PROIECT DE ORDIN. Fermierii români pot să rămână fără subvenții dacă Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA) constată că nu au respectat regulile impuse. Proiectul Ordinului privind aprobarea sistemelor de sancțiuni pentru cererile de plată depuse în anul 2016 de beneficiarii măsurii 215 – Plăți pentru bunăstarea animalelor este publicat pe pagina Ministerului Agriculturii.
SANCȚIUNI MĂSURA 215 PLĂȚI PRIVIND BUNĂSTAREA ANIMALELOR – PACHETUL A, PORCINE
Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, prin calcularea din suma rămasă, după etapa anterioară de calcul:
A. sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate:
În cazul speciilor cu ciclu scurt de producție (porcine și păsări), statele membre pot decide să stabilească un număr de animale diferit de pragul de trei animale prevăzut în regulamentele europene în vigoare de la care să se aplice sancțiuni administrative. La stabilirea pragului prevăzut de regulament, pentru pachetul a) – porcine, România va lua în considerare un prag stabilit de 3 UVM per ciclu de producție, în funcție de categorie și de numărul de cicluri de producție pe an. Astfel:
Sancţiunile administrative în ceea ce priveşte animalele declarate se calculează pe baza Efectivului estimat anual în cererea de sprijin/plată (echivalent UVM) şi a efectivului livrat anual eligibil la plată (echivalent UVM) pentru fiecare exploataţie, în cadrul exploataţiei pentru fiecare subpachet şi în cadrul subpachetului pentru fiecare categorie de porcine dupa formula:
“procentajul stabilit” = (efectivul estimat anual - efectivul livrat anual eligibil la plată)/ efectivul livrat anual eligibil la plată x 1001
Dacă efectivul estimat anual în cererea de sprijin/plată (echivalent UVM) este mai mic decât efectivul livrat anual eligibil la plată (echivalent UVM) nu se aplică nici o sancţiune, iar valoarea sprijinului este calculată la efectivul estimat anual în cererea de sprijin/plată (echivalent UVM).
Dacă efectivul estimat anual în cererea de sprijin/plată (echivalent UVM) este mai mare decât efectivul livrat anual eligibil la plată (echivalent UVM), se aplică sancţiuni administrative.
Sancţiunile aplicate în funcţie de intervalele de procentaj stabilit sunt următoarele:
a) În cazul în care neconformităţile vizează un număr de animale egal cu pragul stabilit în funcție de categorie și numărul de cicluri de producție pe an (echivalent UVM), iar efectivul de animale estimat (echivalent UVM) în cererea de plată depăşeşte efectivul de animale livrat anual eligibil la plată (echivalent UVM), valoarea sprijinului acordat se reduce cu un procentaj stabilit ca raport dintre efectivul de animale estimat (echivalent UVM) în cererea de sprijin pentru care s-au constatat neconformităţi (reprezintă diferenţa dintre efectivul estimat anual (echivalent UVM) şi efectivul de animale livrat anual eligibil la plată (echivalent UVM)) şi efectivul de animale livrat anual eligibil la plată (echivalent UVM), numit în continuare "procentaj stabilit".
b) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit în funcție de categorie și numărul de cicluri de producție pe an (echivalent UVM), valoarea sprijinului la care are dreptul beneficiarul se va reduce cu "procentajul stabilit", dacă acest procentaj nu depăşeşte 10% (inclusiv).
c) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit în funcție de categorie și numărul de cicluri de producție pe an (echivalent UVM),, valoarea sprijinului la care are dreptul beneficiarul se va reduce cu de două ori "procentajul stabilit" dacă acest procentaj este mai mare de 10%, dar maximum 20% (inclusiv).
d) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit în funcție de categorie și numărul de cicluri de producție pe an (echivalent UVM) și dacă "procentajul stabilit" depăşeşte 20%, nu se acordă beneficiarului sprijinul pentru anul în cauză.
e) În cazul în care neconformităţile se referă la la un număr de animale ce depășește pragul stabilit în funcție de categorie și numărul de cicluri de producție pe an (echivalent UVM) și dacă "procentajul stabilit" depăşeşte 50%, nu se acordă beneficiarului sprijin pentru anul în cauză. Mai mult, beneficiarul este supus unei sancţiuni suplimentare în valoare egală cu cea care corespunde diferenţei dintre efectivul estimat anual (echivalent UVM) şi efectivul livrat anual eligibil la plată (echivalentUVM).
