Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va analiza propunerile de programe pentru promovarea produselor agroalimentare, iar până pe data de 15 iunie 2014, acestea vor fi transmise Comisiei Europene pentru evaluare și selecție în vederea cofinanțării.
Data limită până la care organizațiile profesionale și interprofesionale interesate trebuiau să transmită Ministerului Agriculturii propunerile de programe a fost 15 aprilie 2014, iar programele preselectate la nivel național vor fi înaintate Comisiei Europene până la data de 15 iunie 2014 spre evaluare și selecție finală. Comisia va anunța lista cu programele reținute pentru finanțare până cel târziu la 15 noiembrie 2014, precizează MADR, potrivit Agerpres.
Finanţare: Contribuţia UE – 50% din costuri
În ceea ce priveşte finanţarea proiectelor, contribuția UE nu va depăși 50% din costurile eligibile ale programelor, iar organizațiile din domeniul agroalimentar care propun programe vor participa la finanțarea acestora cu minimum 20% din cheltuielile eligibile. În cazul programelor cu o durată de doi sau trei ani, contribuția pe fiecare an de punere în aplicare nu poate depăși plafonul respectiv, iar pentru acțiunile de promovare a fructelor și legumelor destinate copiiilor în instituțiile școlare din țările UE, contribuția financiară a UE este de 60% din costurile eligibile ale programelor de informare și promovare.
MADR pune la dispoziţie 500.000 de euro
Potrivit Ghidului de accesare a sprijinului financiar acordat pentru promovarea produselor agricole pe piața internă și în țări terțe, bugetul național susține diferența de 30% din valoarea programelor, iar MADR are prevăzută pentru acest an o sumă de 500.000 de euro. Sectoarele și produsele eligibile la cofinanțare din bugetul național pe piața UE sunt fructele și legumele proaspete sau procesate, care au un buget de 120.000 de euro, respectiv de 140.000 de euro, vinurile cu denumire de origine protejată sau indicație geografică protejată cu 120.000 de euro și produsele lactate cu un buget similar de 120.000 de euro.
Ce putem promova în ţări terţe?
Produsele eligibile pentru promovarea în țări terțe sunt carnea de vită sau de porc proaspătă sau refrigerată, preparate alimentare pe bază de aceste produse, carne de pasăre de calitate, produse lactate, ulei de măsline și măsline de consum, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicație geografică protejată, plante vii și produse de horticultură, băuturi spirtoase cu indicație geografică protejată, fructe și legume proaspete sau procesate sau produse provenind din agricultura ecologică, produse procesate pe baza de cereale și orez, in textil sau carne de oaie.
Programele de promovare se realizează pe o perioadă de cel puțin un an și de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului încheiat cu APIA și organizația a cărui program a fost selectat de UE. Programul se împarte în etape de 12 luni.