Prin votul său din 26 octombrie 2011 privind bugetul UE pentru anul viitor, deputații europeni au încercat să revină la sumele propuse de Comisia Europeană, dar pe care Consiliul miniştrilor de Finanţe din UE le-a redus în iulie 2011, arătând că Parlamentul European vrea un buget pentru 2012 axat pe creștere, locuri de muncă și inovare în Uniunea Europeană, precum și sprijinirea dezvoltării și democrației în țările din vecinătatea UE. Comisia Europeană, Parlamentul European şi miniştrii de Finanţe din UE trebuie să cadă de acord, în luna noiembrie a acestui an, asupra bugetului Uniunii Europene pe 2012.
Parlamentul a fost de acord şi cu 250 mil. euro în plus la fondurile de urgență pentru producătorii de fructe și legume, bani destinați prevenirii unor crize precum cea cauzată de E-coli și compensării fermierilor pentru consecințele financiare ale crizelor viitoare. De asemenea, deputații europeni au susținut cu tărie schema de distribuire gratuită de alimente către persoanele sărace din UE, pentru care Consiliul blochează o nouă bază legală, motivând necesitatea unor reduceri bugetare.
În aprilie 2011, Comisia Europeană a propus, pentru 2012, un buget de 147,4 mld. euro în angajamente (sume pe care UE se angajează să le plătească, nu neapărat doar pe parcursul unui an) şi 132,7 mld. euro în plăți (ceea ce plătește UE într-un an), cu o creștere de 3,7% în angajamente, respectiv de 4,9% în plăţi, față de 2011. Bugetul propus de Comisie reprezintă 1,12% din Venitul Naţional Brut al UE.
60 mld. euro pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi mediu
Potrivit propunerii Comisiei Europene, agricultura, dezvoltarea rurală, pescuitul şi mediul, grupate sub capitolul Resurse Naturale, ar urma să primească în 2012 aproape 41% din bugetul total al UE în angajamente de plată, respectiv 60,2 mld. euro, în plus cu 2,6% faţă de anul trecut. Cea mai mare parte din aceşti bani ar urma să meargă către plăţi directe şi cheltuieli de piaţă – cca. 30% din bugetul UE, şi anume 44,2 mld. euro (+3% faţă de 2011), în timp ce dezvoltarea rurală, mediul şi pescuitul ar urma să primească 15,9 mld. euro în angajamente de plată (+1,5% faţă de 2011), reprezentând 10,8% din bugetul total al UE.
În plăţi efective efectuate în 2012, bugetul pentru plăţi directe şi cheltuieli de piaţă propus de Comisia Europeană se ridică la 44,1 mld. euro (+3,1% faţă de 2011), iar pentru dezvoltare rurală, mediu şi pescuit, CE a propus 13,8 mld. euro.
Cea mai mare parte din bugetul UE pe 2012 în angajamente de plată este destinată măsurilor de creştere economică durabilă, cărora Comisia Europeană a propus să le fie alocate 46,1% din totalul banilor europeni.
Dispute între Parlamentul European şi miniştrii europeni de Finanţe
În iunie 2011, deputaţii europeni au susținut creșterea de 4,9% față de 2011, cerând Statelor Membre să explice public și să identifice clar prioritățile publice ale UE sau proiectele pe care le vor amâna sau anula, iar Comisia de Buget a PE a recomandat Consiliului să nu reducă nivelul plăţilor propus de Comisia Europeană.
Cu toate acestea, pe 25 iulie 2011, Consiliul miniştrilor de Finanţe din statele UE a optat pentru o înghețare a bugetului, permițând o creștere a plăţilor de doar 2,02% față de 2011, inflația fiind estimată la 2%. Comparativ cu sumele propuse de Comisia Europeană, varianta Consiliului reduce nivelul plăţilor efectuate din bugetul UE în 2012 cu 3,65 mld. euro, iar pe cel al angajamentelor, cu 1,59 mld. euro.
Europarlamentarii au propus o rezervă de 250 mil. euro pentru crizele din sectorul legume-fructe şi susţin şi livrarea gratuită de alimente pentru persoanele defavorizate din UE
Negocierile dintre Parlament și Consiliu au început pe 11 iulie 2011, iar Comisia pentru buget a Parlamentul European a aprobat la începutul lunii octombrie 2011 o rezoluție privind propunerea de buget. Deputaţii europeni din Comisia de Buget a PE au respins o parte din reducerile propuse de Consiliu, revenind la propunerea inițială a Comisiei Europene şi au mai cerut chiar, la propunerea Comisiei de Agricultură din PE, 250 milioane euro în plus pentru producătorii de legume şi fructe, pentru evitarea crizelor precum cea provocată de E-coli. Eurodeputaţii susţin, de asemenea, schema de ajutor pentru persoanele defavorizate din UE, care este, în prezent, blocată şi asupra căreia guvernele Statelor Membre nu au reuşit, deocamdată, să se pună de acord.
Rezoluția privind bugetul adoptată în 26 octombrie 2011 de deputaţii europeni cu 431 voturi în favoare, 120 voturi împotrivă și 124 abțineri aduce o creștere a plăților efectuate din bugetul UE în 2012 cu 5,2% mai mare comparativ cu bugetul din 2011, rezultând un buget de 133,1 mld. euro.
După votul Parlamentului European, în luna noiembrie începe o perioadă de 21 de zile de "conciliere", reuniunile pe tema bugetului UE fiind stabilite pe 8 și 18 noiembrie 2011. Negocierile tripartite privind bugetul european pentru 2012 (așa-numitele "trialoguri" între Parlamentul European, Consiliul miniştrilor de Finanţe din Statele Membre și Comisia Europeană) sunt prevăzute pe 3, 10, și 14 noiembrie 2011. Dacă Parlamentul și Consiliul ajung la un acord, bugetul final ar putea fi aprobat în plenul Parlamentului în decembrie 2011.