TRACTORUL U650 ORIGINAL ESTE PRODUS DE O SINGURĂ COMPANIE! Tractorul Universal 650 nu are modificată nici măcar o piuliță! Este identic cu cel fabricat înainte de 1989. U650 original este produs de o singură companie, Tractorul U650 Brașov care are linie de asamblare la Băicoi, Prahova. Titus Șerban, directorul Companiei Tractorul U650, a acordat un interviu, în exclusivitate pentru AGROINFO.
AGROINFO: Se vinde U650 original pe piața din România?
Titus Șerban, director Compania Tractorul U650: U650, pe care noi îl fabricăm din 2008, se poate vinde în România, într-un anumit fel. Adică, U650 nu îndeplinește normele de poluare pentru Uniunea Europeană. Un fermier român poate să cumpere acest tractor, dar nu-l poate înscrie în circulație, la Registrul Auto Român, Poate să aibă doar numerele de înmatriculare provizorii, eliberate de primărie, pe care le-ați văzut și pe motociclete și pe tractoare. La autoturisme, să zicem, este norma de poluare 1,2,3, norma 7. Așa-i și la tractoare. Când am intrat în Uniunea Europeană a trebuit să ne încadrăm normelor de poluare.
Eu am fost director și la UTB (Uzina de Tractoare Brașov n.r.). Noi când am cumpărat licența nu se cereau norme de poluare, atunci noi nu am făcut nicio modificare. Puteam să facem modificări, dar presupun niște costuri pe care le suportă clientul. Și atunci dacă clientul din Egipt nu vrea nicio modificare, noi nu am făcut. Partenerul egiptean nu ne împiedică să vindem pe piața din România, dar U650 fabricat de noi este identic cu cel produs înainte de 1989.
Când am cumpărat licența, am cumpărat și scule și matrițe și dispozitive și absolut tot ca să-l facem identic. Asta a fost cerința partenerului egiptean: să nu modificăm nici măcar o piuliță să fie totul original. Noi îl facem în sistemul original pe care-l făcea UTB (Uzina Tractoare Brașov n.r.). De aceea nu am vrut să facem nicio modificare, ne-a impus partenerul egiptean să nu facem nicio modificare. Toate piesele să fie originale cum era la UTB. Noi fabricăm în condițiile originale, pe matrițe, pe scule, pe dispozitivele originale. Puteam să facem niște modificări, dar clientul ne-a cerut expres să fie fabricat cum era el, să fie identic. Așa că nu am putut să aducem modificări.
AGROINFO: Câte tractoare U650 exportați anual pentru piața din Egipt?
Titus Șerban, director Compania Tractorul U650: Noi exportăm anual câte ne comandă clientul egiptean. Nu exportăm un anumit număr. Uneori mai multe, alteori mai puține, și piața din Egipt a suferit anumite variații de cereri, din cauza inflației. La un moment dat ni se cereau piese de schimb cu nemiluita, mai puțin tractoare complete. De asta depindem de variațiile de pe piața egipteană. Piața este flexibilă, noi suntem flexibili față de partenerul egiptean.
Câteva zeci de mii de tractoare U650 sunt în exploatare, în acest moment, pe piața din România. Din păcate, foarte mulți proprietari apelează la soluțiile cele mai ieftine când tractorului i s-a defectat o piesă.
Titus Șerban, director Compania Tractorul U650: Acest tractor se produce din 1967 și sunt pe piață, în exploatare, câteva zeci de mii. Tractoarelor din exploatare este și normal că le trebuiesc piese de schimb. Se mai strică ba una, ba alta și oamenii merg la cei care distribuie piese de schimb. Suntem singurii de pe piață care avem piese originale U650 și care producem tractorul original. Restul aduc piese de schimb din India, din China, care nu sunt originale. Nu corespund tehnic, calitativ. Le-am verificat și noi și sunt groaznice.
Mă rog, piața e liberă, fiecare face ce vrea. Mai e o altă nenorocire, dar nu vreau să intru în conflict cu alții. Sunt firme care aduc piese care nu corespund tehnic și se întâmplă tot felul de minuni. Oamenii sună la noi: eu am cumpărat piese UTB. Și-i întreb: domle, de unde ai cumpărat? Păi, de acolo. Nu sunt originale și nu corespund tehnic și calitativ, nu le fac tratamente termice, nu au desenele de execuție, le reproduc după un eșantion. Nu le fac după cartea tehnică a mașinii, după releveu, copiază piesa după o altă piesă, nu au cotele normale.
Cel mai rău este că fac piese fără tratamente tehnice. Se urcă omul pe tractor și după 200 de metri se rupe piesa pentru că nu a fost tratată termic și e moale ca o plastilină. Evident că poate să-l pună în pericol și pe cel care conduce tractorul. Dar nu mai dau amănunte că deranjez pe unii. Eu înțeleg că omul zice: domle, mă duc să cumpăr piesa cea mai ieftină, dar nu-și dă seama că e cea mai proastă. Se pune pe tractor și se rupe și apoi mă sună pe mine. Ai luat-o de la mine? Nu. Atunci ce treabă ai cu mine? Pe cei care vor să cumpere piese originale U650 îi servim cu cea mai mare plăcere, le dăm certificate de garanție, nu am avut până acum nicio problemă.
O versiune modificată a tractorului U650, care corespunde normelor de poluare, este U825, fabricat de aceeași companie.
Pentru piața din România noi am făcut un alt tractor care se cheamă U825, care este o modernizare a tractorului U650. În principiu, este mai ieftin decât tractoarele moderne care se fac cu partea electronică. Este cel mai ieftin pe gama lui, spune producătorul.
Potrivit Ziarului Financiar, omul de afaceri egiptean care controlează Compania Tractorul U650 Braşov, Atef el-Said el-Keleini, confirmă că vrea să reia producţia pentru piaţa locală a vechiului tractor. Total Gimpex, unul dintre primii dealeri care vor vinde tractorul, pe piața locală, a anunțat ieri, 16 august, pentru aceeași publicație, că U650 va fi cel mai ieftin, va avea prețul de 16.000 de euro. U650 are o putere de 65 CP şi o cutie de viteze manuală cu zece trepte.