În cazul în care apreciază că cererea AFIR de executare a scrisorii de garanţie bancară este nelegală, beneficiarii PNDR 2007-2013 care au primit avansuri din finanţare, în calitate de ordonatori ai scrisorilor respective, se pot adresa instanţei de judecată pentru a obţine suspendarea temporară a plăţii acestora, pe calea unei proceduri speciale, numită ordonanţă preşedinţială.
În scopul demarării cât mai rapide a proiectelor, unii beneficiari ai Măsurii 121 - Modernizarea exploataţiilor agricole - au uzat de posibilitatea de a primi un avans (50% din ajutorul public pentru investiţii) din suma reprezentând finanţare nerambursabilă, obligându-se, în schimb, să pună la dispoziţia Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR - fosta APDRP) o scrisoare de garanţie bancară în cuantum de 110% din valoarea avansului.
Cum funcţionează scrisoarea de garanţie bancară de restituire a avansului?
Scrisoarea de garanţie bancară (SGB) este un instrument de garantare autonom prin care banca (ne vom referi în continuare, în mod generic, la bănci, întrucât, în practică, scrisorile de garanţie bancară sunt emise preponderent de către instituţii financiar-bancare) se obligă faţă de AFIR ca, în cazul în care va primi o cerere de executare a scrisorii din partea acestei autorităţi, să efectueze plata sumei menţionate în scrisoare. În acest fel, AFIR se asigură că, în ipoteza în care beneficiarul finanţării îşi încalcă obligaţiile din contractul de finanţare, va putea solicita şi obţine direct de la bancă - instituţie solvabilă prin natura sa - suma plătită cu titlu de avans, fără a mai fi obligată să treacă prin procedura de executare silită a beneficiarului.
Prin urmare, în cazul în care banca primeşte o cerere de executare a scrisorii de garanţie bancară din partea AFIR, aceasta trebuie să verifice dacă cererea îndeplineşte condiţiile stabilite prin textul scrisorii, având dreptul să refuze plata doar dacă aceste condiţii nu sunt îndeplinite sau în măsura în care constată că AFIR a săvârşit un abuz sau o fraudă vădită, prin solicitarea de plată transmisă băncii.
Analiza cererii AFIR de plată a SGB
Având în vedere că beneficiarul scrisorii de garanţie nu este o persoană juridică de drept privat, ci o autoritate publică, în practică se observă tendinţa unor instituţii bancare de a fi mult mai relaxate în analizarea cererilor de plată a scrisorilor de garanţie bancară venite din partea AFIR şi, pe cale de consecinţă, reticente la orice argumente pe care le-ar aduce beneficiarii finanţării nerambursabile privind un eventual abuz în solicitarea şi obţinerea executării scrisorii.
În acest context, în cazul în care apreciază că cererea AFIR de executare a scrisorii de garanţie bancară este nelegală, beneficiarii FEADR care au primit avansuri din finanţare, în calitate de ordonatori ai scrisorilor respective, se pot adresa instanţei de judecată pentru a obţine suspendarea temporară a plăţii acestora, pe calea unei proceduri speciale, numită ordonanţă preşedinţială.
Citiţi detalii despre condiţiile de admisibilitate ale ordonanţei preşedinţiale în ediţia 1-15 august 2015 a Revistei Ferma.
Oana STRĂTULĂ
avocat partener în cadrul SCA Strătulă Mocanu & Asociaţii