIE INSTRUIȚI! PLĂȚILE DIRECTE PENTRU BUNĂSTAREA ANIMALELOR, FĂRĂ EFECT!
Comisia ar trebui să elaboreze o definiție completă de lucru privind ceea ce constituie starea de sănătate și să ofere cursuri de formare fermă agricultorilor, șoferilor și medicilor veterinari pentru a reduce nivelurile ridicate de încălcări, cu privire la sănătate animalelor, în statele membre.
Politica Agricolă Comună (PAC) face legătura între plățile agricole și nivelurile minime de bunăstare a animalelor, în timp ce politica de dezvoltare rurală încurajează agricultorii să urmărească standarde mai înalte; și anume articolul 33 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2021 prevede "màsurile de protecție a animalelor" pentru màsurile de dezvoltare ruralà care asigurà un nivel ridicat de protecție a animalelor care depàșește standardele obligatorii aplicabile. Cu toate acestea, Curtea de Conturi, în raportul său special din 2018, subliniază că această măsură nu a fost utilizată suficient de mult în diferitele state membre. De fapt, zece state membre nu au utilizat deloc acest lucru.
Viitoarea reformă a PAC ar trebui să mențină și să consolideze legătura dintre plățile PAC și condițiile îmbunătățite de bunăstare a animalelor, care respectă pe deplin sau depășesc standardele stabilite în Regulamentul 1/2005.
Considerentul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1/2005 prevede că "din motive de bunăstare a animalelor, transportul animalelor pe călătorii lungi ... ar trebui să fie limitat pe cât posibil".
ABATOARE ȘI PUNCTE DE SACRIFICARE ÎN FERME
Ca o abordare generală, timpul de transport al animalelor ar trebui să fie redus cât mai mult posibil, în special timpi lungi și foarte lungi de călătorie. Acest lucru poate fi realizat cel mai bine prin strategii alternative, cum ar fi facilitățile locale de sacrificare viabile din punct de vedere economic, înlocuind transportul animalelor de reproducere prin utilizarea de material seminal sau embrioni, transportul carcaselor și al produselor din carne, precum și inițiative legislative în statele membre pentru facilitarea sacrificării în exploatație .
Ar trebui să se țină seama de faptul că transportul cărnii și al altor produse de origine animală este mai ușor din punct de vedere tehnic și mai rațional din punct de vedere moral decât transportul de animale vii, cu unicul scop de a fi sacrificate. În acest sens, Comisia ar trebui să sprijine, acolo unde este necesar, construirea unor instalații de sacrificare viabile din punct de vedere economic în statele membre, pentru sacrificarea animalelor cât mai aproape de locul lor de creștere. Ar trebui dezvoltată o strategie care să treacă de la transportul viu la comerțul cu carne și carcase, având în vedere impactul transportului animalelor vii asupra mediului, al bunăstării animalelor și al siguranței alimentare.
Având în vedere că standardele practicate de țările terțe nu sunt la fel de ridicate ca cele din cadrul UE, Comisia ar trebui să consolideze cerințele existente față de partenerii comerciali ai Uniunii, în special în ceea ce privește comerțul cu animale. Există, de asemenea, necesitatea unei cooperări și comunicări sporite între autoritățile competente din toate statele membre și cele din țările terțe pentru a reduce problemele de bunăstare a animalelor legate de administrarea deficitară.
Rapoartele privind perioadele de așteptare extrem de lungi și dureroase pentru animale la frontiere sunt îngrozitoare. Pentru a îmbunătăți această situație, se sugerează ca statele membre care au frontiere cu țări terțe să deschidă drumuri exprese dedicate la vamă pentru transportul animalelor pentru a reduce perioadele de așteptare. În plus, statele membre și Comisia ar trebui să acorde o atenție deosebită încălcărilor privind bunăstarea animalelor în timpul călătoriilor maritime către țări terțe.
Ar trebui să existe o respectare consecventă și deplină a hotărârii Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza C-424/13. Curtea a hotărât că, pentru transportul animalelor care implică o călătorie lungă care începe pe teritoriul UE și apoi continuă în afara acestuia, transportatorul, pentru a fi autorizat să plece, trebuie să prezinte un jurnal de călătorie adevărat și exact în scopul verificării respectării Regulamentului (CE) nr. 1/2005.
Raportorul consideră că, cu excepția cazului în care standardele de transport ale animalelor din țările terțe sunt aliniate la cele ale UE, trebuie interzis exportul animalelor vii în țări terțe.
Perioadele de călătorie ar trebui reduse pe cât posibil, în special timpii lungi și foarte lungi de călătorie; acest lucru poate fi realizat cel mai bine printr-o serie de strategii alternative, cum ar fi facilitățile locale de sacrificare viabile din punct de vedere economic, înlocuirea transportului animalelor de reproducere prin utilizarea de material seminal sau embrioni, precum și transportul carcaselor și al cărnii.
Comisia ar trebui să elaboreze o definiție completă de lucru privind ceea ce constituie starea de sănătate și să ofere cursuri de formare fermierilor, șoferilor și medicilor veterinari pentru a reduce nivelurile ridicate de încălcări ale capacității de sănătate.
Viitoarea reformă a PAC ar trebui să mențină și să consolideze legătura dintre plățile PAC și condițiile îmbunătățite de bunăstare a animalelor, care respectă pe deplin sau depășesc standardele stabilite în Regulamentul 1/2005.
Cu excepția cazurilor în care standardele de transport ale animalelor din țările terțe sunt aliniate la cele ale UE, trebuie interzis transportul animalelor vii către țări terțe, propune documentul.