La calculul sancţiunilor administrative în ceea ce priveşte numărul animalelor declarate se va lua în considerare întregul efectiv eligibil la plată /transferat/mutat/efectiv mediu anual (echivalent UVM), etc. pentru categoriile eligibile si subpachetele pentru care s-au solicitat plăţi), fără a se lua în considerare neregulile privind respectarea condiţiilor superioare de bunăstare. Pentru acestea se vor aplica sancţiunile prevăzute la punctul B.
B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi condiţiilor specifice (minime şi superioare).
O să dăm doar un exemplu de situație în care rămâneți fără întreg sprijinul care vi se cuvine. Nerespectarea cerinţei specifice prin lipsa/necompletare/prezentare incompletă a registrului de evidențe pentru anul în curs şi pentru anii precedenţi – 100% sancționată din valoarea plății (cod sancțiune 6). Exploatatia este exclusă de la plata sprijinului pe subpachet în anul respectiv, în plus, beneficiarul este obligat să returneze toţi banii primiţi pe subpachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori, pentru exploatația respectivă). Angajamentul rămâne în vigoare.
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată/decontului justificativ.
Cererile de plată pentru anul de angajament 2016 aferente celor trei sesiuni trebuie depuse în intervalul 01.06.-15.06.2016. Cererile depuse după data-limită de depunere, sunt admisibile în intervalul de 25 de zile calendaristice cu penalizare (întarzierea determină o reducere de 1 % pe zi lucrătoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul în cazul în care cererea ar fi fost depusă până la termenul stabilit – conform art.13 din reg.640/2014), termen după care devin inadmisibile pentru plăţile în favoarea bunăstării porcinelor
O cerere de sprijin/plată poate fi retrasă total sau parţial în orice moment. În cazul în care autoritatea competentă a informat deja beneficiarul despre neregulile pe care le conţine cererea de sprijin/plată sau în cazul în care l-a avertizat cu privire la intenţia sa de a întreprinde un control la faţa locului şi acest control a dus la constatarea unor nereguli, retragerile nu mai sunt autorizate pentru părţile din cererea de sprijin/plată la care se referă aceste nereguli.
În perioada dintre înştiinţarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, beneficiarul nu îşi poate retrage cererea de sprijin/plată.
Dacă un beneficiar solicită retragerea integrală sau parţială a unei cererii plată, după efectuarea unor plăți în anii precedenți, acesta este obligat să returneze integral sumele primite pentru subpachetele şi categoriile de porcine retrase.
În cazul retragerii parţiale (un supbachet, o categorie sau o exploataţie), se va închide angajamentul pentru subpachetul/categoria/exploataţia respectivă, iar beneficiarul va restitui întregul sprijin primit pentru efectivele plătite, pentru care s-a solicitat retragerea parțială.
În cazul în care beneficiarul retrage integral cererea de plată, angajamentul va fi închis şi va restitui întregul sprijin primit în anii anteriori de angajament.
Decontul justificativ, se depune trimestrial/anual (conform termenelor prevăzute în Anexa 3 la formularul Cerere de plată Măsura 215 - Pachetul a) Plăţi în favoarea bunăstării porcinelor aporbată prin Ordinul MADR nr. 826/2016).
D. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii.
E. sancţiuni suplimentare.
SITUAȚII ÎN CARE FERMIERUL NU ESTE SANCȚIONAT
Beneficiarul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare. Prin forţă majoră se înţelege acel eveniment imprevizibil şi imposibil de înlăturat, independent de voinţa omului, intervenit după data semnării angajamentului care împiedică executarea lui şi care exonerează de răspundere partea care o invocă:
a) decesul beneficiarului;
b) incapacitatea profesională de lungă durată a agricultorului;
c) o catastrofă naturală gravă care afectează foarte mult suprafeţele agricole ale exploataţiei;
d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţie;
e) o epizootie care afectează parţial sau integral şeptelul agricultorului.
f) exproprierea întregii exploataţii agricole sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii.
Fără a aduce atingere circumstanţelor concrete, care trebuie examinate în fiecare caz în parte, se pot recunoaşte, în special, următoarele circumstanţe naturale: (a) moartea unui animal ca urmare a unei boli;
(b) moartea unui animal ca urmare a unui accident pentru care beneficiarul nu poate fi considerat responsabil.
Diminuarea efectivului livrat anual eligibil la plată ca efect al forţei majore sau circumstanţelor excepţionale/naturale nu va fi considerată la calculul sancţiunilor administrative în ceea ce priveşte animalele declarate.
Angajamentul continuă în anii urmatori şi nu se solicită rambursarea plăţilor anterioare. Beneficiarul are obligaţia prezentării documentelor care demonstreaza reluarea activităţii.
FOARTE IMPORTANT! ORDINUL CU SANCȚIUNI POATE FI CONSULTAT INTEGRAL AICI!