Începând de sâmbătă, 13 decembrie, au intrat în vigoare noi reguli europene de etichetare în industria alimentară. Acestea urmăresc informarea consumatorilor asupra ingredientelor alergene.
Reprezentanţii Federaţiei Patronale Române din Industria Alimentară – Romalimenta şi cei ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au avut o dezbatere la începutul lunii decembrie pe această temă, clarificând o parte dintre problemele generate de regulamentul care va fi aplicat treptat din 13 decembrie 2014 şi a cărui respectare va fi obligatorie din 2016.
La întâlnire s-a convenit îmbunătăţirea lizibilităţii prin introducerea unei dimensiuni minime a caracterului de literă, scoaterea în evidenţă a alergenilor în lista ingredientelor prin litere îngroşate, obligaţia ca alimentele ne-preambalate să aibă informaţii cu privire la prezenţa sau absenţa alergenilor şi să fie specificată pe etichetă originea cărnii neprocesate de porc, oaie, capră sau pasăre.
De asemenea, pe etichete vor fi introduşi termeni noi, care vor furniza informaţii suplimentare despre anumite caracteristici sau despre compoziţia produsului şi consumatorii vor putea afla de pe etichetele produselor şi informaţii despre conţinutul în energie şi nutrienţii principali. Federaţia a precizat că nu va fi obligatoriu ca toate produsele de pe rafturi să aibă noile etichete, din 13 decembrie, iar cele de pe piaţa actuală pot fi comercializate până la epuizarea stocurilor.
Cum rămâne cu etichetarea cărnii?
Începând din 2015, statele membre ale Uniunii Europene ar putea fi obligate să eticheteze caserolele de carne proaspătă de pui, porc, oaie şi capră, cu originea europeană, precizând locul de creştere şi de sacrificare a animalului.
Subiectul a fost negociat în urmă cu un an la nivel european. Preşedintele Federaţiei Pro Agro, Alexandru Jurconi susţinea la acea dată că situaţia este una dificilă, întrucât punctele de vedere ale statelor membre sunt destul de diferite. „În legătură cu negocierile relative la acest pachet, punctele de vedere ale statelor membre sunt deosebit de împărţite. Sunt polarizate între zona statelor pentru care etichetarea originii, a locului de creştere, de sacrificare sau procesare ale animalului ar fi un avantaj – aici mă refer la ţările care au o cultură a producţiei de carne recunoscută – Italia, Franţa, Olanda sau Irlanda de Nord - evident că o etichetă care poartă aceste însemne, care aduc, cu sine, avantajele istorice pe piaţa europeană a producătorilor naţionali respectivi, va face ca acele produse, la acelaşi preţ, să se vândă mai bine decât cele care sunt produse în ţări emergente, cum este România, în care industria cărnii îşi creează cu dificultate un loc, în care am fost supuşi unor tiruri de interese economice, diferite de cele ale noastre, foarte puternic”, a declarat Alexandru Jurconi, preşedintele Pro Agro, potrivit Radio Iaşi.