UN ORDIN CARE LOVEȘTE ÎN FERMELE ROMÂNEȘTI! Mai multe organizații ale fermierilor români cer imperios Ministerului Sănătății explicarea unui ordin aberant ale cărui prevederi duc la falimentarea fermelor de creștere a animalelor. Este vorba despre celebrul Ordin 119.
Acum cinci ani trăgeam un semnal de alarmă cu privire la OMS 119/2014 în legătură cu reglementarea ”din pix” a unor distanțe dintre zonele locuite și ferme. În toată această perioadă, Revista Ferma a publicat diverse articole prin care a fost demonstrat că aceste distanțe nu au nici un fundament științific.
Mai mult au fost adresate memorii către instituțiile decidente și a fost solicitat de la Ministerul Sănătății documentarea tehnică care a stat la baza calculării acestei distanțe. Cum era de așteptat nu am primit niciodată această documentație. Cu chiu cu vai în urma implicării unor organizații a fost modificat celebru ordin dar conform proverbului românesc ”am sărit din lac în puț”. Bineînțeles că au fost constituite și comisii de lucru cu ajutorul celor de la Ministerul Dezvoltării care au găsit în acest ordin o mulțime de inadvertențe ca să nu spunem mai mult. Au fost două întâlniri și cam atât.....tot conform înțelepciunii populare ”dacă vrei să îngropi o problemă, faci o comisie”. Și uite așa batem pasul pe loc și nu se întrevede nici o soluție.
Fermierii direct influențați de acest ordin, facem precizarea că nu există o reglementare de acest tip la nivel european care să ne impună aceste reglementări, au ajuns în situația disperată în care să ceară lămuriri de la ministerul de resort datorită acestui ordin aberant.
Astfel ASOCIAȚIA PRODUCĂTORILOR DE CARNE DE PORC DIN ROMÂNIA ,UNIUNEA CRESCATORILOR DE PASARI DIN ROMANIA, ASOCIAȚIA CRESCATORILOR SI EXPORTATORILOR DE BOVINE, OVINE, PORCINE DIN ROMANIA, FEDERATIA NAȚIONALĂ PRO-AGRO A PRODUCATORILOR DIN AGRICULTURA, INDUSTRIE ALIMENTARA SI SERVICII CONEXE DIN ROMANIA și ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A COOPERATIVELOR AGROALIMENTARE DIN ROMANIA COOP RO solicită de urgență Ministrului Sănătății lămuriri astfel cităm:
”Vă solicitam respectuos să emiteți interpretările oficiale necesare pentru a clarifica:
• obligațiile unităţilor existente din sistemul public şi privat, care funcționau deja pe acelaşi amplasament la data emiterii Ordinului nr. 119/2014;
• procedura si documentele necesare pentru stabilirea celui mai vechi amplasament și precizarea clară a drepturilor titularului acestui amplasament față de celelalte construcții edificate ulterior;
• modul efectiv prin care studiul de impact asupra sănătății populației efectuat pentru unităţile din sistemul public şi privat poate modifica distantele de funcționare ale acestora față de locuințe sau alte unități protejate.”
Considerăm că sunt lucruri normale și simple pe care le solicită fermierii, dar aceste solicitări atât de simple demonstrează încă o dată cât de prost și întortocheat este acest Ordin dacă este nevoie de o clarificare oficială.
Noi, cei de la AGROINFO și Ferma, am solicitat de nenumărate ori abrogarea de urgență a acestui ordin, dar se pare că cei de la sănătate sunt nițel cam surzi. Prin urmare poate în al 12 lea ceas se va gândi și cineva la cei care produc mâncare sau ni se confirmă că cei de la sănătate au doar interesul să importăm mâncare proastă, iar după aceea, cu ajutorul multinaționalelor farmaceutice, să ne trateze pentru că suntem un popor bolnav!
INTEGRAL APELUL FERMIERILOR CĂTRE MINISTERUL SĂNĂTĂȚII!
Stimată doamnă,
Semnatarii prezentei adrese, asociații reprezentative pentru creșterea păsărilor și porcinelor din România atât prin numărul de membri cât și prin ponderea acestora de peste 80% în producția națională din acest sector, vă adresăm rugămintea de a ne oferi interpretările necesare în privința unor aspecte ce țin de aplicarea Ordinul Ministrului Sănătății nr. 119/2014, așa cum a fost modificat prin Ordinul nr. 994/2018, prezentate pe scurt mai jos.
Așa cum am arătat anterior, membrii asociațiilor semnatare cumulează un procent semnificativ din activitatea în sectoarele menționate, asigurând zeci de mii de locuri de muncă directe și contribuind la garantarea securității alimentare naționale pentru aceste produse de importanță majoră. Așa cum este menționat în Programul de Guvernare 2017-2020, la capitolul „Politici agricole și de dezvoltare rurală”, se dorește ca „sectorul agricol să devină un motor de creștere economică și o sursă de locuri de muncă pentru populația din mediul rural”. La același capitol se introduce, la punctul 5, o măsura de susținere pentru produsele deficitare, printre care se regăsește carnea de porc, având ca scop „reducerea importurilor și asigurarea consumului din producție internă”, iar punctul 6 se referă la creșterea absorbției fondurilor europene, având ca efect dorit „creșterea valorii adăugate a produselor, menținerea activităților în mediul rural; stimularea investițiilor; dezvoltare rurală durabilă”.
Afectarea desfășurării normale a activității gospodăriilor din zona rurală, antreprenorilor mici și mijlocii cât și marilor producători este de natură a produce consecințe severe, prin prisma scăderii numărului de locuri de munca și a veniturilor persoanelor implicate, prin reducerea producției interne de pasare și porc, prin posibila creștere a prețului cărnii pentru consumatori, prin accentuarea lipsei de performanță a produselor românești comparativ cu cele provenite din afara țării și prin scăderea gradului de valorificare a cerealelor produse în România.
Facem aceste mențiuni pentru a sublinia posibilele consecințe ale modului neunitar de interpretare și ale punerii în aplicare a actului normativ precizat care au generat deja numeroase impedimente în obținerea de avize, autorizații sau în desfășurarea activităților reglementate și autorizate și care conduc la îngreunarea atragerii de fonduri europene de către tineri fermieri care doresc să înceapă oactivitate de producție zootehnică și pot conduce chiar la închiderea unor unități care funcționează în prezent.
În consecință, vă solicităm respectuos să emiteți interpretările oficiale necesare pentru a clarifica:
obligațiile unităților existente din sistemul public și privat, care funcționau deja pe acelașiamplasament la data emiterii Ordinului nr. 119/2014;
procedura și documentele necesare pentru stabilirea celui mai vechi amplasament șiprecizarea clară a drepturilor titularului acestui amplasament față de celelalte construcțiiedificate ulterior;
modul efectiv prin care studiul de impact asupra sănătății populației efectuat pentruunitățile din sistemul public și privat poate modifica distanțele de funcționare ale acestorafață de locuințe sau alte unități protejate.
Ne exprimăm disponibilitatea pentru a lămuri în orice mod necesar aspectele menționate în prezenta adresă și pentru a conlucra cu reprezentanții tuturor organismelor implicate pentru a ajunge la completarea și armonizarea cadrului legislativ și a normelor de aplicare a acestuia.