În comunele unde nu sunt asociaţii, avizul consultativ poate fi eliberat de Camera Agricolă sau de Direcţia pentru Agricultură. Carnetul de comercializare are rol de chitanţier şi trebuie, obligatoriu, datat. Preţurile de tipărire, singurele pe care ar trebui să le plătească producătorii agricoli, sunt de 12,5 lei pentru carnetul de comercializare, respectiv 3,5 lei pentru atestatul de producător.
Direcţia pentru Agricultură Galaţi a organizat o conferinţă de presă pe tema Legii 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol. Întâlnirea cu presa a adus unele clarificări asupra unor aspecte care au creat confuzii în piaţă, odată cu intrarea în vigoare a legii, la începutul lunii mai a.c.
Avizul consultativ al asociaţiei se face gratuit pentru toţi, chiar dacă nu sunt membrii asociaţiei
Astfel, legat de avizul consultativ şi entitatea care îl emite, acordarea avizului consultativ se face în mod gratuit, indiferent dacă producătorul este sau nu membru în asociaţia emitentă. În unităţile administrativ-teritoriale unde nu s-a înregistrat nici o structură asociativă, avizul consultativ poate fi eliberat fie de Camera Agricolă, fie de Direcţia pentru Agricultură. În judeţul Galaţi, sunt 14 comune în care nu sunt asociaţii înregistrate până acum.
Unii fermieri au invocat faptul că rubricile din atestate nu sunt suficiente. Acestea se pot suplimenta. Primarul, având controlul asupra seriilor acestor documente, poate foarte uşor să facă o copie a atestatului de producător, să o semneze, să o ştampileze, astfel încât fermierul să aibă la dispoziţie mai multe rubrici. Atenţie, atestatele nu se completează pe verso!
Carnetul de comercializare funcţioneză ca un chitanţier
„Mulţi fermieri au fost îngrijoraţi de faptul că prin completarea filelor din carnetele de comercializare s-ar face o dublă impozitare. Nimic mai fals. Carnetul de comercializare funcţioneză ca un chitanţier. pentru că borderourile de achiziţie, prevăzute în vechea legislaţie, nu mai sunt valabile. Atunci când se vând produsele către terţe persoane trebuie completată o filă din carnetul de comercializare care se face în trei exemplare, unul rămâne la vânzător, unul la cumpărător şi un exemplar rămâne la carnet. În momentul în care s-au epuizat toate filele, carnetul se întoarce la primar”, a precizat Marius Ciprian Mihăilă, directorul executiv al Direcţiei pentru Agricultură Galaţi.
Primarii profită majorând costurile documentelor eliberate
Şeful Direcţiei Agricole Galaţi a atenţionat primarii asupra preţurilor atestatelor de producător şi carnetelor de comercializare. „Aceste documente pleacă de la Imprimeria Naţională cu preţul cu 3,5 lei pentru atestatul de producător şi 12,5 lei pentru carnetul de comercializare. Sunt singurele costuri pe care producătorul trebuie să le suporte. Consiliile Judeţene nu au posibilitatea să folosească un preţ mai mare şi nici primăriile nu ar trebui să profite de acest lucru. Unii primari din ţară au considerat să vândă aceste documente la pachet la un preţ de 50 de lei. Dacă este aşa, rog primarii să revizuiască Hotărârile Consiliilor Locale prin care impun aceste costuri!”, a cerut oficialul gălăţean.
Trebuie spus că în judeţul Galaţi nu s-au raportat asemenea situaţii.
Urzica, mura, fraga – cu borderou de achiziţie
O precizare a fost legată de flora spontană. Legea 145/2014 se referă la produsele realizate în exploataţiile agricole proprii, nu la ceva cules din pădure, păşune sau marginea drumurilor, fiind vorba aici de culegătorii de urzici, mure şi fragi. În acest caz, aceştia trebuie să folosească vechile borderouri de achiziţii.
Datarea carnetului de comercializare, obligatorie
„Rog producătorii să ia la cunoştinţă că sunt obligaţi să dateze filele din carnetul de comercializate, în caz contrar sunt pasibili de amendă, sancţiunile în caz de amendă putând ajunge la suma de 22.500 lei”, a cerut, în finalul conferinţei de presă, Marius Ciprian Mihăilă, directorul executiv al Direcţiei pentru Agricultură Galaţi.
O lege bună!
Legea 145/2014- iniţiată de Guvern, sprijinit de două ministere: MADR şi MDRAP, pusă în aplicare de consiliile judeţene şi primării, ce prevede atribuţii şi din partea direcţiilor judeţene pentru agricultură, camerelor agricole, a asociaţiilor profesionale, sindicale şi patronale - a generat o anumită stare de nervozitate şi, în acelaşi timp, a creat în piaţă destule confuzii.
Pe scurt, Legea 145/2014 stabileşte procedura de obţinere a atestatului de producător care se eliberează în termen de cinci zile de la solicitare, de către primar, cu avizul consultativ al asociaţiilor profesionale, acolo unde s-au înregistrat la unităţile administrativ-teritoriale (UAT).
De asemenea, stabileşte regimul de întocmire, eliberare şi utilizare a carnetului de comercializare, precum şi exercitarea comerţului cu produsele agricole şi, bineînţeles, sancţiunile.
„Legea 145/2014 va asigura o vânzare corectă a produselor agricole prin diminuarea evaziunii fiscale, înlăturarea concurenţei neloiale şi prin creşterea competitivităţii produselor autohtone faţă de cele provenite din alte state. Totodată, va asigura o trasabilitate a produselor în piaţă, consumatorul final având acum posibilitatea să certifice provenienţa produsului pe care îl cumpără, dacă ne gândim doar la acea etichetă pe care vânzătorul trebuie să o afişeze şi care trebuie să cuprindă numele produsului, localitatea de provenienţă, data la care a fost recoltat şi, bineînţeles, preţul. De asemenea, cu carnetul de comercializare se înlătură presiunile intermediarilor şi, nu în ultimul rând, va asigura prezenţa producătorilor în cele peste 500 de pieţe din ţară, în spaţiile special amenajate şi într-un procent de minim 40 la sută”, a declarat Marius Ciprian Mihăilă, directorul executiv al Direcţiei pentru Agricultură Galaţi.