SCRISOARE DESCHISĂ MINISTRULUI AGRICULTURII! Interzicerea exporturilor de cereale este o lovitură puternică pentru fermierii români. Prețul grâului la poarta fermei a căzut în cap, iar fermierii riscă să nu aibă unde să-și vândă stocurile de porumb. Asociația Producătorilor de Porumb din România (APPR) ne-a transmis o scrisoare deschisă pentru ministrul agriculturii, Adrian Oros.
Domnului Ministru Adrian OROS
Domnului secretar de stat Emil Florian DUMITRU
Stimate domnule ministru, Stimați domni secretari de stat, Permiteți-ne să ne adresăm dvs. pentru a vă face cunoscută poziția APPR legată de măsura de interzicere a exporturilor de cereale și alte produse agroalimentare, luată prin ordonanță militară. Considerăm că această măsură nu a fost suficient fundamentată și discutată cu actorii de pe filieră și va avea drept consecințe, pe de o parte, scăderea accentuată a prețurilor la poarta fermei într-un an deosebit de greu pentru producători, și, pe de alta parte, va produce perturbări importante în fluxurile internaționale de aprovizionare, afectând pe termen lung credibilitatea României de furnizor intra- si extracomunitar de produse agricole, rol pe care începuse să și-l consolideze. Argumentele noastre sunt formulate în cele ce urmează.
Prețurile la cereale au scăzut deja cu circa 10-15% de la anunțarea măsurii săptămâna precedentă, înregistrându-se o tendință accentuată de depreciere pentru următoarea perioadă. La grâu, pentru care consumul anual total este de cca 4.2-4.5 mil. tone, analiza ar trebui să plece de la cantitățile disponibile la acest moment pentru consum intern și de la producția estimată a se obține din următoarea recoltă.
Dacă se consideră că este necesară intervenția în sensul acoperirii consumului intern, guvernul ar putea avea în vedere măsuri de achiziționare a cantităților determinate ca necesare. In acest caz, ar trebui să ofere prețuri adecvate, echivalente cu cele pe care fermierii le-ar obține în cazul în care producția ar fi exportată, mai exact echivalente cu prețul de pe piața internațională ajustat până la poarta fermei sau a vânzătorului; cumpărătorul trebuie să-și asume implicit costurile de tranport, depozitare, manipulare și compensarea, dacă este cazul, a penalităților suportate de agenții economici de pe filieră din cauza nerespectării contractelor în derulare.
In vederea achiziționării acestor cantități, statul ar putea organiza licitații, la care pot participa producătorii agricoli membri APPR (și, evident, orice alte structuri și societăți interesate). În cazul porumbului, fermierii din România depind în mare măsură de piețele de export, deoarece nu există capacitate internă de procesare, iar consumul intern a fost redus în ultimii ani și pe fondul micșorarii efectivelor de animale (in sectorul de cresterea porcului au fost sacrificate peste 600 000 animale din cauza epidemiei de pestă porcină africană).
Din producția de cca 16 mil tone a anului de piață 2019/2020, se consumă intern aproximativ 7 milioane tone, iar din anul precedent există deja stocuri de de cca 2 mil tone, prin urmare disponibilul pentru export este substanțial. In mod tradițional, România exportă anual 5-7 mi tone porumb boabe, din care 50% în UE si 50% către țările din Orientul Mijlociu și Africa, cu care relațiile comerciale au fost construite în decenii.
Orice măsură nejustificată si disproporționată va afecta grav credibilitatea României, care, având un excedent considerabil de producție, recurge la măsuri de natură să afecteze aprovizionarea cu porumb a unor parteneri comerciali care trec, și ei, prin perioada de criză sanitară și economică de o severitate fără precedent. Aceștia vor recurge la importuri din alte regiuni ale lumii, dar își vor pierde încrederea în partenerii comerciali din România.
Nu în ultimul rând, România ocupă o poziție de top în UE la producția de semințe, care este o activitate deosebit de importantă pentru agricultura națională, deoarece asigură o valoare adăugată mare pe hectar (în funcţie de cultură, fermierii multiplicatori pot obține venituri de cca. 3 ori mai mari în cazul loturilor semincere faţă de cultura comercială).
În consecință, și comerţul României cu semințe a înregistrat un trend ascendent în ultimul deceniu. La porumb și floarea-soarelui, cea mai mare parte a piețelor de destinație sunt extracomunitare, de aceea interzicerea exporturilor de semințe va crea un excedent care va depăși mult nevoile fermierilor din România și va împiedica realizarea unor venituri importante pe filieră, inclusiv încasarea de către România a veniturilor din taxele aferente.
Apreciem eforturile pe care le-ați făcut pentru a permite fermierilor afectați de seceta pedologică extremă din acest an să irige și sperăm să putem beneficia de apa care a început să curgă pe canale, deși suntem încă extrem de afectați de carantina din zona orașului Țăndărei și din alte zone, pentru care v-am solicitat măsuri care să permită fermierilor să efectueze muncile agricole.
Apreciem și acțiunile pe care ați început să le intreprindeți legate de constatarea daunelor provocate de secetă și așteptăm cu îndreptățită nerăbdare să avem un program funcțional de despăgubire a fermierilor.
Totuși, vă rugăm să aveți in vedere consultarea urgentă a tuturor actorilor de pe filiera cerealelor și oleaginoaselor pentru elaborarea unor măsuri de redresare a neajunsurilor provocate de măsura de interzicere a exporturilor acestor produse, astfel încât să se evite situații care pot avea avea costuri foarte mari pe termen mediu și lung pentru producătorii agricoli din România.
Cu considerație, Nicolae SITARU Președinte APPR